2813
Sök

Motortemp vw Polo 1.6 -98

5 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Tack för ett bra forum, här kommer mitt första inlägg!

Jag har en vw Polo 1.6 -98.

Hade inne den på vattenpumsbyte förra året och sedan dess har tempen inte gått upp till det normala (90grader).

Var och köpte en ny termostat och ett nytt termostathus som jag bytte idag för att få bukt på problemet, men problemet kvarstår...

När jag kör så ligger tempen på runt 70-75 grader, sedan när jag stannar upp och låter bilen gå på tomgång så kliver tempen upp till max 85grader innan den backar ner till under 80 igen.

Någon som kan ha en aning om vad som pågår? Kan det ha blivit knas med tempmätaren eller är termostaten felmonterad kanske? Den förra var monterad av en vw- verkstad, konstigt om dom satte den fel, tänkte den kanske var trasig men byte hjälpte inte som sagt....

mvh Patrik

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
25 juni 2007
#2
Kolla om det finns flera olika termostater och välja mellan, skillnad bruka vara att dom öppnar vid olika temperaturer..

"Hoppas du förstå vad ja mena"


5 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
#3
Tack för snabbt svar!

När jag var på vw-verkstaden och köpte termostaten idag så frågade jag om det fanns olika termostater, men mekanikern jag pratade med påstod att det bara fanns en att välja på.... Har för mig det ska finnas olika...?!?

VAG entusiast
277 Inlägg
25 juni 2007
#4
patso skrev:
Tack för snabbt svar!

När jag var på vw-verkstaden och köpte termostaten idag så frågade jag om det fanns olika termostater, men mekanikern jag pratade med påstod att det bara fanns en att välja på.... Har för mig det ska finnas olika...?!?

det finns väl vinter-och sommartermostat till VW Polo också? Hade sommartermostat på 87 C förut kör med vintertermostat på 92 C nu mycket bättre cool
Senast redigerat av pz_racing (25 juni 2007)

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
25 juni 2007
#5
vad jag vet så brukar det finnas både sommar\vinter termostat...


5 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
#6
Ska forska i det!

Illa av verkstan att sälja på en sommartermostat (förmodligen....) när jag berättade om problemet med låg temp. Fast han kanske inte visste bättre....

Bilälskare
46 Inlägg
26 juni 2007
#7
Om jag inte minns fel så kan det bli fel med tempgivaren också, detvillsäga den som känner av vilken temperatur vattnet har och visar det på displayen i instrumentpanelen. Men som föregående talare så finns det också vinter/sommartermostater som ger olika temperaturer beroende på årstid och var man bor.

Kör före du så väntar jag där framme!

2 Inlägg
28 juni 2007
#8
Hej!
På Polon, när det gäller kylsystemet, så finns det, termostat, tempgivare samt termokontakt.
Om det är fel på termokontakten (sitter i kylaren, höger sida framifrån), så startar inte fläkten som den skall, med påföljd att det kan bli fel temp, bla koka.
Termokontakten sköter alltså när fläkten skall starta/stoppa.
Det finns två typer av termokontakter,(dra ur kontakten å kolla) en 2-polig och en 3-polig, den tvåpoliga kostar 202kr, den 3-poliga 285kr, hos Mekonomen när detta skrives.
Har'e :cool:BP

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 juni 2007
#9
Och termostaten sitter rätt? Hade ur och i termostathus 2 eller 3 ggr första gången, det känns rätt men är inte det, sitter en liten styrtapp i termostaten eller hur. Den vill verkligen inte vara i sitt spår och hamnar gärna snett=öppen termostat
Man måste kolla mer spegel och ljus och se att den VERKLIGEN sitter som den ska

Lycka till!


2 Inlägg
29 juni 2007
#10
För att underlätta konversationen, lägger jag in en bild på termostathuset/locket :-)
Björn P.

http://www.garaget.org/gallery/archive/60318/20096/60318-107355.jpg
Senast redigerat av BiPi (29 juni 2007)

Proljece?
1 464 Inlägg
29 juni 2007
#11
Alltså jag har ju också dålig temp i min bil men varför ska man ha så hög temp som möjligt bättre med låg temp ju tongue precis som datorn;)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Bilälskare
46 Inlägg
29 juni 2007
#12
haxer skrev:
Alltså jag har ju också dålig temp i min bil men varför ska man ha så hög temp som möjligt bättre med låg temp ju tongue precis som datorn;)

Det är inte bra att ha varken eller i längden, den ska helst ligga precis i mitten (Oftast 90 grader)

Kör före du så väntar jag där framme!

1 Inlägg
10 september 2007
#13
Det blev lite långt men jag ville få med alla fakta...

Hej! Jag har har nåt knas med kylaren oxå. För några dagar sedan när jag var ute och körde, kort tur max 15 minuter, gick temperaturmätaren i taket. Varningslampan för kylningen lyste rött. Jag satte på värmen på fullt ös och temperaturen sjönk då, enligt givaren, till ca 110 grader. Jag fortsatte att köra i några minuter. Kylaren började inte koka eller så. När jag vred av tändningen och gick ur bilen noterade jag att fläkten inte gick (det brukar den typ alltid göra). Jag har kollat vattenpumpen, eller rättare sagt att flödet ändras när jag gasar, och det verkar funka. När jag kör bilen med värmen på ligger den på 90 grader i ungefär 20 minuter och sedan stiger den stadigt uppåt. Om jag håller mig under 2000 varv så klarar jag att köra rätt länge men varvtalet är nästan synonymt med temperaturen. stiger snabbt om jag accelererar och sjunker snabbt om jag rullar på tomgång eller låga varv. vad kan det vara som är fel. bilen har gått väldigt bra hittills och inte visat några tendenser på att bli för varm. Jag pratade precis med en bilmeck som påstod att ovanstående symptom inte tydde på att det var fläkten som var trasig eftersom den i första hand kylde då bilen stod stilla eller typ i köer och inte när man körde i högre farter. när jag står på tomgång ligger temperaturen stadigt på 90. Vad kan det vara för fel?
Fläkt, termostat, termokontakt, vattenpump... vad finns det mer som kan gå sönder? hjälp, jag blir tokig på sånt här.
Dessutom intressant att en meck ville ha 7000 för att byta vattepump och en annan 2700 för samma jobb. Jag som är helt grön på motorer blir ju i princip våldtagen varje gång jag lämnar in bilen på service.

Tack på förhand.
Senast redigerat av Azzaro (10 september 2007)


Sök