2205
Sök

V.A.G gashängseffekt!hjälp...

XBL: FOR mxHOLGE
93 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
-
Jag kör en Skoda Octavia RS 1.8T (vag) -02 (9500mil)
Bilen har original 180hk nu ca 115-220.
Återcirkulerande Forge dump, insatsfilter. Ferrita 3" system..chippad
-

Efter chippningen så blev det lite gashängseffekt vid växlingarna. Ökar alltså i ca. 1000rpm precis när jag växlar (vid fortkörning,race)
Har kört bilen chippad några veckor och har ibland märkt att kopplingen slirar (ca. 1 på 20) när turbon flödar på. Men det kluriga är att det kommer och går så det är knappast fel på kopplingen!?

Bilen rycker lite lätt vid lugna gaspådrag men inte vid fullt!

Jag letat lite lätt efter sprickor i slangar och vet inte vart jag ska felsöka. Har inga felkoder t.ex som att Motorlampan lyser för att ev Luftmassemätarn e kass (Den är inte bytt dock).

Bilen går gött och jag kör även Streetrace (GBG) ibland och vill inte köra med bilen för mycke nu.

Hoppas att ngn har lite VAG erfarenheter...
tack på förhand!
/Holge

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 juni 2007
Till att börja med så tänds inte check engine lampan om LMM pajar, bara om man drar ur sladden/den saknar hela sitt innanmäte...

Stiger den verkligen i varv? VAG med turbo brukar ju ta en kort stund innan de tappar i varv igen men inte stiga...

Kolla felkoder hos vag och se vad de säger, kan vara gaspjäll eller kanske rent av kärvande wastegatestång?

93 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
Okej alltid lär man sig ngt nytt!

Ja den stiger i varv...om jag t.ex ligger på 3.an och gasar upp till 4-5000rpm och växlar så fortsätter varvtalet stiga ytterligare 1000rpm. Märks även om man gasar för fullt.
Riktigt skumt!
Så man hör alltså motorn varva till lite extra när man trycker ner kopplingen för att växla.

Kör man lungt märks inget men vem orkar gubbköra!

Jag kollar inte felkoder hos vag..man har ju folk man kan utnyttja för det!

Jag ska kolla upp det med gaspjäll o WG!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 juni 2007
Det är inte du som kliver av gasen för sent då? tongue

Ja det blir det ju tillochmed billigt big_smile

93 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
Haha...det där va en förolämpning! cool

Varvtalen ökar väl kanske 3-8000rpm inte exakt 1k!
Bilen går bra men det är störande!

Hur fixar man till WG om den tjärvar?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 juni 2007
Händer även den bästa (dvs mig) att man e lite sen av gasen, mycket mellangas kallas det på racingspråk tongue

Smörja är ett sätt, men kolla felkoder först du...

93 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
Jaja..

Det måste väl indikera i bilen om man har felkod!?
Finns väl inga osynliga?

93 Inlägg
29 juni 2007
haha det är du som kopplar innan du släppt gasen, så där blev det för mig första dan med min bil okså,   ööövaaa tror inte det är nå fel på din bil, bara du som inte är van..

93 Inlägg
29 juni 2007
folkvagn skrev:
haha det är du som kopplar innan du släppt gasen, så där blev det för mig första dan med min bil okså,   ööövaaa tror inte det är nå fel på din bil, bara du som inte är van.

ok en sak till, SLIRA aldrig på vags kopplingar vid race, låt den gå "i" innan du manglar gasen, tror inte den blir så gammal annars

Diesel puffare ;)
161 Inlägg
29 juni 2007
Vem har trimmat bilen?? det är väl den stora frågan..  och felkoder kan jag hjälpa dig med, har vag-com hemma och bor i GBG wink

För det är stor skillnad på trim och trim till dessa bilar!

//Andreas

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!

93 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
RHO skrev:
Vem har trimmat bilen?? det är väl den stora frågan..  och felkoder kan jag hjälpa dig med, har vag-com hemma och bor i GBG wink

För det är stor skillnad på trim och trim till dessa bilar!

//Andreas

Det är Proscott racing...jag träffar den killen på måndag.
Gött om man kan få lite vagcom support smile har program men ingen kabel.
Skriver ett mess till dig!

93 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
folkvagn skrev:
haha det är du som kopplar innan du släppt gasen, så där blev det för mig första dan med min bil okså,   ööövaaa tror inte det är nå fel på din bil, bara du som inte är van..

haha på dig själv din fiskmås! Du tror inte jag har känsla för att köra bil eller!

Jag har kört Cross i 15år och vet nog hur koppling och gas fungerar! Så du behöver inte ge mig några råd!

982 Inlägg
17 juli 2007
tjena..har samma problem med min leon..(samma motor) kärvande wastegate sa en kunnig kompis..vanligt fel på 1,8 vag motorer

735 Inlägg
17 juli 2007
Hunter skrev:
Bilen rycker lite lätt vid lugna gaspådrag men inte vid fullt!

Din bil är chippad hos proscott performance  va? Alltså Powerchip med Jörg i spetsen. Konstigt att så många får just den defekten på bilen med deras chip och 1.8T.. Har samma problem själv. Att den rycker lite smått vid lugna gaspådrag. Ärligt talat så tror jag att man helt enkelt får acceptera det, tror inte att det är ett fel. Du lär dig att gasa på rätt sätt så att rycken inte uppkommer med tiden kan jag trösta dig med tongue Kolla lmm, troligtvis är den kass. Byter du den blir inte rycken lika märkbara. Så var det iaf för mig SENAST min lmm var kass. Nu 6 månader senare är den med största sannoikhet påväg att bli dålig igen. Jävligt känsliga grejer, vilket märks tydligast när man chippat.
Senast redigerat av tobee (18 juli 2007)

Sök