2795
Sök

Saker som irriterar dig i trafiken och kostar ”oss” pengar?

407 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
#1
Det finns något som jag irriterar mig ENORMT på i trafiken och det är alla dumhuvuden som ligger och sniffar en 10 meter bakom bilen när det till exempel bildas "kö" bakom en lastbil. Kör till jobbet varje dag 5 mil där det är växelvis två körfält och då blir det oftast att det samlas upp ett gäng bilar när det är en fil. Problemet är bara att 80% av alla inte kan hålla avstånd till bilen framför. Blir så JÄVLA arg när någon ligger 5 meter bakom min bil och sniffar mig i röven. Har det tänkt på vilken "go" skada de kan förorsaka mig om jag blir tvungen till att bromsa in kraftigt och vad det kostar samhället? Sjukpensionär resten av livet är billigt för samhället.....

Finns även fler saker jag irriterar mig på och det är folk som kommer i hög fart och gör en omkörning inte går ut i vägbanan på till exempel en motorväg förräns de är 5 meter bakom bilen och sedan ska de svänga in framför din bil när de är 5 meter framför den. Vad fan tänker de med egentligen? Ska det vara tufft eller vad är frågan? Särskilt irriterande är det när det är blött på vägbanan men uppehåll och man precis har gjort rutan fin med lite spolvätska och det kommer ett dumhuvud som sabbar det…

Särskilt arg för sådan här trafikförselser blir jag när jag läser vad det sägs i vi bilägare:  http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=11373

Nu ska det dock sägas att man inte ska vara säker på deras siffror eftersom de är lite smått partiska om vi säger så. Men visst lär det bli dyrare...

Hoppas också nu folk blir hårdare mot sådana som tycker det är tufft att åka utan bälte, vilka också kostar ”oss” en massa pengar.

Slutligen måste jag också säga att jag har viss dubbelmoral eftersom jag själv gillar att köra fort. Säkert många som irriterar sig på det och rent säkerhetsmässigt så har jag större chans till att medverka i en trafikolycka som kostar trafikförsäkringssystemet pengar. Till mitt försvar ska sägas att jag bara kör fort där jag vet att jag har kontroll och säkerheten är bra, men å andra sidan vem säger inte det?

Vad finns det mer som irriterar i trafiken och som är enormt onödigt?

1 171 Inlägg
19 juni 2007
#2
Jag irriterar mig inte så mycket i trafiken, jag måste säga att de allra flesta kör otroligt bra! Beröm ska ni ha, nästan allihopa vad duktiga ni är på att köra bil!

Något som jag kan irritera mig på är "straffbilister". Dvs sådana som ska tala om för andra i trafiken hur fel de gör och straffa dem genom att göra situationen farligare än nödvändigt. Eller det gör mig snarare rädd än irriterad. Håll koll på humöret är mitt tips.smile


2 230 Inlägg
19 juni 2007
#3
zoopåse skrev:
Jag irriterar mig inte så mycket i trafiken, jag måste säga att de allra flesta kör otroligt bra! Beröm ska ni ha, nästan allihopa vad duktiga ni är på att köra bil!

Något som jag kan irritera mig på är "straffbilister". Dvs sådana som ska tala om för andra i trafiken hur fel de gör och straffa dem genom att göra situationen farligare än nödvändigt. Eller det gör mig snarare rädd än irriterad. Håll koll på humöret är mitt tips.smile
jag håller med dig ja:) för först kanske man kommer lite för fort å så vill den framför göra så man saktar ner genom att kanske lägga sig mitt i eller nått. det är ju fan livsfarligt det.
men ananrs så kör ju allt folk bra:) så länge dom håller sig på vägen iaf:D

så kan det vara då det inte blev som det skulle

407 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
#4
zoopåse skrev:
Jag irriterar mig inte så mycket i trafiken, jag måste säga att de allra flesta kör otroligt bra! Beröm ska ni ha, nästan allihopa vad duktiga ni är på att köra bil!

Något som jag kan irritera mig på är "straffbilister". Dvs sådana som ska tala om för andra i trafiken hur fel de gör och straffa dem genom att göra situationen farligare än nödvändigt. Eller det gör mig snarare rädd än irriterad. Håll koll på humöret är mitt tips.smile
Jo det kan vara sant, men ibland kan det också behövas. Där jag bor finns en rondell och innan rondellen är där en STOR skylt som det tydligt går att se på att om du ska rakt fram ska du ligga i högerfilen. Nu efterlevs det dock inte så mycket utan många ligger i vänsterfilen när de ska rakt fram eftersom anslutningsvägen också är på två filer. Det gör att jag som kör rätt och ligger i högerfilen får väja när jag där efter ska svänga vänster på anslutningsvägen från rondellen. Eftersom där kommer en dåre och dånar på rakt fram så är det livsfarligt. Då tycker jag det är befogat att tuta lite på bilen som kört fel och säga till lite vänligt vilken fil de ska ligga i om de sedan ska in på samma varuhus som dig ligger i anslutning till den vägen.

Dieselgypsy
538 Inlägg
19 juni 2007
#5
Irritationer hos mig:
1: Inga blinkers
2: Köra med samma hastighet på båda körfält.
3: Folk som parkerar i korsningar.
4: Folk som parkerar brevid min bil på en helt j***** tom parkering.
5: Folk som står stilla för att kunna byta fil, och på så sätt blockerar all annan trafik.
6: Folk som tvekar.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

1 171 Inlägg
19 juni 2007
#6
Tuta är väl ok ibland om man vill göra någon uppmärksam på något.

Rodeller kan ju vara knepigt, markeringarna/skyltningarna med pilar är ju bara rekommendationer, men det hänger ju på alla som kör i rondellen att det sker säkert.


SLK
610 Inlägg
19 juni 2007
#7
Irritationer hos mig:
1: Köra med samma hastighet på båda körfält.
2: Inga blinkers när de BEHÖVS
3: Folk som parkerar brevid min bil på en helt j***** tom parkering.
4: Folk som står stilla för att kunna byta fil, och på så sätt blockerar all annan trafik.
5: Folk som tvekar.
6: Folk som parkerar i korsningar.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
19 juni 2007
#8
folk som enbart kollar åt höger när de svänger höger.. vart nära på att blåsa in i många gammla gubbar med hatt på detta viset

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Eliminator
1 441 Inlägg
19 juni 2007
#9
Omotiverade hastighets begränsningar typ 70 ändrat till 60 vilket vi fått nyligen.
På vägar där det enligt min mening borde vara högre än 70.
De som blinkar vä i rondeller!!
120--90--120--90 mellan fartkamerorna.

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

302 Inlägg
19 juni 2007
#10
nåt som gör mig fullkomligt vansinnig är när en del förare lägger sig bara nån meter bakom o slickar kan inte fatta varför???. de händer ju rätt ofta de kan ju knappast ha nåt innanför pannbenet när kör så

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

Klyphuggare
328 Inlägg
19 juni 2007
#11
Folk som ligger och slickar röv på mig när jag är nyvaken är nog det värsta jag vet i trafiken.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt

NissanMotorsport
19 juni 2007
#12
varför är de så farligt? ba håll ögonen på vägen och ge fan i att kolla i backspegeln smile

Skaune
19 juni 2007
#13
Om jag får lov att vara ärlig så stör jag mig fuktansvärt på att det saknas sån respekt för lastbilar, vet inte hur ofta det händer varje dag, när folk bara svänger ut framför mig i en korsning för att dom tror att jag e så långsam så att dom hinner oavsett vad! då måste jag tvärnita nästintill o jag tutar lite för att göra bilisten uppmärksam på att denne gör fel, ja då blänger dom skitsurt på mig!  Och dom som lägger sig sååå nära bakom mig så att jag inte ser dom! Det finns massor som stör mig ordentligt!
Respektera lastbilarna, vi ser till att ni får era saker, skor, mat, kläder, datorer, bildelar m.m, kan ju tänkas på då man tycker att lastbilar bara e långsamma och ivägen! det var allt!

407 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
#14
Sokrates skrev:
Omotiverade hastighets begränsningar typ 70 ändrat till 60 vilket vi fått nyligen.
På vägar där det enligt min mening borde vara högre än 70.
De som blinkar vä i rondeller!!
120--90--120--90 mellan fartkamerorna.

Tommy.
När jag gick i trafikskolan så lärde jag mig att man ska blinka vänster när man kör i rondell. Trafiken flyter på tusen gånger bättre också eftersom det går att köra in tidigare i rondellen om folk blinkar.

407 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
#15
Axor skrev:
Om jag får lov att vara ärlig så stör jag mig fuktansvärt på att det saknas sån respekt för lastbilar, vet inte hur ofta det händer varje dag, när folk bara svänger ut framför mig i en korsning för att dom tror att jag e så långsam så att dom hinner oavsett vad! då måste jag tvärnita nästintill o jag tutar lite för att göra bilisten uppmärksam på att denne gör fel, ja då blänger dom skitsurt på mig!  Och dom som lägger sig sååå nära bakom mig så att jag inte ser dom! Det finns massor som stör mig ordentligt!
Respektera lastbilarna, vi ser till att ni får era saker, skor, mat, kläder, datorer, bildelar m.m, kan ju tänkas på då man tycker att lastbilar bara e långsamma och ivägen! det var allt!
Ja, ni med era lastbilar stoppar ju bara upp våra vägar, svåra är ni att köra om också:) Men om jag ska vara helt ärlig så ska lastbilsförarna har cred för att de är bland de ända som vet hur man bländar av i tid. 8 av 10 bilförare väntar gärna några extra sekunder tills de bländad den mötande bilen lite innan de stänger av helljuset. Okej att man bländar av lite sent ibland men varför inte slå på halv ljuset en sekund innan ett backkrön om man ser det kommer ett lyse på andra sidan än att blända den mötande bilen i några sekunder?

Eliminator
1 441 Inlägg
19 juni 2007
#16
OK, när jag tog körkort vilket var för sisådär 22 år sedan. Skulle man inte det.

Sedan förstår jag inte hur det kan underlätta en bilist framför mig att kunna köra in i rondeller snabbare och smidigare om jag blinkar vänster.
Jag förstår och blinkar också höger när jag skall ut ur rondellen, detta underlättar för bilister framför mig att komma in i rondellen snabbare.
Vänster kan aldrig underlätta bara förvirra.
Blinkar ni vänster på en vanlig väg varje gång ni passerar en avtagsväg till höger om er, bara för att underlätta för bilar framför er som ev. skall köra ut vid nästa korsning?
Så de vet att du inte tänkt ta av utan fortsätta rakt fram.

Jag vet att detta lärs ut (blinka vänster), men man kan inte gå på vad för dumheter som helst,, fundera på detta som är skrivet se det framför er ser ni nån logik?

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

407 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
#17
Sokrates skrev:
OK, när jag tog körkort vilket var för sisådär 22 år sedan. Skulle man inte det.

Sedan förstår jag inte hur det kan underlätta en bilist framför mig att kunna köra in i rondeller snabbare och smidigare om jag blinkar vänster.
Jag förstår och blinkar också höger när jag skall ut ur rondellen, detta underlättar för bilister framför mig att komma in i rondellen snabbare.
Vänster kan aldrig underlätta bara förvirra.
Blinkar ni vänster på en vanlig väg varje gång ni passerar en avtagsväg till höger om er, bara för att underlätta för bilar framför er som ev. skall köra ut vid nästa korsning?
Så de vet att du inte tänkt ta av utan fortsätta rakt fram.

Jag vet att detta lärs ut (blinka vänster), men man kan inte gå på vad för dumheter som helst,, fundera på detta som är skrivet se det framför er ser ni nån logik?

Tommy.
Kommer du till exempel från City Gross och ska köra höger i rondellen så kan det underlätta. Säg att där kommer en bil som varit på samarkand och bestämmer sig för att köra tillbaks, om han då blinkar vänster så ser du det och vet att det är fritt fram för dig att köra höger när han är i rondellen. Skulle han inte blinkat vänster skulle du inte vetat om han skulle svängt höger och mot stan och du hade fått vänta några extra sekunder innan han blinkade ut till höger. Tror det blir logik i det jag nyss skrev...

555 Inlägg
19 juni 2007
#18
Folk som driftar i rondeller mitt på dagen gör ju en förbannad. Förlorar de kontrollen över bilen så blir det inte kul. Gör det på natten eller något när man inte utsätter andra för fara!

Eliminator
1 441 Inlägg
19 juni 2007
#19
Kommer du till exempel från City Gross och ska köra höger i rondellen så kan det underlätta. Säg att där kommer en bil som varit på samarkand och bestämmer sig för att köra tillbaks, om han då blinkar vänster så ser du det och vet att det är fritt fram för dig att köra höger när han är i rondellen. Skulle han inte blinkat vänster skulle du inte vetat om han skulle svängt höger och mot stan och du hade fått vänta några extra sekunder innan han blinkade ut till höger. Tror det blir logik i det jag nyss skrev...
Hallå!!!!
I vilken stad är du nu,,Jag pratar rondeller inte cirkulationsplatser,,, är det tex 2 filigt så skall man alltid blinka höger eller vänster. Filkörning är en sak.

Trots allt så ser jag ingen logik i den situationen

Nä inför att man skall lämna in färdrutt till kommun eller polis innan så att alla kan vara med och se och sedemera godkänna färdplanen samt anpassa sig efter denna.

Nää, blinka vänster gör jag aldrig, det mest idiotiska påfundet efter ideen med väjningsplikt från alla 4 håll i en 4 vägskorsning.

Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 juni 2007
#20
zoopåse skrev:
Något som jag kan irritera mig på är "straffbilister". Dvs sådana som ska tala om för andra i trafiken hur fel de gör och straffa dem genom att göra situationen farligare än nödvändigt. Eller det gör mig snarare rädd än irriterad. Håll koll på humöret är mitt tips.smile
Jag är ditt hatobjekt tongue Kan inte låta blir att tuta, blinka med helljuset och om det är väldigt befogat även ge dem fingret...
Nu pratar vi inte om rena missuppfattningar utan folk som helt SKITER i regler!



Sök