3540
Sök

Hur tjock högtalarkabel?

Kejsare
547 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
#1
Hur tjock högtalarkabel ska man egentligen ha till t.ex. basar? Det känns som om det knappt spelar roll på framsystemet, men jag tycker man borde ha lite grövre till basar. Finns det nåra riktlinjer för tjockleken på dessa?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Hewi
571 Inlägg
12 juni 2007
#2
2x4mm2 räcker för istortsett alla installationer och kostar inte mkt heller så kör på det om du inte har några monster grejor i bilen.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

264 Inlägg
12 juni 2007
#3
ta så stor du kan ha i stegets "portar" utan att du måste skala bort ngt.
2x8mm2 brukar funka på det mesta.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
12 juni 2007
#4
till framsystem räcker 2*1.5 i de flesta.. har du lite större saker så 2.5..


däremot så skadar det ALLDRIG att ha så grovt man får plats med/har råd med
Senast redigerat av ToTTeN (12 juni 2007)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

28 Inlägg
12 juni 2007
#5
för att få fram tjockleken så tar du effekten/strömstyrkan smile om jag kommerihåg rätt

Better fight for something than live for nothing
www.myspace.com/solitudeswe

Kejsare
547 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
#6
Effekten på högtalaren? Och är det ampere eller volt som är strömstyrkan? Hängde inte med på fysiken riktigt i skolan.

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

21 761 Inlägg
13 juni 2007
#7
Man behöver inte börja räkna med effekter, pwilhelm och ToTTeN har bra svar. 4mm2 till basarna och 1,5/2,5mm2 till framsystemet. Då räcker det i princip alltid.

Kejsare
547 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
#8
Ah smile Tack för alla svar, vad gjorde jag utan er? *rörande gråtmusik*

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

mr
5 Inlägg
14 juni 2007
#9
lättaste regeln är köp det grövsta du har råd/får plats med..

//tobbelång

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
14 juni 2007
#10
om man har lösa skrikare i dörrarna fram!? orginal i BMW, ska man köra på orginal kablar lr ska man dra grövre till dom när man ändå håller på också?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

21 761 Inlägg
14 juni 2007
#11
Du kan ju dra nya till dem också om du vill, men för effektens skull tror jag inte att du behöver byta ut dem. Kanske själva diskantåtergivningen kan bli aningen bättre med andra kablar, men det vet jag inte säkert. Andra får berätta om egna erfarenheter.

Reparatör
306 Inlägg
15 juni 2007
#12
Lite överkurs men till diskanterna kan du dra kabel med silver i då det ska ge positiv verkan på det högre registret.
Denna är kanon:http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_272
Senast redigerat av Jerry (15 juni 2007)


63 Inlägg
15 juni 2007
#13
Jerry skrev:
Lite överkurs men till diskanterna kan du dra kabel med silver i då det ska ge positiv verkan på det högre registret.
Det blir underbart ljud med silver, men har man utrustning som drar åt det ljusa hållet så kan det låta illa.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
15 juni 2007
#14
mitt frontsystem basar inget nu, men ska dra grövre kablar i morgon så ska ja nog få lite mer ljud i det! men e rädd då att diskanterna ska försvinna, men d kanske kommer funka om ja har kvar orginal till diskanterna i dörrarna! men om ja vill spela mer diskant i 6*9orna i hatthyllan! hur ska ja bära mig åt då? men fortfarande ha bas i dom!?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

63 Inlägg
15 juni 2007
#15
båge skrev:
mitt frontsystem basar inget nu, men ska dra grövre kablar i morgon så ska ja nog få lite mer ljud i det! men e rädd då att diskanterna ska försvinna, men d kanske kommer funka om ja har kvar orginal till diskanterna i dörrarna! men om ja vill spela mer diskant i 6*9orna i hatthyllan! hur ska ja bära mig åt då? men fortfarande ha bas i dom!?
Varför skulle diskanterna försvinna?
Senast redigerat av pro-rated (15 juni 2007)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
15 juni 2007
#16
för att dom e inte alltför starka nu, så om ja får på mer bas fram så känns det som att dom försvinner.. fast ja kan ju ha fel me smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
15 juni 2007
#17
hur ska man dra dom grövre kablarna!? vart ska man börja med dom? ska man dra dom direkt från dmo små som går ut stereon lr hur ska man göra för att få hyffsad effekt? smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

10 287 Inlägg
15 juni 2007
#18
Hej Båge,

Du får inte mera diskant med tjockare högtalarkablar. 1.5mm2 räcker i alla applikationer.

/Göran

båge skrev:
hur ska man dra dom grövre kablarna!? vart ska man börja med dom? ska man dra dom direkt från dmo små som går ut stereon lr hur ska man göra för att få hyffsad effekt? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 171 Inlägg
15 juni 2007
#19
Båge: För att det ska börja dämpa märkbart så krävs det väldigt tunna kablar (alltså så tunna att det är löjligt typ kabel till in-ear-lurar) så så länge du har tillräcklig tjocklek så spelar det mindre roll hur tjocka de är.

Dessutom kan man med tunnare kablar få "mer" bas då resonansfrekvensen hos högtalarna inte dämpas av kabeln pga impedanstoppen. Tjockare kablar kan alltså ge mindre bas eller tightare bas om man ersätter för tunna kablar. Är de som sitter redan tillräckligt tjocka så blir skillnaden försvinnande liten.


9 Inlägg
15 juni 2007
#20
Denna sida har en calculator som räknar ut kabel tjockleken.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ulator.asp


Sök