2726
Sök

Saker som irriterar dig i trafiken och kostar ”oss” pengar?

115 Inlägg
20 juni 2007
#41
peter_1976 skrev:
haha, jag menade slicka röv. blev lite stav fel.
men om jag ligger i 50 o hastigheten är 50, det finns ingen orsak till rövslickeri då. kör om när det finns tillfälle.
men OM olyckan skulle vara framme, tex ett djur springer ut o jag tvärnitar, så vill jag gärna inte ha din bil i röven o bli skadad för livet
självklart...

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!

353 Inlägg
20 juni 2007
#42
Basdanne du har fel! Tycker jag iaf!!!

Regeln med att blinka ut ur en rondell/cirkulationsplats är jättebra, om även du följer den! Då vet man att om en person inte blinkar höger så ska han/hon fortsätta genom rondellen.. Skulle personen ändå inte blinka höger men svänga höger så har du torskat 2 sekunder. Hellre torska 2 sekunder än att köra ut när en person inte blinkar vänster i tron om att (enligt din teori) personen skall köra ut ur rondellen... Kan bli en olycka då, håller du inte med?

EDIT: Som en polisman sa i radiocity. Rondellen/cirkulationsplatsen är som vilken annan väg som helst, fast den går vänster/runt hela tiden, ska du ta av så blinkar du.... Precis som vilken annan väg som helst. Du blinkar ju inte vänster när du kör på en väg som svänger åt vänster exempelvis...
Senast redigerat av Mafghan (20 juni 2007)

Enjoy....

180 Inlägg
20 juni 2007
#43
Säkerhet och vett i trafiken hänger på att alla gör likadant i alla situationer, funkar liksom inte om en grupp gör på sitt sätt, en annan grupp gör på deras sätt och en treje grupp gör helt annorlunda mot dom två tidigare

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

353 Inlägg
20 juni 2007
#44
Jo men om du som sitter och väntar på att få komma in i rondellen utgår från att de som kör i rondellen kör som jag skrev så kan du inte missförstå, det enda som kan hända är att du får vänta ett par sec extra för att personen inte blinkade höger när den körde höger...

Värre är det om du utgår från att dom ska blinka vänster för att köra runt, och möter en som inte gör detta... då kanske du kör in för att du tror att personen skulle ut innan dig...

Enjoy....

1 171 Inlägg
20 juni 2007
#45
Den sträckan man skall blinka höger på är ju ,som jag skrev oftast bara några meter, och i ca 30 km/h så är det typ ett halvt blink. så det tycker jag i 90% av fallen är helt onödigt. Den halva sekunden som man förvarna för är betydelselös.
Det är inte meningen att man bara ska blinka ett halvt blink. Det är meningen att man ska blinka under det sista 1/4 varvet man kör i rondellen och tills man lämnat den. Då blir det flera blink även i små rondeller och även om man kör fort i rondellen.

Jag tänker då iaf på det och varje gång någon inte blinkar när de ska ut när jag kommer in mot rondellen så blir jag tvungen bromsa helt i onödan iom att jag inte ser lika tydligt om han ska forstätta eller inte. Det går bara en massa extra bensin och tid förlorad runt om i sverige bara för att vissa inte blinkar innan de ska ut. Blinkar han så vet jag ju, även om det bara är ett halvt blink, då ser jag att han ska ut, men bäst är iofs att blinka 1/4varv så att man ger folk lite tid att bestämma sig för om de ska bromsa eller köra in i rondellen.


609 Inlägg
20 juni 2007
#46
Kippy skrev:
Jag är yrkeschaufför så jag dras med idioter varenda dag, det värsta jag vet, som jag retar mig på, är alla dessa pensionärer/äldre människovarelser som med sina sprillans nya Peugeotbilar ligger 15 km/h under gällande gräns, och vägrar flytta sig ut i väggrenen.. det är DEM som gör att folk blir förbannade o gör dumma saker i trafiken.

Folk som inte blinkar i rondeller kan jag heller inte med.


Just det, folk säger "det e inte konstigt det händer olyckor", jag säger "det e jävligt konstigt det inte händer fler olyckor"

Tack för ordet!
Kan inget annat än instämma. Tur att man jobbar om nätterna då dessa och alla andra sover... inte en jävel som bryr sig om jag blinkar i ronellen eller icke wink

Idiot..
285 Inlägg
21 juni 2007
#47
muppet skrev:
Kippy skrev:
Jag är yrkeschaufför så jag dras med idioter varenda dag, det värsta jag vet, som jag retar mig på, är alla dessa pensionärer/äldre människovarelser som med sina sprillans nya Peugeotbilar ligger 15 km/h under gällande gräns, och vägrar flytta sig ut i väggrenen.. det är DEM som gör att folk blir förbannade o gör dumma saker i trafiken.

Folk som inte blinkar i rondeller kan jag heller inte med.


Just det, folk säger "det e inte konstigt det händer olyckor", jag säger "det e jävligt konstigt det inte händer fler olyckor"

Tack för ordet!
Kan inget annat än instämma. Tur att man jobbar om nätterna då dessa och alla andra sover... inte en jävel som bryr sig om jag blinkar i ronellen eller icke wink
Vart bor du igentligen?..
Är ju en massa bilar ute på nätterna med smile

250 Inlägg
21 juni 2007
#48
Saker o hata i trafiken:

Att Det Blir Rött På Kvällarna När Det Inte Är Nån Jävla Trafik!

Alla jävla fi**or som ligger i vänsterfilen på motorvägen/2 filigväg i 100blås o tror dom är Schumacher o äger vägen!! mad

Alla jävlar som ligger i 20 på 30väg bara för att vara på den "säkra sidan"

Ernst 70 bast som sitter i sin nyinköpta Merca som han aldrig kommer utnyttja effekten
i o kör 20 under hastigheten o ligger på mittstrecken på vägen o vägrar släppa om
fast man tutar, blinkar med hel ljus... ibland skulle det vara skönt om man hade pansarvagn med turbo i! Köp en rolator o gå med istället för snigla på vägarna!

Allt jävla tjat om säkerhet dit o dit o att alla vägar ska sänkas hastighet på,
snart kommer alla jävla bilar krypa fram..

Alla stolpskott som kör 10 under bara för att det är hastighetskameror, hastighetskamerorna har MARGINALER!! så du kan köra i 73 på 70väg utan problem!

Jag skulle kunna göra en bokjävel på hur mycket jag stör mig på!

Taxichaffisar ska vi inte prata om, eller busschaffisar, uscha!

En positiv sak är iaf långtradarchaffisarna, det är inga roliga saker att köra om,
men fan så bra dom kör i trafiken, bländar alltid av o allt! stort CRED till lastbilschaffisarna!


PS. det är ett jävla under att det inte händer olyckor oftare pga alla jävla stolpskott i trafiken!

Och JA, jag kan bli skogstokig i trafiken!
Senast redigerat av Impreza_BlackDrake (21 juni 2007)

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________

Idiot..
285 Inlägg
21 juni 2007
#49
Impreza_BlackDrake skrev:
Att Det Blir Rött På Kvällarna När Det Inte Är Nån Jävla Trafik!
Vet ett trix för det där..
blinka några gånger med helljuset så brukar det slå om för den tror att det kommer fler bilar än det igentligen gör.

Kettunen
21 juni 2007
#50
Nattugglan skrev:
Impreza_BlackDrake skrev:
Att Det Blir Rött På Kvällarna När Det Inte Är Nån Jävla Trafik!
Vet ett trix för det där..
blinka några gånger med helljuset så brukar det slå om för den tror att det kommer fler bilar än det igentligen gör.
Finns inte så många sånna rödljus maskiner kvar nu. Men visst finns dom.

115 Inlägg
21 juni 2007
#51
Tyvärr inte övertygad. Jag ser fortfarande inte meningen med det. Se hela skiten som en korsning med en refug i mitten som man skall runda. Då funkar trafikplaneringen.

Och Nej. det blir oftars inte mer än ett halvt blink mellan avfarterna i de flesta rondeller. och skulle jag blinka ännu tidigare så skulle man tro att jag skulle av en avfart för tidigt och köra ut mitt framför mig.

Kollade noggrant på vägen hem i går från jobbet och jag kan hålla med om att man inte ser över så många rondeller som jag trodde. Man ser att det kommer en bil men blikers sitter så långt ned att de oftast är täckta.

Blinka ut ur rondellen verkar lite vettigare på en jättestor flerfilig rondell men inte annars.
så... än så länge blinkar jag oftast inte alls smile  alla får tro att jag kör norsk karusell.
Fel kanske, men det är det att köra för fort också och det gör jag mer som regel än undantag
...jag vet jag är en dålig männinska.roll
Senast redigerat av basdanne (21 juni 2007)

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!

1 171 Inlägg
21 juni 2007
#52
Jag ska räkna blinken nästa gång. Jag tror du gör något fel, ja. Hur skulle någon kunna tro att du ska av vid en avfart du redan passerat?yikessmile Då måste man ju backa. Eller tex om du ska höger i en rondell, det är ju inte så att någon tror att du ska av vid förra avfarten (den du åker in i rondellen på) bara för att du blinkar höger innan du ska in i rondellen så att alla ser att du ska höger.
Senast redigerat av zoopåse (21 juni 2007)


410 Inlägg
21 juni 2007
#53
Vad gäller blinkers i rondell så är ju det bästa att blinka höger så fort du har passerat sista avfarten som du inte ska svänga på. Så ska du ta höger direkt blinka höger är det tredje så blinka efter den andra. Då blir det garanterat några blink och oftast är sikten så bra att man ser till tidigare avfart från den påfarten som man befinner sig alltså kan du som ska in köra in säkert och lungt. Otroligt irriterande när folk inte blinkar och kör höger ändå ofta hinner man ut ändå men med mindre marginal än om man hade sett honom blinka i tid.

När jag körde till skara från Göteborg så finns det ganska långa sträckor med landsväg med mötande som är bred nog för minst tre bilar och där verkade vara så att visste vad som gällde. När det kom någon bakom som vill köra om så drog sig fordonet framför till höger och mötande gjorde likadant och omköraren kunde köra mellan båda bilarna. Det var praktiskt taget som på en motorväg. Om fullt sammarbete skulle existera i trafiken skulle vi slippa en massa olyckor på våra vägar.

Sen så tycker jag att det mest irriterande är fotgängare som går över på rött utan att tänka på att det kan komma trafik har hänt hur många som helst i GBG att jag fått bromsa för att idioter går ut framför mig på rött. Saktar ner trafiken, utsätter sig för risk och skapar irritation helt i onödan dom tjänar ju typ 2 minuter på det.


1 079 Inlägg
21 juni 2007
#54
Rondellkörning finns det de som bör läsa på trafikregler eller kanske t om gå en lektion på trafikskolan gammal som ung. Jag ser då hellre att någon blinkar vänster i rondellen och sedan blinkar höger ut än att ha någon som inte blinkar alls, imo är det bättre att vara övertydlig. Med tanke på att det finns de som har lärt sig att man behöver inte blinka om man ska rakt fram, säg då att du har 2pers en ska in i rondellen, en är i rondellen och ska svänga vänster och blinkar inte den som ska in i rondellen tolkar det som "han ska rakt fram" och kör ut. Har sett det flera ggr, men det är inte så ofta och tur är väl det.

Sen har vi övergångsställen som faktiskt inte skiljer så mkt som förut med den "nya lagen" du har väjningsplikt för gångtrafikanter som är på väg över, men det betyder inte att gångtrafikanten är fri från skyldigheter, han ska själv säkerställa att bilisten uppmärksammat honom samt ta avstånd och hastighet i beräkning innan han kliver ut. Finns rättsfall där gående blivit påkörda och domslutet har gett bilisten rätt, pga avstånd och hastighet. Sen gäller givetvis detta INTE cyklister och mopeder. Fattar inte att folk kliver rakt ut i trafiken i tron om att "lagen är på min sida" vad spelar det för roll om man hamnar i rullstol eller i värsta fall dör.

Sedan nästa plåga är alla mopeder som far runt som en bisvärm över vägar, gångbanor, trottoarer, stigar, genom parker, över gräsmattor ja där det går att åka där åker dom. Jag undrar hur många av alla EU-mopedister faktiskt kan trafikreglerna när de sitter som stelopererade i ryggen på sin toalettliknande scooter och bilar nitar och tutar och de bara kör vidare förbi väjningsplikter, högerregel, över övergångsställen, ligger och slickar bakre kofångaren när man kör 50 på 50vägar. Man ska inte dra alla över en kam men tyvärr så är det alltför många som syns som total trafikfara. Att de trimmar det spelar inte någon roll, jag bryr mig inte men om de åtminstone kunde hålla trafikreglerna och köra med lite förstånd. Smäller de med mopedtrim så finns det all anledning att oroa sig för sin framtid, indraget lämp, ej gällande försäkring, oregistrerat fordon, olovlig körning, och är man vållande får man vackert betala ur egen ficka reparationer, personskador, är ju kul om man skadar sig så man blir invalid och inte får en krona i ersättning. Därför gäller det som sagt att de lär sig vad som gäller i trafiken, speciellt om det är trim på.

Och sen alla dessa fartgupp som är var 10:e meter i en del samhällen, en del har riktigt tvär kant så man måste ta det sjukt lugnt med sina lågprofilsdäck och sänkt bil visst det är väl för att få ner hastigheten men det är en pina att åka i en del samhällen när man måste krypa över guppen. Sen har man svensson med en originalbil och ballongdäck som studsar över guppen iaf, som lägger sig i röven och försöker stressa en när man försöker undvika att köra sönder bilen pga guppen ska sänka hastigheten mot mannen med ballongdäck när det i själva verket är jag som sänker hastigheten för bakomvarande trafik ^^

Så för trafiksäkerheten på med 30-35 profil som standard och sänk alla bilar med hårdare dämpare så ska ni se att hastigheten sjunker drastiskt överallt med dagens vägar.
Senast redigerat av Madhouse (21 juni 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Alecci's fästmö
708 Inlägg
21 juni 2007
#55
finns mycket dumt folk gör... de värsta bilförana e fn sånadär minibussar som jobbar för företag dom kör ju som galningar även omkörningar i backkrön smala vägar å i möte...dom skiter i allt va jag ha sätt under hela min tid med körkort....

å sen ha man ju såna som kör samma hastighet som en sj vi säger 90 å håller de i typ 2 mil å ligger en helt bra bit bakom å inte alls i närheten å sen få för sig att köra ikapp för en omkörning å sen svänga typ bara några meter längre fram..va e de för jäkla mening??

liknande detta med folk som ligger långt bak kör ikapp sniglar ner igen kör ikapp sniglar ner å kör ikapp å sen kör om å lägger sig precis framför å ligger där sen...inte direkt smart...

samt sånt som e nämt innan som omkörningar upp i röven å inprecis framför så man får bromsaför att inte köra rakt in i dom...spån....

finns ju möe mer att nämna men jag orkar då inte dra upp allt....tycker ba folk kan tänka sig för lite på hur 17 dom kör å om dom e kapabla till att köra som dom gör för tydligen e viss då rätt många helt okapabla å gör bara resten av trafiken nervösa å räddamed sina bravader....

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

121 Inlägg
21 juni 2007
#56
finns mycket dumt folk gör... de värsta bilförana e fn sånadär minibussar som jobbar för företag dom kör ju som galningar även omkörningar i backkrön smala vägar å i möte...dom skiter i allt va jag ha sätt under hela min tid med körkort....
Förlåt om jag kortar ditt inlägg, men just dessa personer har engelsk polis ett särskilt uttryck för, nämligen "white-van-man". Det är mestadels unga män som kör typ budbilar och är fullständigt hänsynslösa i trafiken. Dom orsakar väldigt många olyckor och tyvärr ser man dom ofta här i Sverige också nuförtiden.
Sen irriterar jag mig på alla dessa inlägg som gulligullar med dom där lastbilschaufförerna. Många av dom kör som riktiga idioter med sina 40-tons ekipage, skyller på tidspress och allt möjligt annat, kör med en fot i vindrutan samtidigt som dom snackar i mobilen och har tillika mage att tycka dom är bättre än alla andra! Sätta likhetstecken mellan att vara lastbilschaufför och bra bilförare är fullständigt fel!

Non omnia possumus omne

DFFL
9 020 Inlägg
21 juni 2007
#57
Frenzy skrev:
Sen irriterar jag mig på alla dessa inlägg som gulligullar med dom där lastbilschaufförerna. Många av dom kör som riktiga idioter med sina 40-tons ekipage, skyller på tidspress och allt möjligt annat, kör med en fot i vindrutan samtidigt som dom snackar i mobilen och har tillika mage att tycka dom är bättre än alla andra! Sätta likhetstecken mellan att vara lastbilschaufför och bra bilförare är fullständigt fel!
Jag sitter med vänster fot i vindrutan, höger på instrumentpanelen och mobiltelefonen i höger hand och vänster hand på ratten.
Toppar 89km/h, svänger ut i vägrenen när folk vill förbi och bråkar inte med andra trafikanter bara för att jag köra större fordon.
Min sittställning medans jag kör är iofs. bara för att min kropp ska orka med att köra de sträckor jag kör.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

274 Inlägg
21 juni 2007
#58
Poliser är väl endå dom som stör mest i trafiken och kostar pengar i böter osv? haha tongue

fyllo

609 Inlägg
21 juni 2007
#59
Nattugglan skrev:
muppet skrev:
Kippy skrev:
Jag är yrkeschaufför så jag dras med idioter varenda dag, det värsta jag vet, som jag retar mig på, är alla dessa pensionärer/äldre människovarelser som med sina sprillans nya Peugeotbilar ligger 15 km/h under gällande gräns, och vägrar flytta sig ut i väggrenen.. det är DEM som gör att folk blir förbannade o gör dumma saker i trafiken.

Folk som inte blinkar i rondeller kan jag heller inte med.


Just det, folk säger "det e inte konstigt det händer olyckor", jag säger "det e jävligt konstigt det inte händer fler olyckor"

Tack för ordet!
Kan inget annat än instämma. Tur att man jobbar om nätterna då dessa och alla andra sover... inte en jävel som bryr sig om jag blinkar i ronellen eller icke wink
Vart bor du igentligen?..
Är ju en massa bilar ute på nätterna med smile
Kanske där du bor, men inte i södra dalarna.

study
772 Inlägg
21 juni 2007
#60
ett tips i fall de ligger för nära bakom är att slå på dimljuset bakåt. nog alltid för att det blir arga men det är ju deras problem i fall de ligger för nära så får de skylla sig själva.


Sök