3900
Sök

Svart rök från avgasrör vid kraftigt gaspådrag på dieselbil.

Avstängd
71 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
#1
Ja, kära vänner. Vi går väl direkt på problemet. Far har en V70 D5 -04 automatare (tycka vad man vill om det), och kör mycket lugnt och pedantiskt med den. Han har dock upptäckt att om han ger kraftigt med gas skapas ett oroväckande tydligt och stort svart rökmoln från avgasröret. Vad kan detta vara och hur kommer man tillrätta med problemet? Han hade samma problem med diesel-Passaten för ett par år sen och fick förstås underkänt på det då avgaserna testades hos Bilprovningen. De berättade att nåt täppts till i systemet eftersom han gasade för lite med bilen (hehe, hade velat se hans min där), varför han ombads ställa sig utanför lokalen och vrålgasa bort skiten i en 5-10 minuter. Ett svart rökmoln fyllde skyn över hela orten i vilken BP-anlänningen var belägen, innan han fick godkänt och kunde köra iväg i sakta mak. Inte kan väl nåt liknande ha hänt på en så bra bil som en Volvo? wink Stort tack på förhand!

Personangrepp, generaliseringar, sexuella anspelningar samt andra avvikande betéendedrag undanbedes.

Ingen riktig Audi utan quattro!
203 Inlägg
8 juni 2007
#2
Ligger man och slökör med en disel och sen trycker på brukar dom ryka svart tongue kan inte säga om det är ngt fel, men våran passat (99) gör likadant om man har varit snäll på gasen och sen trampar på. men har aldrig varit ngt problem vid bes.

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ

Avstängd
71 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
#3
Tja, något konstigt borde det ju vara. Är tveksam till om tillverkarna är informerade om problemet, det borde ju kunna gå att undvika på något annat sätt. Det uppenbarar ju sig inte svart rök när man gasar första gången direkt efter att ha köpt bilen, utan kommer efter ett par år om man som sagt inte gillar att trycka plattan i mattan särskilt ofta...

Personangrepp, generaliseringar, sexuella anspelningar samt andra avvikande betéendedrag undanbedes.

5 710 Inlägg
8 juni 2007
#4
Svart rök = för fet bränsleluftblandning som kan bero på:
1) För mycket bränsle.
2) För lite luft.
På varje punkt finns ett antal misstänkta felkällor såsom delvis täppt spidare eller skitigt luftfilter, luftläckage mm.

Sedan ryker de flesta dieselbilarna något vid kraftigt gaspådrag men på en sådan ny bil skall man kunna ana svart rök....bolmar det är det något fel.

MVH Jonas
..............

435 Inlägg
8 juni 2007
#5
min chäf har sådan bil å den rykte lite svart när han åkte i väg ända tills jag fick låna den:P jag varava ur den rätt kraftigt å nu ryker den inge svart. min farafr fick ett liknade problem på en volvo 240 han typ gubbkör så den gick dåligt så han åkte å kolla upp de då hade den sotat igenn:P så lite varvning en gång i månaden är nog bra för motorn(Y)

Avstängd
71 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
#6
oppe_tallbarr: Det var dieselbilar också de där, alltså?

Tackar för alla svaren. Ska förmedla dessa till min fader.

Personangrepp, generaliseringar, sexuella anspelningar samt andra avvikande betéendedrag undanbedes.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
8 juni 2007
#7
just precis.. säg till gubben din att han får ge motorn lite mer mat...


435 Inlägg
8 juni 2007
#8
grr skrev:
oppe_tallbarr: Det var dieselbilar också de där, alltså?

Tackar för alla svaren. Ska förmedla dessa till min fader.
mjo den första men inte 240n de va en bensinare

4 554 Inlägg
8 juni 2007
#9
ska de inte ryka svart från en diesel lol lol

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
8 juni 2007
#10
diselbilar ryker svart... spec om man fis kör å sen gasar... men har han köpt bilen ny? kanske påställd av förra ägaren??

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
8 juni 2007
#11
ALLA diesel bilar rycker svart våran 04a ryker svart nar man kört lungt sen gasar på
och luskör man blir det för mycket bränsle på en gång när man gasar på df ryker det svart


RS
886 Inlägg
8 juni 2007
#12
oppe_tallbarr skrev:
min chäf har sådan bil å den rykte lite svart när han åkte i väg ända tills jag fick låna den:P jag varava ur den rätt kraftigt å nu ryker den inge svart. min farafr fick ett liknade problem på en volvo 240 han typ gubbkör så den gick dåligt så han åkte å kolla upp de då hade den sotat igenn:P så lite varvning en gång i månaden är nog bra för motorn(Y)
varvning en gång i månaden? big_smile en gång i timmen...minst! roll

Focus RS


Sök