Tvättar när det behövs.
Blir, beroende på väder ca var annan till var tredje vecka på vintern, på sommaren allt mellan varje vecka till en gång i månaden beroendae på hur mycket jag kör.
Men då blir det en rejäl tvätt som sällan tar mindre än två timmar.
En hink med ljummet/varmt vatten, shampoo i det, sen en svamp utan shampoo i. Mö billigare
Först spolar jag av bilen rejält, är den riktigt skitig så blir det högtryckstvätt, men en bilt ifrån. Oftast blir det slang, för högtryckstvätten tvättar även där man minst av allt vill ha vatten...
Sen på med svamp och shampoo. Tvättar först rutorna sen sidorna ner till nedre listen, taket och sist längst ner vid trösklar och under listen. Spolas av med väldigt lågt tryck men stort flöde på vattnet.
Sist så går man över i kanterna vid dörrarna och där dom går emot karossen.
Sen på med vaxet. Tunt lager sen verkligen baka in det i lacken så att det sätter sig. oftast med maskin, men även för hand ibland, och då kan vaxningen ta två timmar allena.
Medans vaxet får torka och sätta sig så går man över inredningen med dammsugare, sen så är det das att torka av vaxet. Görs bäst för hand, men funkar även med maskin på dom stora ytorna. Resterande tas bort för hand. Vaxar även vindrutan, men varför har ingen frågat om, så det lämnar jag.
Sen är det dags för inredningen att få sig lite vinylglans, och då brukar jag ta all vinyl och plast i inredningen, även nere på golvet där det finns plastdetaljer.
Sist så går jag över alla lister på bilen med svart riktigt fet vinylglans som sjunker in i platen, och även tar bort mindre repor.
Fälgarna brukar jag ta allra först, men det är inget roligt att berätta om, för jag har inte rengjort dom riktigt än, blir tandborste vid nästa tvätt.