18 juli 2008
Trådstartare
Började dagen med att jaga upp till Växjö och leta upp ett bakremotorfäste till en S40 eftersom den nya lådan kommer från en sådan, fick tag i ett för en hundring dock ser det vääldigt annorlunda ut så jag får bygga om endel, men hellre det än att byta sprängkåpa och plocka ut allt innehåll i växellådan och skapa oreda där, bättre att slå lite på en metallbit dit man vill ha den!
Sedan for jag vidare till Sverull och plockade upp nya lager till diffen, 680kr gick de på, sved lite men när man ändå håller på så kan man ju vara lite duktig.
Hem for jag och fort som faan kasta jag in två halvor i frysen och två i ugnen och drack lite kaffe med farsan för att fördriva tiden.
En stund senare så slog vi dit lagerhalvorna på diffen för att sedan bege mig ut i garaget och rengöra växellådan, kronhjul och leta upp rätt moment på mutterpickan. Nu var det bara att slå ut de gamla styrningarna i huset på lådan och sätta dit de nya..
Korsdrog fast diffen i kronhjulet la på silicon på lådan och monterade ihop.
Passade också på att göra ett komptest efter det lilla missödet på bänkning/strippen sist med vacuumet till bränsletrycksregulatorn som vi stal ifrån till MAPsensorn på bänken.. Som jag givetvis glömde strajpa påväg till 402m.. Blev 2½ runda utan vacuum (inte så konstigt de bara gick 183km/h slutfart) men helt jävla otroligt att kolvarna överlevde detta, med kanske 1,3bar (uppskattat med läckaget och slutfart)..
Så nu återstår att montera lådan och en liten inspektion på resten av motorn, har funderingar på att lossa ventilkåpan och borra hål/gänga för en nippel så jag kan läsa mottrycket i motorn för den tryckte lite olja i oljepåfyllningslocket (troligen dålig packning?! detta hände när vi släppte av under bänkningen..)
Kan tillägga att vevhusventilationen numera består av 25mm återcirkulerande från blocket till innan turbo.. Så vacuum ska där vara..
Tack o hej.
Senast redigerat av phonic (18 juli 2008)