2568
Sök

kan ett slutsteg sänka topphastigheten?

87 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
har ett litet problem med min mazda, när jag satte in det nya slutsteget så skönk topphastigheten med 40km/h vad kan detta bero på?

testade att sätta in det gammla slutsteget och då går den perfekt igen

tacksam för svar

376 Inlägg
3 juli 2007
Låter mycket märkligt. Det enda jag komemr på att är slutsteget tar så mycket ström så generatorn måste gå för fullt och ta effekt av motorn. Nå mer kan inte jag komma på?

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

Svindåre
1 433 Inlägg
3 juli 2007
va? haha big_smile blir kul och få se vad det är för fel framöver!

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

Illustratör
826 Inlägg
3 juli 2007
Det enda som kan påverka är att bateriet inte ger tillräckligt med kräm, endera att slusteget är för tungdrivet eller att bateriet är för dåligt och generatorn inte orkar med.

Tänker...

141 Inlägg
3 juli 2007
ja visst kan ett slutsteg sänka topphasigheten på samma vis som Jorsten säger men inte med 40km/h då är det nåt annat fel

87 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
oki, måste gå igenom bilen för att hitta felet

5 Inlägg
3 juli 2007
slutsteget kanske väger runt 200kilo?...eller nej, kanske inte wink Låter dock konstigt med 40km/h

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
3 juli 2007
200 ampH generator och ett 300 ampH batteri borde råda bot på detta.  wink

Lev livet, det kan ta slut fort

21 761 Inlägg
3 juli 2007
Då går bilen definitivt långsammare. wink

Jag testade med min 240-86 hur mycket toppfarten ändrades när jag hade fläkten på fullt, elbakrutan på, extraljusen på och AC:n påslagen med full kylning. Skillnaden blev kanske 5 km/h långsammare. Körde på femman då också. Har iof bara 80A generator, men ändå.

Då borde det vara någonting annat som bråkar för sir_AnKA.

376 Inlägg
3 juli 2007
Jo, Kom på mig själv där. 40km/H är en hel del. Men fåligt batteri kan nog orsaka lite problem där. men men dagens styrsystem så är det jävligt kinkigt med bateri spänningen. Gör en felsökning vettja elelr börja med å mät upp batteriet.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

21 761 Inlägg
3 juli 2007
sir_AnKA skrev:
har ett litet problem med min mazda, när jag satte in det nya slutsteget så skönk topphastigheten med 40km/h vad kan detta bero på?

tacksam för svar

Är det när du spelar högt eller?

Team Autohifi!
865 Inlägg
3 juli 2007
Kolla av jord kabel från batteriet samt generatorn, det ska finnas en jord piska från blocket till chassit med.

Är dessa dåliga och du krämar på med ett effekt slukande steg så kan det kanske hända att du säker topphastigheten men du bör ha märkt av det innan på dåligt drag/ax osv....

Good Luck!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
3 juli 2007
Jag skulle börjat felsökningen med att mäta på batteriet.. och sedan ladda upp batteriet.. och sedan mäta igen.. någon skillnad?.. isfl prova topphastigheten igen

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Evolution
1 627 Inlägg
3 juli 2007
Skiljer det nått om du har sterion på eller av för e sterion av e ju slutsteget av

Fäll ner pungen och landa

87 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
sir_AnKA skrev:

tacksam för svar

Är det när du spelar högt eller?

det är både högt och lågt,

87 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
Karlzzon The One skrev:
Skiljer det nått om du har sterion på eller av för e sterion av e ju slutsteget av

när stereon är av så går bilen bra igen

21 761 Inlägg
4 juli 2007
Som flera har skrivit, strömförsörjningen kan det vara något knas med. Eller så är det fel på steget. Det bästa är att mäta laddspänningen när du har stereon påslagen, då ser du om det är fel där.

Kan du spela högt med det gamla steget utan att bilen går långsammare?

87 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Som flera har skrivit, strömförsörjningen kan det vara något knas med. Eller så är det fel på steget. Det bästa är att mäta laddspänningen när du har stereon påslagen, då ser du om det är fel där.

Kan du spela högt med det gamla steget utan att bilen går långsammare?

det kan jag göra

87 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
lämnade in bilen vid lunchen ska få reda på vad det är för fel på denna imorgon, de trodde att slutsteget nollställde "styrboxen" eller något liknande

Sök