Sant det astra2 skriver men ändå....såhär funkar det:
Tändinställningslampan har som du redan vet en +matning och en -matning samt en kabel som du klämmer runt en en tändkabel.
Klämman och kabeln känner av när det skickas en ström genom tändkabeln och reagerar då med att tända en blixtlampa (stroboskop).
Strömmen till lampan hämtas från +/- kablarna.
Denna blixt kommer alltså att komma varje gång motorn tänder på den cylindern du satt klämman på.
En tändning kommer vartannat vevaxelvarv...d.v.s...blixtrar det en gång måste motorn snurra 2 varv för att pulsen skall komma igen.
Vad är det för mening med detta då.....jo kan med lampan lysa på ett givet ställe på vevaxeln (oftast genom ett hål i kåpan som täcker svänghjulet) så kommer ju lampan att belysa exakt samma ställe hela tiden.
Graderar man då detta ställe med siffror och streck kan man på så vis få reda på hur många vevaxelgrader innan övre dödpunkt (<kolven i topp) man har tändningen.
Ändrar man tändningen (medans motorn är igång) kommer man kunna se hur siffrorna/strecken flyttar på sig.
Det som är viktigt när man skall läsa av tändningen är att försöka hålla motorns vartal någorlunda konstant.
Lite äldre motorer har oxo vartal och andra kriterier specade antingen i verkstadshandboken/instruktionsboken eller på en skylt i motorutrymmet som man måste följa för att kontrollen skall bli korrekt.
Lycka till!