3271
Sök

Spänna bromsvajern på 850?

(none)
1 725 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Undrar om någon vet hur man spänner vajern på denna bil? Alltså nere vid bakbromsarna?

Är det inte som SAAB, att man kollar in i ett hål på bromsskivan så sitter det ett kugghjul där som man kan snurra på med mejsel? Var sitter den i sådana fall, uppe nere, vid någon sida?

Behöver svar snarast!

Tack på förhand!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

169 Inlägg
8 juni 2007
#2
sitter upptill, lite åt sidan

//Jonas

(none)
1 725 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
#3
Hitta det... Men nu kom det ett annat problem upp.

När vi spännde vajern så gick det att snurra skivan bakåt men intee framåt. Då vi satte på däcken igen så rulla hjulet fritt utan något motstånd. Vi testa oss fram för att få stopp på skivan då handbromsen är i. Så det sista vi gjorde var att skruva kugghjulet i  botten så att den låste sig då handbromsen ej var i. Men när bilen börja rulla så gjorde det ingen verkan alls.
Bara en svag verkan fram då man tog i handbromsen i uppförsbacken. Men som sasgt, inte bak, då rulla den fritt. Och kugghjulet var då i botten.

Vad kan det vara för fel?

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

719 Inlägg
8 juni 2007
#4
1 Släpp på spakens justering i bilen lite grand
2 justera ut backarna bak genom att föra in en mejsel genom skivans därtill upptagna hål. Genom att kugga uppåt eller nedåt så spänner/ släpper man på backspänningen.
Justera ut så att backarna LÅSER. Det ska inte gå att röra hjulet alls.
4 släpp nu på backarna ca 1-2 ibland krävs det 3 hack
5 dra i handbromsen ca 3 hack och spänn nu vajrarna så handbromsen börjar ta lite grand då. Se till att det blir lika på bägge sidor.
Denna spänningen är för att justera SPAKENS läge.. inte backarna.
6 Handbromsen ska LÅSA vid 5-8 hack. Är det däremellan så är det helt okej. Spänner man för mycket och hamnar under 5 hack får man inte full låsverkan på hjulen, Eftersom den är beroende av hävstångsverkan då handbromsen är en excenter.
Med rätt justerad handbroms ska du kunna låsa hjulen med endast en lätt handrörelse.
Spänner man för lite så lär det inte bli full låsverkan heller.
Får hoppas det här hjälper

47 Inlägg
8 juni 2007
#5
Tror nog att du får riva ner och se så att bromsbanden är hela.... Beläggen brukar lossna!

(none)
1 725 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
#6
Vitamin skrev:
1 Släpp på spakens justering i bilen lite grand
2 justera ut backarna bak genom att föra in en mejsel genom skivans därtill upptagna hål. Genom att kugga uppåt eller nedåt så spänner/ släpper man på backspänningen.
Justera ut så att backarna LÅSER. Det ska inte gå att röra hjulet alls.
4 släpp nu på backarna ca 1-2 ibland krävs det 3 hack
5 dra i handbromsen ca 3 hack och spänn nu vajrarna så handbromsen börjar ta lite grand då. Se till att det blir lika på bägge sidor.
Denna spänningen är för att justera SPAKENS läge.. inte backarna.
6 Handbromsen ska LÅSA vid 5-8 hack. Är det däremellan så är det helt okej. Spänner man för mycket och hamnar under 5 hack får man inte full låsverkan på hjulen, Eftersom den är beroende av hävstångsverkan då handbromsen är en excenter.
Med rätt justerad handbroms ska du kunna låsa hjulen med endast en lätt handrörelse.
Spänner man för lite så lär det inte bli full låsverkan heller.
Får hoppas det här hjälper

Tackar så sjukt mycket! Ska göra om detta i mon smile

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

(none)
1 725 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
#7
Peanutboy skrev:
Tror nog att du får riva ner och se så att bromsbanden är hela.... Beläggen brukar lossna!

Annars så kollar ajg detta som du säger också.. Tackar för denna info!

Mvh Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

9 Inlägg
31 juli 2007
#8
hade samma problem nyss tog bort vajern å kolla den å den gick trögt så jag köppte en ny kostar runt 350 på mekomonem  sen funka de som de skulle


Muttley
31 juli 2007
#9
på min celica  var de upprostat samma konstruktion vilket är en trög konstruktion smile rostar lätt ju.


Sök