2549
Sök

är det värt att trimma en framhjuls driven bil?!

218 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
#1
jag har funderat på att trimma bilen men sen blev jag och tänka är det värt att göra det n'r den är framhjulsdriven??!


1 043 Inlägg
30 juni 2007
#2
Gozze skrev:
jag har funderat på att trimma bilen men sen blev jag och tänka är det värt att göra det n'r den är framhjulsdriven??!

tycker jag du ska göra.. trimma den så du fortfarande får ner kraften i marken så är det väl ingen större skillnad emot en backhjulsdriven..


252 Inlägg
30 juni 2007
#3
En framjhulsdriven bil kräver att du har rätt däck för ändamålet.

//Janne

1 396 Inlägg
30 juni 2007
#4
Så fort det kommer en droppe regn på marken så kommer du spinna hela tiden även om du har grymmedäck på.

Skulle satsat på en RWD...

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

658 Inlägg
30 juni 2007
#5
Beror ju på hur mycket du tänkt trimma bilen och i vilket syfte trimningen görs, gäller det för slalom, stripp? Kanske bara omkörningar och något rödljusrace?

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

218 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
#6
jag hade typ tänkt mig 300 350hk.till omkörningar och något rödljusrace tongue..


1 043 Inlägg
30 juni 2007
#7
Gozze skrev:
jag hade typ tänkt mig 300 350hk.till omkörningar och något rödljusrace tongue..

allt beror ju på vad du är beredd att satsa på bilen.. det är ju inte nyaste åket du har.. ska du lägga stora pengar så ska du definitivt satsa på ny bil i samma veva.. 300-350häst kan va svårt att få ner med fwd..


2 751 Inlägg
1 juli 2007
#8
heheh ja hade inte velat ha 350hk på framhjulen.... De kommer spinna som satan... bara min golf spinner för minsta lilla o den har 105hk... tror den hade spunnit med värstingdäck också...

AWD är de bästa för trimning men även RWD.... Sen så kommer de va riktigt farligt o gasa på med 350hk i kruvor med framhjulsdrift!


Men på motorväg och landsväg kommer du inte märka större skillnad på RWD eller FWD
Senast redigerat av n0b0dy_ (1 juli 2007)

Who Djaa bless no man curse

Golfare
164 Inlägg
1 juli 2007
#9
att gå ifrån dina 115 orginal pållar i din nuvarande bil till 300-350 fullblodshästar är inget ja skulle sattsa i den bilen.
fwd eller inte..

För det första är "utgångsobjektet" inte direkt idylliskt, kanske kan de bli en grym sleeper men ja skulle hellre lägga lite pengar på å skaffa en bättre "bygg grund"..men samma sleeper potential.
finns många "billigare" bilar som med "små" medel vaknar till liv..
Va ja menar med billigare är att om du tänkt trimma din orginalmotor så får du lägga ut mer än om du köper en bil med bättre möjligheter ifrån grunden.

För det andra, ja, din motor (ja är ingen expert på Mitsubishi) är inte kapabel till dom 300- 350 hk. finns kanske nån som fått massa kräm ur den motorn?..men ingen ja känner till och det lär inte vart hoppsan billigt. visst, en turbokonvent kanske fungerar ett tag,
dock vet ja inte om den pallar de och det är inte inom ramen för en bes.

Med andra ord får du byta motor, regga om bilen om du ska köra lagligt vilket oxå betyder mycket mer jobb . annars kan du ju smälla i "vad som helst" i princip, men det kan ju oxå va bra att kunna stanna bilen..så bromsar etc får ändå uppgraderas.
Chassiet är inte heller gjort för några 300 hk. framvagn etc kommer du alltså få lira mycket på om allt ska hålla.

som sagt, ja är ingen expert på Mitsubishieller din modell men det finns mycket bättre utgångs objekt för dina mål..

Lycka till oavsett!

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
1 juli 2007
#10
Vad är det för fel på FWD, har själv kört rally med FWD och har inget att klaga på,
går kanon även utanför motorvägarna!!!! . . . och när man har 4 hjulssläpp genom en rondell med FWD, då är hornen helt utfällda och adrenalinet brukar göra sitt!! smile

Go for it, alla kan inte åka RWD smile

Ps se till att få bra viktbalans i bilen och mjuka däck!!

- V8 - 4 ever . . .
_________________

2 751 Inlägg
1 juli 2007
#11
"Go for it, alla kan inte åka RWD smile"

Kanske inte men möjligheten är större att köpa en bil som han kan trimma för samma peng än att trimma den upp till 350hk!

Who Djaa bless no man curse

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
1 juli 2007
#12
n0b0dy_ skrev:
"Go for it, alla kan inte åka RWD smile"

Kanske inte men möjligheten är större att köpa en bil som han kan trimma för samma peng än att trimma den upp till 350hk!

Det tror jag med och hoppas att trådskaparen själv förstår,
men frågan var ju om det var värt att göra när den är FWD
och inte om det var ekonomiskt försvarbart!! . . .
tror knappt det blocket med överladdning, smidda kolvar och
nogrann balansering skulle lyckas uppnå dom siffrorna och överleva
någon längre tid, men snacka om Sleeper!!!

- V8 - 4 ever . . .
_________________

431 Inlägg
1 juli 2007
#13
Du ska vara glad ifall du lyckas komma upp i 200hk.
Sen börjar det bli lite väl extreemt.

2 751 Inlägg
1 juli 2007
#14
Natural skrev:
Du ska vara glad ifall du lyckas komma upp i 200hk.
Sen börjar det bli lite väl extreemt.

Precis!

Who Djaa bless no man curse

Min bil var för ful för garaget
74 Inlägg
1 juli 2007
#15
Går att spinna med en FWD som en RWD, krävs ett jävla vridmoment och lite skills wink;


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
1 juli 2007
#16
Bullibert skrev:
Går att spinna med en FWD som en RWD, krävs ett jävla vridmoment och lite skills wink;

Dags å sova?
I den här tråden diskuterades framhjulsdrift=FrontWheelDrive, inte fyrhjulsdrift tongue

För vad jag vet så spinner väl en framhjulsdriven bil lättare än en bakhjulsdriven bil(självklart finns de undantag).

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Better than God \o/
1 883 Inlägg
1 juli 2007
#17
Tänk så här, det är lättare att DRA än att PUTTA.

Ta en stor tung låda och lägg på gräsmattan, testa sedan att först putta den framför dig, sedan att dra den, vilket är lättast?  ^^  smile

Ur den synvinkeln är fwd smartare än rwd, men sedan gäller det att få ner kraften. Kan man dock hantera en koppling brukar det gå bra, eftersom motorn sitter över drivhjulen så krävs det en hel del effekt innan man får problem med fästet efter starten. (on det är torrt vill säga)

Sedan är det lättare att köra fort när det svänger med en fwd bil, det är dessutom säkrare. Sedan har ju rwd bilar sin charm med iofs, jag har båda modellerna.

Men det går att trimma alla bilar om man vill ha mer ös, dock kan det i vissa fall kosta mer än det smakar.  Studera utbudet på effekthöjningar till just din bil innan du bestämmer dig. Själv anser jag det tveksamt om det är värt ca 3000:_ för ett chip som ger 15hkr tex, men det är upp till var och en. Är det en överladdad motor brukar det vara lättare att / billigare att få "mer ös per krona"...  Lycka till..   :p

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

4 571 Inlägg
1 juli 2007
#18
Vad snackar ni för goja?

Klart som fan man kan köra en trimmad FWD bil utan att spinna hela tiden.

Det beror ju helt på hur man kör, jag ligger nu närmare 200hk på min mx-3'a och även fast den var helt strippad vid test tillfället (dvs ännu lättare) och hade inga som helst problem med fäste.

Men är man så dum så man dumpar kopplingen vid varvstopp nog fan spinner det vart än bilen driver.


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
1 juli 2007
#19
Det kan va värt att trimma MÅNGA fwd bilar men får nog tyvärr inte säga att det är värt att trimma just din... köp nått roligt från början iställe.. från den där lilla motorn lär du inte få ut mkt ifrån.


Bmw osv..

218 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
#20
haha 200hk får väll duga då:P det spinner juh redan nu så.. lite synd att jag har den FWD när dom finns som 4Wd som skulle vara roligare...



Sök