Hej.
Det är så att min Saab 9-3 99 2,0LLt (chippad) bara dör i bland när jag är ute och kör (har börjat hända dom senaste veckorna).
Och när detta händer så går det inte starta den på ett tag.
När man vrir på tänningen (utan att starta) så börjar varvräknaren hopp fram och till baka mellan 2-3 tusen varav. Dette hände senast i dag på väg till jobbet. Stod i 1 timme innan jag fick igång den (den "fixar" sig själv på något märkligt vis).
Jag har några teorier på varför den håller på som den gör.
1. Är att lambdan börjar bli dårlig. (har läst liknande på annat forum om en 9000)
2. Är att det är något fel på chippningen (blev gjor 5 maj)
3. Är att bränsle pumpen börjar gå åt skogen. För IBLAND när jag sätter på tänningen så låter det ganska "orligt" tjutig från den. Och idag när jag fick stopp så hörde jag inget "surr" eller liknande, Och varvräknaren hoppar.
Men efter ca 1 timmes krångel med batteri torsk och ilskna utal så bad jag till högre mackter att bilen skulle starta, Och när jag vred på tänningen så "hoppade" varvräknare till, tills ett tjutande ljud kom från bilen och varvräknaren la sig och bilen starta.
Det är så jag kom fram till att de kunde vara bränsle pumpen, Men jag tycker det är konstigt att varvräknaren "hoppar" så om inte bränsle pumpen skulle funka..
Snälla hjälp mig så jag slipper fler stopp
![smile](img/smilies/smile.png)