2728
Sök

Projekt 855 500hk

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
12 juli 2008
#721
Jävlar va gütt den låter, och såg lite fränt ut när den dumpa och man såg det big_smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 juli 2008
#722
Trodde inte den skulle låta så möe som den gjorde idag när jag såg den på rullarna men jävlar i namma här sitter jag me ståfräs fortfarande :p Synd de där med lådan!


915 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#723
Xuri skrev:
Trodde inte den skulle låta så möe som den gjorde idag när jag såg den på rullarna men jävlar i namma här sitter jag me ståfräs fortfarande :p Synd de där med lådan!

big_smile

Shit happens.. Hade det på känn, Örjan som jag lånade däcken av rasade ju sin låda med de däcken sist tongue

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#724
__r0b1n skrev:
otroligt skönt ljud i maskinen, dock vart jag lite besviken på 370hk... eller aa hade förväntat mig lite mer hehe smile men den rör ju på sig ändå

För att försvara effektsiffran lite så var fläkten till bänken obefintlig samt det belastades förlite i första pullet så att jag fick köra ett pull till inom loppet av 5min och då var allting redan så varmt att siffran troligen blev bra mycket lägre än den borde. Fick inte ens upp de sista två hektona laddtryck, troligen en kombination av varmluft och förlite belastning i bänken.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
13 juli 2008
#725
ajja.. ja var där o titta o lyssna på pullet... tummen upp för skönsång iaf!!


188 Inlägg
13 juli 2008
#726
phonic skrev:
Happ. Rasad låda, igen. Örjans slicks bettar bra! Råkade lägga i 2an lite för tidigt så det bara klonkade till, troligen exakt samma sak som hände förra gången. Typiskt när diffen bara är runt hörnet!

Var även uppe i Dynapacken och även där blev det en besvikelse. 370hk/505nm på hjulen @ 1.7bar. Fick inte upp de sista två hektona tyvärr men bilen borde lämnat mer ändå fast vändkanterna i loppen och en icke trycktestad topp lär ju stjäla endel effekt.
Ska nog vara nöjd med resultatet ändå är ju riktigt bonnmeck över denna sneakmotorn trots allt.

http://www.gatfilmer.com/film/220/Bankn … Turbo.html liten film på bänkningen, har även på lådraset får se om jag orkar göra ett klipp av den också.

Tack för lånet av däck Örjan! Dröjer nog ett tag innan jag orkar skruva igen, har skarpa funderingar på att samla frimärken, det är ju rätt inne har jag hört?! smile

Träligt med lådan grabben!Men undrar bara hur du lyckades komma med i katregorin extreme power när du inte har 500hk?Men det är ju gött mos i den så det räcker ändå tycker jag;)Hoppas jag får se den på action meet sen i augusti wink

http://www.garaget.org/?car=19616
Jens Hedström
Kör volvo 855 R med steg 4trimm från Autotech

915 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#727
turbotompa skrev:
ajja.. ja var där o titta o lyssna på pullet... tummen upp för skönsång iaf!!

Absolut. Fick tom hålla för öronen själv haha.. smile

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#728
Här är papper från bänkningen. Tyvärr så är utväxlingen fel så det egentligen enda man kan utläsa är maxhästar. Vi trodde det var 1:1 på 4an men det är 1:0,89 3an har 1:1,19 och så troddes det att lådan hade 3,77 i slutväxel när den troligen är 4,00.. Ett jäkla skit när man byter låda och inte vet vad den kommer ifrån..
På gatan har jag maxladd (1.9) vid 4500 rpm. På pappret står det 1.7@5500 så ca 1000varv är allt förskjutet med pga fel i utväxlningsförhållandet.

Sen får jag väl försvara effektsiffran lite med att fläkten var obefintlig i bänken, samt att killen som hade den inte kunde med den riktigt så Wigge fick rycka in och styra upp och tyvärr blev det förlite belastning i första pullet så maskinen var skållhet i det andra pullet när siffran sattes. Fick ju inte ens upp maxladd utan bara en peak på 1.7bar under 200rpm för att sedan dala ner till 1.4..
Kände på maskinen efter andra pullet och jag brände mig på tryckröret som går över motorn så det förklarar väl ungefär hur varm maskinen var i det pullet.
Tråkigt men visst, det är iallafall en siffra. Vet ju om att det är flera parametrar som inte är 100% i motorn så man kan väl inte begära mycket mer..

http://xs329.xs.to/xs329/08280/torque_hk663.jpg.xs.jpg
http://xs329.xs.to/xs329/08280/nm_hk457.jpg.xs.jpg
http://xs329.xs.to/xs329/08280/nm_lambda639.jpg.xs.jpg
http://xs329.xs.to/xs329/08280/map219.jpg.xs.jpg
Senast redigerat av phonic (13 juli 2008)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

8 251 Inlägg
13 juli 2008
#729
phonic skrev:
Kände på maskinen efter andra pullet och jag brände mig på tryckröret som går över motorn så det förklarar väl ungefär hur varm maskinen var i det pullet]

Tryckröret över motorn blir alltid varmt. Beror på att så fort man komprimerar luft så blir den varm. Hur varmt det röret är har inget med hur varm själva motorn är att göra. Det är ju röret mellan ic och spjäll som är det intressanta, det ska ju va så kallt som möjligt. Luften ut från turbon kan bli ruskigt varm, lite beroende på laddtryck och verkningsgrad.


915 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#730
Marlboroman skrev:
phonic skrev:
Kände på maskinen efter andra pullet och jag brände mig på tryckröret som går över motorn så det förklarar väl ungefär hur varm maskinen var i det pullet]

Tryckröret över motorn blir alltid varmt. Beror på att så fort man komprimerar luft så blir den varm. Hur varmt det röret är har inget med hur varm själva motorn är att göra. Det är ju röret mellan ic och spjäll som är det intressanta, det ska ju va så kallt som möjligt. Luften ut från turbon kan bli ruskigt varm, lite beroende på laddtryck och verkningsgrad.

Absolut men desto varmare det är desto mer måste ju luften kylas. När jag har varit ute och gasat och sedan stannat så har det inte varit inärheten så varmt. Men det du säger är sant.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#731
Man kan summera helgen såhär:

* Bromsningen gick åt helvete, förlite last i bänken, hårfön till fläkt, fel utväxlingsförhållande så graferna inte stämde.. 600kr i sjön.. 411hk 560nm vid peak 1.7bar 5600rpm på 4an med last för 2ans växel.

* 402m. Rasade lådan när jag la i 2an förtidigt med M/T sulor.. KLONK!

* Idag dök diffjäveln upp, tre dagar försent så nu måste jag köpa en ny låda innan jag kan montera diffen.

http://xs229.xs.to/xs229/08291/1295.jpg

http://xs229.xs.to/xs229/08291/2495.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

1 488 Inlägg
14 juli 2008
#732
Kämpa vidare bara, tur det är låda den äter och inte delar i motorn, kan man inte förstärka lådan på något sätt? smile

915 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#733
itouch skrev:
Kämpa vidare bara, tur det är låda den äter och inte delar i motorn, kan man inte förstärka lådan på något sätt? smile

Diffbroms. Det är diffen som skär.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

1 488 Inlägg
14 juli 2008
#734
Ahh, ack så nära den nya diffen var då smile du skulle hållt dig lite till.

915 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#735
itouch skrev:
Ahh, ack så nära den nya diffen var då smile du skulle hållt dig lite till.

Ja man kan ju vänta hela livet på att ha kul, eller så ser man till att ha kul när tillfälle bjuds smile

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

1 488 Inlägg
14 juli 2008
#736
Jepp smile Gäller att se framåt och inte bakåt bara.

915 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#737
Imorgon dyker ägaren till en av Quaifediffarna upp och med sig har han en beg växellåda till mig. Det betyder att på Fredag kommer jag börja riva maskinen ska troligen öppna upp och göra lite modifieringar för ventilering i toppen då maskin trycker olja genom oljepåfyllningslocket samt någon kryssgänga till ventilkåpan som behöver renoveras med helicoil för någon föregående har dragit sönder gängan. Ska även göra uttag för mätning av mottrycket i motorn.
Kommer att skruva isär växellådan och montera min Quaifediff så hoppas jag på att ha allting ihopsatt tills nästa Lördag när det är körning på Uråsa. Vi får se om allt klaffar, troligen inte  lol

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#738
Började dagen med att jaga upp till Växjö och leta upp ett bakremotorfäste till en S40 eftersom den nya lådan kommer från en sådan, fick tag i ett för en hundring dock ser det vääldigt annorlunda ut så jag får bygga om endel, men hellre det än att byta sprängkåpa och plocka ut allt innehåll i växellådan och skapa oreda där, bättre att slå lite på en metallbit dit man vill ha den!
Sedan for jag vidare till Sverull och plockade upp nya lager till diffen, 680kr gick de på, sved lite men när man ändå håller på så kan man ju vara lite duktig.

Hem for jag och fort som faan kasta jag in två halvor i frysen och  två i ugnen och drack lite kaffe med farsan för att fördriva tiden.
En stund senare så slog vi dit lagerhalvorna på diffen för att sedan bege mig ut i garaget och rengöra växellådan, kronhjul och leta upp rätt moment på mutterpickan. Nu var det bara att slå ut de gamla styrningarna i huset på lådan och sätta dit de nya..
Korsdrog fast diffen i kronhjulet la på silicon på lådan och monterade ihop.

Passade också på att göra ett komptest efter det lilla missödet på bänkning/strippen sist med vacuumet till bränsletrycksregulatorn som vi stal ifrån till MAPsensorn på bänken.. Som jag givetvis glömde strajpa påväg till 402m.. Blev 2½ runda utan vacuum (inte så konstigt de bara gick 183km/h slutfart) men helt jävla otroligt att kolvarna överlevde detta, med kanske 1,3bar (uppskattat med läckaget och slutfart)..

Så nu återstår att montera lådan och en liten inspektion på resten av motorn, har funderingar på att lossa ventilkåpan och borra hål/gänga för en nippel så jag kan läsa mottrycket i motorn för den tryckte lite olja i oljepåfyllningslocket (troligen dålig packning?! detta hände när vi släppte av under bänkningen..)
Kan tillägga att vevhusventilationen numera består av 25mm återcirkulerande från blocket till innan turbo.. Så vacuum ska där vara..

Tack o hej.
Senast redigerat av phonic (18 juli 2008)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

4 670 Inlägg
18 juli 2008
#739
sitter bara o läser o njuter av de du gör!

Är riktigt fränt bygge o du sliter så mycke med maskineriet! men bara kämpa på som du gör! o tänka på dom stunderna du sitter o laddar fult med bilen=)

Mvh Micke!


461 Inlägg
19 juli 2008
#740
Riktigt coolt bygge, låter ju som en dröm, och lär ju gå därefter när du fått ihopp den nu igen:)

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE


Sök