2785
Sök

Chipptrimning.. Vilken firma?

7 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
Hej.
Har lite funderingar över vilken frima jag ska anlita för att chippa min bil.
Jag har ringt och pratat med killarna på Proscott Performance, och dom verkar vara seriösa.
Någon som har några erfarenheter av denna firma?
Vill ju inte lägga ner 8000:- som det kostar på tex Bsr.. Mvh Erik smile

1 Inlägg
2 juli 2007
Hej! A4_quattro
jag tycker att du definitivt ska ta proscott..Innan du bestämt dej så har ju bilen redan skurit..man lever bara en gång, så chippa för fan..du har ju casch..//MVH Volvo850T

18 Inlägg
3 juli 2007
Jag har ingen erfarenhet av Proscott Performance men av powerchip som ska va samma sak och jag kan säga dig att jag är riktigt nöjd med deras jobb.
Dom gör ett bra jobb och dom kan det dom håller på med .
Så kolla powerchip.se det är en 500 billigare men lite svårare att få tid hos men prata med dom du kommer inte ångra dig.

629 Inlägg
3 juli 2007
Efter vad som framkommit på STCS forum (sök på Powerchip) skulle jag aldrig anlita Powerchip!

18 Inlägg
3 juli 2007
Men som det står i dom trådarna är det att Proscott Performance chip timmar sabbarna inte powerchip, Killen som chiptrimmar audi,vw är från tyskland och väldigt duktig på dessa märken. Jag va där o chipa min föra veckan och har inet haft några problem och fler än jag som va där är väldigt nöjda. Ibland kan saker krångla kan va i kända firmor som i okända.
Men om du inte vågar chipa den där så ta någon av dom kända.
Det är inte rätt att smutskasta firmors namn när man själv inte vet hur saker ligger till .

658 Inlägg
3 juli 2007
Kollar man runt lite så verkar det inte ha fungerat så tillfredställande med lösningar från powerchip till tex saab och volvo för många. VAG-bilar verkar däremot fungera klockrent, känner flera som trimmat audi, vw och seat och det fungerar hur bra som helst.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

629 Inlägg
4 juli 2007
Urakan skrev:
Men som det står i dom trådarna är det att Proscott Performance chip timmar sabbarna inte powerchip, Killen som chiptrimmar audi,vw är från tyskland och väldigt duktig på dessa märken. Jag va där o chipa min föra veckan och har inet haft några problem och fler än jag som va där är väldigt nöjda. Ibland kan saker krångla kan va i kända firmor som i okända.
Men om du inte vågar chipa den där så ta någon av dom kända.
Det är inte rätt att smutskasta firmors namn när man själv inte vet hur saker ligger till .

Jag uttryckte bara min personliga åsikt, att JAG, pga information som framkommit på forumet på STCS och Powerchip/ProScots beteende på nämnda forum, aldrig skulle låta detta/dessa företag chippa min bil.

Jag vände mig till Nordic Uhr istället och är än så länge mycket nöjd med både bemötande och funktion på grejerna!
Senast redigerat av Oxygen (4 juli 2007)

735 Inlägg
9 juli 2007
Jag har själv chippat hos powerchip och har haft problem med bilen efteråt flera gånger. Men felet har aldrig varit själva chippet utan trasiga komponenter. Bl a trasig LMM, tändspolar, tändstift, dumpventil.

Jörg har själv förklarat för mig "att det är DU som chippar bilen, är bilen i dåligt skick kommer den att gå dåligt. Det är DU som tar risken inte jag. Chippet ligger på gränsen för vad bilen klarar och därför måste LMM, tändspole etc etc va tiptopp. Annars kommer bilen gå skit!! Men det är aldrig fel på våra produkter! Och jag kommer alltid hjälpa dig om det är något problem"
Jag blir förbannad över folk som snackar skit om Jörg för han har en grym kompetens och är trevlig som fan! Alltid hittat felet inom 10-15 minuter när jag besökt honom. Och han har aldrig haft fel, när jag bytt denna enligt honom felande komponent har bilen alltid funkat klockrent.

Så vill man ha steg 1 trimmet som har högst effekt i Sverige ska man välja powerchip, men då får man räkna med att kosta på bilen också för det finns inga marginaler att spela på!

3 Inlägg
9 juli 2007
själv hade jag chipp från dom killarna så länge jag hade orginalprylarna på o det funkade hur bra som helst..inga problem alls..

2 911 Inlägg
9 juli 2007
tobee skrev:
Så vill man ha steg 1 trimmet som har högst effekt i Sverige ska man välja powerchip, men då får man räkna med att kosta på bilen också för det finns inga marginaler att spela på!

I listan ja, återkom med effektkurva ifrån bänk så kan du prata om högst effekt sen.

757 Inlägg
9 juli 2007
Jag har ingen större erfarenhet av chip mm mm men jag tyckte det blev ett stort lyft i min gubbpassat då magnus på powercip fixade upp den. sen att priset var väldans bra med smile 1700 om man kan ta sig dit dom är.

735 Inlägg
10 juli 2007
Decibel skrev:
tobee skrev:

I listan ja, återkom med effektkurva ifrån bänk så kan du prata om högst effekt sen.

I lista anger powerchip lägre effekt än andra , 185hk mot exempelvis BSRs 193hk.

Har inga effektkurvor att visa upp som styrker detta, så visst, ta det med en nypa salt. Men faktum är att många med mig tycker att powerchippade bilar går klart bättre än andra firmors. Kolla på prestandatider runt om på forumen också, stärker min teori, säger en hel del om effekten på bilen!

Har dock egna tester och drar historien här för att ni ska förstå MIN övertygelse. Har förmånen att ha en i bekantskapskretsen som har en original S3a. En bil som är snarlik min a3 1.8T Q, väger bara lite drygt 20 kg mer och har 210hk. Dessa två bilar går exakt lika från stillastående till 200, flygande starter från 50, 70, 150, you name it. Vi har testat allt. Går inte att skilja dem åt:P Så nog tusan ger chippet effekt allt! Laddar ju för övrigt 1.45 bar som max vilket också är mycket för ett steg 1 chip till denna motor

2 911 Inlägg
10 juli 2007
tobee skrev:
Decibel skrev:
tobee skrev:

I lista anger powerchip lägre effekt än andra , 185hk mot exempelvis BSRs 193hk.

Har inga effektkurvor att visa upp som styrker detta, så visst, ta det med en nypa salt. Men faktum är att många med mig tycker att powerchippade bilar går klart bättre än andra firmors. Kolla på prestandatider runt om på forumen också, stärker min teori, säger en hel del om effekten på bilen!

Har dock egna tester och drar historien här för att ni ska förstå MIN övertygelse. Har förmånen att ha en i bekantskapskretsen som har en original S3a. En bil som är snarlik min a3 1.8T Q, väger bara lite drygt 20 kg mer och har 210hk. Dessa två bilar går exakt lika från stillastående till 200, flygande starter från 50, 70, 150, you name it. Vi har testat allt. Går inte att skilja dem åt:P Så nog tusan ger chippet effekt allt! Laddar ju för övrigt 1.45 bar som max vilket också är mycket för ett steg 1 chip till denna motor

Ah, då tolkade jag dig fel, trodde du menade deras siffror wink

Då kan jag hålla med, annars är det en jäkla effekt-strid på siffrorna som sällan håller när man verkligen får dom i kärran smile

IT/Fordonstekniker
56 Inlägg
29 juli 2007
tobee skrev:
Jag blir förbannad över folk som snackar skit om Jörg/Powerchip för han har en grym kompetens och är trevlig som fan! Alltid hittat felet inom 10-15 minuter när jag besökt honom. Och han har aldrig haft fel, när jag bytt denna enligt honom felande komponent har bilen alltid funkat klockrent.

Precis min tanke när jag läste detta. Folk och andra firmor försöker bara smutskasta ett bra företag för att dem håller så bra priser att ingen annan kan konkurera. Jag kom just hem från Piteå där jag fick min bil chippad av Jürg. Den går som ett skott! smile

audi quattro sportfahrwerk
NordicAudi

18 Inlägg
29 juli 2007
jurg kan sina grejor, men T5 motorn i SAAB ska man passa sig för att trimma där. Skapligt svajande laddtryck.

Günter

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
29 juli 2007
Dessa hadde jag tänkt mig anlita ...
http://www.hi-tuning.com/DreamHC/Sida7.html
Belägna i Hallsberg ...

//S
Senast redigerat av lonewolf-holm (29 juli 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Bamse940Ltt
29 juli 2007
motornord tycker jag.. chipade min volvo där... funkar fint tycker jag. kika in på deras hemsida.

www.motornord.se

4 Inlägg
24 januari 2008
Jag har chippat med Proscott, har inte haft några problem med dom.

Tyskstuk.se
630 Inlägg
24 januari 2008
Proscott Performance. Har det själv och är mkt nöjd!

5 Inlägg
16 september 2008
Jag rekommenderar verkligen att inte använda dig av powerchip.se då jag har haft stora problem med fladdrande laddtryck´på min audi a4 1.8tq, har varit i kontakt med dom flertalet ggr och fått olika "förslag" på vad som kan vara fel. Jag har bytt allt från tändstift, lmm, dumpventil,soppapump, tryckrör mm utan resultat, slutade med att jag köpte ny databox och då fungerade bilen klanderfritt, jag fick känsla av att dom bara vill tjäna pengar och skiter fullständigt hur de går för deras kund...

Efter jag bytt databox har jag pratat med jörg och han vill inte tro att hans programvara ej fungerar vilket resulterat i att jag ej får någon ersättning.

Letar ni runt lite hittar ni fler än mig som är missnöjd med Jörg.

Vill man ta en chansning pratar man med Jörg men de kan bli en dyrhistoria som för mig, men har man tur kommer man undan riktigt billigt!

Sök