3080
Sök

Tändinställningslampa ?

238 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
#1
Tjena jag vill veta i detalj hur en TÄNDINSTÄLLNINGSLAMPA fungerar och hur jag använder den ska promenera iväg och köpa en.

jag vet knappt något om de tongue förutom att man kopplar den til + & - och en tändkabel

// Tobbe


143 Inlägg
26 juni 2007
#2
Hej!    Förr i tiden, när motorerna hade brytarspetsar, var man nästan tvungen att ha en sån lampa för att kunna ställa tändningen rätt efter varje byte av brytare. Nu finns väl endsat små möjligheter (eller inga) att ställa tändtidpunkten. Om motorn inte startar, kan man med en lampa se om det finns tändimpuls i tändkablarna. Jag tror inte man ska lägga några stora pengar på en sån lampa i dagens läge.

V4
218 Inlägg
26 juni 2007
#3
Om man inte har en gammal bil som man vill ställa tändningen på smile

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

238 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
#4
bilen startar men jag får inte rätt på tändnigen och jag vill veta hur en sådan fungerar


5 710 Inlägg
26 juni 2007
#5
Sant det astra2 skriver men ändå....såhär funkar det:

Tändinställningslampan har som du redan vet en +matning och en -matning samt en kabel som du klämmer runt en en tändkabel.
Klämman och kabeln känner av när det skickas en ström genom tändkabeln och reagerar då med att tända en blixtlampa (stroboskop).
Strömmen till lampan hämtas från +/- kablarna.

Denna blixt kommer alltså att komma varje gång motorn tänder på den cylindern du satt klämman på.
En tändning kommer vartannat vevaxelvarv...d.v.s...blixtrar det en gång måste motorn  snurra 2 varv för att pulsen skall komma igen.

Vad är det för mening med detta då.....jo kan med lampan lysa på ett givet ställe på vevaxeln (oftast genom ett hål i kåpan som täcker svänghjulet) så kommer ju lampan att belysa exakt samma ställe hela tiden.
Graderar man då detta ställe med siffror och streck kan man på så vis få reda på hur många vevaxelgrader innan övre dödpunkt (<kolven i topp) man har tändningen. smile

Ändrar man tändningen (medans motorn är igång) kommer man kunna se hur siffrorna/strecken flyttar på sig.
Det som är viktigt när man skall läsa av tändningen är att försöka hålla motorns vartal någorlunda konstant.
Lite äldre motorer har oxo vartal och andra kriterier specade antingen i verkstadshandboken/instruktionsboken eller på en skylt i motorutrymmet som man måste följa för att kontrollen skall bli korrekt.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

238 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
#6
Jag lånade en av en kompis och den va ju grymmt bra underlättade enormt när jag skulle ställa tändningen.

tack för alla svar


Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
27 juni 2007
#7
Om jag inte är helt ute o cyklar är + & - endast till för strömförsörjning och "klämman känner av induktionen som blir när spänning skickas på i tändkabeln.
Och som ett litet onödigt vetande: ev. fördröjning p.g.a. kabelns längd är i det närmaste obefintlig. en ledare på ca. 28000 mil ger en fördröjning på 1 sekund.
D.v.s 2 meter kabel ger en fördröjning på 0,00000000714 sekunder.


5 710 Inlägg
28 juni 2007
#8
GT90 skrev:
Om jag inte är helt ute o cyklar är + & - endast till för strömförsörjning och "klämman känner av induktionen som blir när spänning skickas på i tändkabeln.

Var jag otydlig i mitt svar ovan ? wink

MVH Jonas
..............

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 juni 2007
#9
jonTe skrev:
GT90 skrev:
Om jag inte är helt ute o cyklar är + & - endast till för strömförsörjning och "klämman känner av induktionen som blir när spänning skickas på i tändkabeln.

Var jag otydlig i mitt svar ovan ? wink

Nejdå, jag lade bara till lite övrig info. *hoppas det inte blev "tåtramp"..



Sök