2592
Sök

Blivit av med körkortet...

Galen
849 Inlägg
25 juni 2007
Hur långt är prövotiden?

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Troligen galen...
567 Inlägg
25 juni 2007
Jag torskade på 132km/h på 70 väg för 5 år sedan. 5 månader spärrtid som blev 4 månader efter ett brev från min chef. Prövotid hade jag oxå, kul kul, bara att ta om.

Men från det att spärrtiden tog slut till jag hade körkort igen tog det bara 13 dagar. Teori prov i solna, uppkörning i Örnsköldsvik. Flög som en dåre över landet för att få körkort igen...cool

Hur som helst, 156km/h på 110väg bör ge 3 månader spärrtid, ev kortare om du får ett intyg från chefen att du behöver körkortet för att kunna jobba...

En hemsida som det står mycket intressant om ämnet är www.trafikjuristen.se

eXXoritas
25 juni 2007
dom ahr ändrat de till 4a år innan va de 2 år. kanske e 5 nu tror de e 4 - 5

DFFL
9 020 Inlägg
25 juni 2007
Frippe08 skrev:
Hur långt är prövotiden?

2år.
Inga ändring, utan det är fortfarande 2 år.
(i förebyggande syfte så att inte tråden spårar ur om ifall det är 2 eller 5 år.)

OBS 2 år OBS

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 722 Inlägg
25 juni 2007
talas om farthållare ?? big_smile wink

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

red daddy
25 juni 2007
Tråkig läge, lider med dig. jag har haft tur i 9år!cool

bojboj
25 juni 2007
Hade jag fått dom efter mig nu när jag fortfarande har prövatid kvar så hade jag ALDRIG stannat!

Evolution Garage
1 299 Inlägg
25 juni 2007
gamlingen skrev:
Rilleh skrev:
Fattar inte att dem är så hårda när det inte är någon trafik, torr asfalt, bred väg, viltstängsel, dags ljus... vad kan hända?? helt otroligt för fan.
Tycker synd om dig

Vad kan hända ? jo du kan få punktering eller sladd eller vad som helst kan hända.. behöver inte va nån annan som gör nåt som händer, .. håll foten från mattan grabbar

Du å min mormor skulle komma bra överns

Sky´s the limit...

red daddy
25 juni 2007
Rushman skrev:
gamlingen skrev:
Rilleh skrev:
Fattar inte att dem är så hårda när det inte är någon trafik, torr asfalt, bred väg, viltstängsel, dags ljus... vad kan hända?? helt otroligt för fan.
Tycker synd om dig

Vad kan hända ? jo du kan få punktering eller sladd eller vad som helst kan hända.. behöver inte va nån annan som gör nåt som händer, .. håll foten från mattan grabbar

HA HA HA Precis!lol

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
25 juni 2007
Brummie skrev:
Undrar bara om jag nu ska ta om det, måste jag skicka in nytt körkorts tillstånd, syntest och så vidare ?

oavsett spärrtid tänker jag ändå överklaga och min pappa som driver eget företag får skriva ett brev att jag behöver mitt körkort i framtiden så kanske det inte blir så drastiskt men men

Överklaga kan vara försent eftersom du antagligen har skreve under papperet när de togditt kort + att det kan bli 7 resor värre om du överklagar. Har för mig att överklagar du så kommer det ju gå till rätten, och förlorar du då så får du stå för alla rättegångskostnader, billigt?

Sen så kan de inte skicka tillbaka ditt kort eftersom det blir klippt och du har prövotid.

Jag försökte överklaga men länsstyrelsen sa att eftersom jag har prövotid är inte jag med i registret...? hmmm tänkte jag. Hon förklarade en massa och så för mig.

Och om din pappa tex driver ett företag som gör strumpor så kan de hävda att det behöver du inte körkort för. Och be honom skriva ett anställningsintyg big_smile

Jag vill inte vara någon besserwisser nu utan jag skrivver det av egna erfarenheter, förutom att jag överklagade aldrig.

lycka till, och håll oss uppdaterade big_smile

Vilket jävla drag :)

5 198 Inlägg
25 juni 2007
Rushman skrev:
gamlingen skrev:
Rilleh skrev:
Tycker synd om dig

verkar vara lite mer rädd om körkortet än vissa bara,, en del vet inte att det kostar pengar kanske.

Troligen galen...
567 Inlägg
25 juni 2007
P-G skrev:
Överklaga kan vara försent eftersom du antagligen har skreve under papperet när de togditt kort + att det kan bli 7 resor värre om du överklagar. Har för mig att överklagar du så kommer det ju gå till rätten, och förlorar du då så får du stå för alla rättegångskostnader, billigt?

Nej nej nej, man har alltid rätt att få sin sak prövad i rätten om man är misstänkt för ett brott, och detta kostar ingenting.

Betala rättegångskostnader kan du bara behöva göra om du förlorar en civilrättslig tvist...

Man får INTE högre böter om man nekar och det går till rättegång.
Man riskerar INTE att få betala rättegångskostnader.
Man får INTE längre spärrtid om man nekar.

För övrigt så är böterna straffet. Körkortsåterkallelsen är i lagens ögon ej ett straff. Körkortsåterkallelsen är i statens ögon ett sätt att få bort en farlig förare från vägarna.

Som sagt, kolla på www.trafikjuristen.se, en mycket bra sida där man kan läsa på vad det är som gäller så att man inte sitter på ett forum och gissar det ena och det andra...

Wankel
1 080 Inlägg
25 juni 2007
gamlingen skrev:
Rilleh skrev:
Tycker synd om dig

och isf skadar man bara sig själv, tycker dom kunde skrivit ner det så han fått behålla kortet iaf..men det är ju bara min åsikt

MDS Västerås

543 Inlägg
25 juni 2007
bojboj skrev:
Hade jag fått dom efter mig nu när jag fortfarande har prövatid kvar så hade jag ALDRIG stannat!

Tror du att du kör ifrån dom med din Polo?

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

168 Inlägg
25 juni 2007
Snoppen skrev:
bojboj skrev:

big_smile

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

DFFL
9 020 Inlägg
25 juni 2007
hasse83 skrev:
Snoppen skrev:
bojboj skrev:

big_smile

Var nu inte elaka, det är faktiskt en GTI med respektingivande 130hk tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

RS
886 Inlägg
26 juni 2007
bojboj skrev:

Då blir det nog mer straff än böter och indraget körkort.

Focus RS

* Voff voff *
10 589 Inlägg
26 juni 2007
Aj... Tråkigt... sad

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

831 Inlägg
26 juni 2007
Ytterliggare en påminnelse. Bra. Gäller bara att hålla på det imorgon när man vaknar för en ny dag. Blir lätt att man glömmer.

Proljece?
1 464 Inlägg
26 juni 2007
bojboj skrev:

Polo räser big_smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Sök