3835
Sök

Säkring till neon belysning?

1 174 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
Tja!
Tänkte koppla neonen lite snyggare, men då är frågan går det att koppla så här:

+ till säkring sedab vidare till "transformatorn/on off knapp" sedan till neonet
-/jord till karrossen sedan vidare till transformator/on off knapp"

Kommer det funka?

å jag hade tänkt köpa denna säkrings hållare: http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=51261 kommer det att funka?

Vad ska jag ha för ampär?

Mvh tobbe!
Senast redigerat av Akka (6 juni 2007)

Miklen
6 juni 2007
Sån säkringshållare funkar säkert men ja har favoriserat dessa här.. http://www.biltema.se/products/product. … emId=87453 smidigt att bara trycka in när den har gått å man slipper ha me sig reservsäkringar..inte dyra heller..

Hur många ampere du ska ha.. jadu.. hur mycke drar neonet.. skulle gissa på knappt något alls.. så 3A borde räcka (biltema har inte mindre automatsäkringar).. annars gör så att du kopplar in d sen mäter du ampere me en multimeter å kollar hur mycke d drar.. sen säkrar du av för lite mer bara..
Senast redigerat av Miklen (6 juni 2007)

128 Inlägg
6 juni 2007
DU ska ha 2A säkring. Tänk att du har tagit bort ciggarett kontakten,,,så där bara är två kablar från den lilla on/off modulen.plus och minus..   Koppla säkringen till plus...  Både minus och plus ska vara på riktiga plus och minus kablar som kommer från bilen,,,svårare än så e det inte,,,

---2Fast 2Furious---
Clio V6

4 767 Inlägg
6 juni 2007
Minus kan du skruva var som helst i karossen utan problem..

Du kan sätta en 5A säkring på ditt neon utan problem, 5A går direkt om du skulle få en kortis.

Jag personligen tycker man ska använda flatstiftssäkringar då dessa är enkelt att se om dom har gått eller inte.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 174 Inlägg
9 juni 2007
Trådstartare
Nu blev det snyggt inga kablar syns faah,

Gjorde:

Plus - 5 amp säkring - on/off knapp - neon1
Minus - on/off knapp - neon2

Trode att den jag tog skulle funka på jorden men det funkade inte :S men nu är det guld!

Miklen
9 juni 2007
Erick skrev:

Du kan sätta en 5A säkring på ditt neon utan problem, 5A går direkt om du skulle få en kortis.

Jag personligen tycker man ska använda flatstiftssäkringar då dessa är enkelt att se om dom har gått eller inte.

Mvh
Erick

eller så kopplar man en liten lysdiod som talar om ifall säkringen är hel eller inte.. doh smile .. dessutom så hoppar autosäkringen ut typ 1 cm när den har gått..
Senast redigerat av Miklen (9 juni 2007)

1 174 Inlägg
9 juni 2007
Trådstartare
Miklen skrev:
Erick skrev:

Mvh
Erick

eller så kopplar man en liten lysdiod som talar om ifall säkringen är hel eller inte.. doh smile .. dessutom så hoppar autosäkringen ut typ 1 cm när den har gått..

va? :S

Miklen
10 juni 2007
ne snacka bara rent generellt ett litet lättare sätt att kolla om säkringarna är hela smile man kan ju koppla på en lysdiod efter säkringen .. hel säkring = lyse.. kass säkring = inge lyse.. om den är strömförande iaf smile PS! Ja..ja tycker om lysdioder wink
Senast redigerat av Miklen (10 juni 2007)

Bobo
10 juni 2007
Vad kan hända om man inte har en säkring? är väl riktigt svag ström i ett neon rör?

21 761 Inlägg
10 juni 2007
Säkringen är till för att skydda kabeln mot kabelbrand om det skulle bli kortslutning, det är därför man inte ska använda för stor säkring i förhållande till kabelarean.

Sök