3998
Sök

Diesel i bensinbil 206RC * inte diesel som var felet

22 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
#1
Inte diesel som var problemet, antog det eftersom den dog när jag hade tankat...
Senast redigerat av theodon (3 juni 2007)

In a perfect world i would be a goat.,

DFFL
9 020 Inlägg
3 juni 2007
#2
hahaha, förlåt jag har inget svar men oj va jag skrattade när jag lästet big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

SSS -12
3 217 Inlägg
3 juni 2007
#3
Svårt att komma fram till hur du ska göra där, vad du skulle gjort i förstaläget var att låta bilen stå och försöka suga ut det bränsle som kommit ner i tanken...

I värsta fall så är motorn din körd... Diesel hör inte hemma bland tändstift i högvarviga motorer!

Men prova att ta ur motorn och öppna upp... Jag är som du kanske märker, inget geni på det där med motorer, men jag förstår att något är fel! Och tänker inte skratta åt ditt misstag som en viss FireTraXX gör...

Prata med Peugeot om vad de säger angående ditt misstag!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

22 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
#4
Nu är jag inte säker på om det är disel jag fått i bilen, då jag inte känner nån lukt, och därför bad min kollega lukta och han var sa att det var bensin men  problemen tyder på det är disel. 

Tar ur motorn? Nu är vi väl lite väl drastiska! Såklart att disel inte hör hemma i en högvarvig bensinbil, men att plocka ur motorn är väl lite överdrivet.

Nu är det just nu är det ca 4L disel och 20liter 98, problemet är att ledningarna är fulla av disel så dom behöver dräneras... Så frågan är hur jag gör detta på bästa sätt.

Förslag?

In a perfect world i would be a goat.,

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
3 juni 2007
#5
Fyfasen va tråkigt. Ring in till Peugeot och fråga vad du ska göra, Det som kan hänt är att stiften har pajat. För att tömma sytemet, så kan du göra på detta vis, ryck slangen till spridarna, och sätt den slangen ner i en dunk eller nåt. Vrid sen på nyckeln så att pumpen startar och soppa kommer fram. Glöm inte ventilationen. Har du otur har nån ventil sakt upp sig. alltså, geggat igen.

Lev livet, det kan ta slut fort

22 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
#6
Bilen gick att starta igår, antar att det var för att motorn då var varm och dieseln antändes men nu när den är kall så går det inte...

Ska ta och köra ur systemet om jag får bort motorkåpan som verkligen inte vill lossna.

Vad tror ni om att köra ur systemet och sen använda lite startgas för att få skiten att tända?

Får väl ta mig ett snack med kollegan på måndag, wink

In a perfect world i would be a goat.,

1 268 Inlägg
3 juni 2007
#7
slanga bilen och häll i en STP CSC i samband me tankningen som du förhoppningsvis använder bensin smile

736 Inlägg
3 juni 2007
#8
Motorn tar nog inte skada av att köra på lite dieselblandning. 4 liter mot 20 är inte så farligt. Bensin i en dieselbil är dock värre. Prova som tidigare föreslagits att köra bränslepumpen och tömma framme vid spridarna någonstans... Startgas är ju ett alternativ och se om bilen startar. Gör den det är det ju bara att köra på och tanka i mer bensin.


22 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
#9
Hoppas egentligen på att det var disel i dunken, eftersom jag nu läst på 206infopage och sett att detta kan vara ett problem på just 206.

Hade problem med för hög temp, för några veckor sedan vilket borde  vara tempgivaren om den slutar fungera så vet ju inte bilen hur mycket bränsle den ska ge.

Ett vanligt fel är även att ECU´n får en kortslutning.... sad kostar cirka 15k enligt uppgift.

In a perfect world i would be a goat.,

1 893 Inlägg
3 juni 2007
#10
Häller man i 4-5 liter diesel av mistag, så skall man inte dutta på med "lite" bensin. Antingen lossar man en bränsle ledning och kör ut tankens innehåll direkt. Eller så tankar man fullt med hög oktaning soppa, och kör slut på den blandning man får, försiktigt. Dvs. man kör inte upp denna tank som en biltjuv.
4 liter diesel på en full tank bensin borde inte innebära problem. Man får ett lägre oktantal tack vare dieseln, det är allt.
mitt tips, om du nu får igång bilen är att tanka upp med E85 (104 oktan.) Bilen brukar bli svårstartad med för hör E85 halt, men det är varmt ute nu, borde inte vara något problem.
E85 är 85% Etanol (Alkohol) och 15% bensin. Det fräter hårdare på allt av gummi i bränsle systemet, slangar och packningar. Men en tank överlever delarna.

Prova om du får igång bilen med startgas. Tag först loss ett stift och kolla hur den ser ut.
Borde inte vara nått där med dagens torra diesel. Men man vet aldrig.
Ta lite fint sandpapper eller smärjelduk och putsa stiftens elektroder lite försiktigt. (Så du inte ändrar elektrod avståndet.)

Lycka till.


med lem
1 925 Inlägg
3 juni 2007
#11
lossa tändstiften, lossa ledningarna, töm kör på startmotorn så bensinpumpen går,,få fram ren bensin, sätt dit nya stift sen när du fått igång bilen ha den igång ett tag då så att all diesel försvinner o tanka mer bensin o häll i lite sprit med smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 893 Inlägg
3 juni 2007
#12
Lättaste är att dra loss matarslaggen som kommer från tanken (Fram under huven) och kopla på 12V direkt på pumpen i tanken. Då spottar den ut all soppa där fram i lossade slangen. Gäller bara att kunna ta hand om det. 24 liter är en del. wink

Edit: Du hittar antagligen nått kontakt stycke fram under huven, där kabeln till pumpen går iväg ifrån, så man behöver inte nödvändigtvis krypa under bilen alls.
Om du ringer Peugeut och får tala med en mekaniker, så kan han säkert hjälpa dig över telefon med var man lättast tar vara på soppan, och vilken kontakt/kabel man sätter 12V på för att köra pumpen.
Senast redigerat av Kristian_V (3 juni 2007)


22 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
#13
Tack för all hjälp!

Det visade sig att det inte var diesel i dunken utan bilen får helt enklet inte bränsle.
Efter att jag bankat på tanken så går bilen igång för att sen dö...  verkar vara bränslepumpen som gett upp hoppet. Härligt med en 3 år gammal bil som gått 4k...

In a perfect world i would be a goat.,

22 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
#14
Nån som vet om man kommer åt pumpen utan att demontera tanken?

In a perfect world i would be a goat.,

SSS -12
3 217 Inlägg
3 juni 2007
#15
Jag tror att dieseln i tanken var nådastöten mot bränslepumpen då...

Jag hade faktiskt lämnat in bilen för att byta pump, kan väl inte kosta sådär jättemycket mer än 5 - 6k?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
3 juni 2007
#16
hmm.. tomkör bilen som dom har angivit här uppe sen när du ändå håller på så se till att skaffa dig ett par nya stift..

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Smålänning
7 887 Inlägg
3 juni 2007
#17
theodon skrev:
Tack för all hjälp!

Det visade sig att det inte var diesel i dunken utan bilen får helt enklet inte bränsle.
Efter att jag bankat på tanken så går bilen igång för att sen dö...  verkar vara bränslepumpen som gett upp hoppet. Härligt med en 3 år gammal bil som gått 4k...

När du skriver så så måste jag bara fråga - Har du bytt batteri i startnyckeln? Då kan den behöva kodas om. Om koden inte stämmer med bilen så kan du få det symtomet.

4 liter diesel på 20 liter bensin borde bilen gå på, och är ledningarna fulla med diesel så kan det tömmas ur vid anslutningen till fuelrailen. Lossa den och starta tändningen så rinner det ut. Anledningen till att bilen borde gå på det är att oktantalet troligen inte understiger det lägsta bilen är byggd för. Moderna bilar byggs för att kunna köras på alla bensinkvaliteter, och jag tror inte att den sjunkit under 85 oktan. Så kör du bara försiktigt så kan du köra slut på den bensinen. Men givetvis så ska du lätta på gasen om den börjar spika. En fördel är att spridarna i alla fall är smorda nu...

Vet inte hur pass väldinmensionerad bränslepumpen är på peugeot 206, men den borde inte ge upp för lite diesel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök