2832
Sök

Högtalarproblem (fas fördelning)

39 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
Hej jag tror jag har blandat ihop plus och minus på mina högtalare. Om båda är igång så är ljudet kasst och ingen bas alls kommer. Om man sätter på bara höger eller bara vänster så låter det bättre och det finns bas där då (men ändå inte som det ska vara då det är Sony Xplod 6*9:or).

Hur vet jag vilken högtalare som plus och minus är fel på? Får väl testa mig fram annars men kan inte sätta dit nya kabelskor för många ggr (då en är liten och en stor) ^^ sladdarna räcker inte då tongue

Beredare
561 Inlägg
7 juli 2007
Låter mer som du har skiftat fel på kablarna till de olika kanalerna... Typ att du tagit vänster högtalarens + och höger sidans - .... Kolla färgerna ordentligt o kolla på högtalaren vad som står + eller - ... smile

Mvh Jonas

39 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
Grejen är att jag använde mig av kablarna som fanns i bilen och skarvade dom bara så dom blev längre för att det fattades 20cm. Och det satt en liten och en stor kabelsko på kablarna på varje sida innan. Så jag skarvade bara dit ändarna på de kablar jag fick till högtalarna.

Beredare
561 Inlägg
7 juli 2007
Skarva.. NJaaaä! hmm Dra gärna nya kablar hela vägen så du vet att allt e okej! wink

Mvh Jonas

39 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
Men jag vet inte hur man gör det och har hört att det ska vara pissjobbigt :S vad behöver man plocka väck för det?

21 761 Inlägg
7 juli 2007
matte_c skrev:
Hej jag tror jag har blandat ihop plus och minus på mina högtalare. Om båda är igång så är ljudet kasst och ingen bas alls kommer. Om man sätter på bara höger eller bara vänster så låter det bättre och det finns bas där då (men ändå inte som det ska vara då det är Sony Xplod 6*9:or).

Hur vet jag vilken högtalare som plus och minus är fel på? Får väl testa mig fram annars men kan inte sätta dit nya kabelskor för många ggr (då en är liten och en stor) ^^ sladdarna räcker inte då tongue

Det spelar egentligen ingen roll vilken av högtalarna som du ändrar plus och minus på, inte om du bara har 6x9" och inga andra högtalare. Men om du även har framhögtalare så måste det stämma på 6x9" så att kabelplus går till högtalarplus och kabelminus gåt till högtalarminus.

39 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
Men något fel är det ju. Eftersom att basen inte finns där alls och om man bara spelar på ena högtalaren (vilken som) så blir det bättre men inte alls fullt så bra som det ska vara.

21 761 Inlägg
7 juli 2007
Jo, felet är att du har kopplat ena högtalaren fel med plus och minus. Men om du bara har 6x9" och inga andra högtalare så spelar det ingen roll vilken av 6x9" som du ändrar kablarna på just nu, prova vilken som helst.

Jag kan inte säga något om att det är för lite bas på högtalarna, det verkar ju lite konstigt. Ändra kablarna först och provlyssna, så får vi försöka ge råd sedan om du inte är nöjd.

39 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
tack ska kolla det efter jobbet smile

med lem
1 925 Inlägg
7 juli 2007
Drönirettab skrev:
Jo, felet är att du har kopplat ena högtalaren fel med plus och minus. Men om du bara har 6x9" och inga andra högtalare så spelar det ingen roll vilken av 6x9" som du ändrar kablarna på just nu, prova vilken som helst.

Jag kan inte säga något om att det är för lite bas på högtalarna, det verkar ju lite konstigt. Ändra kablarna först och provlyssna, så får vi försöka ge råd sedan om du inte är nöjd.

det med att det är lite bas i högtalarna blir för att dom typ motarbetar varandra,,,så det kommer bli bra bas när han byter + och - på den ena, spelar som sagt inte roll vilken smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

21 761 Inlägg
7 juli 2007
Jo, så resonerar jag också.

Men han skriver även att när han vrider över till en kanal så blir basen bättre, fast den borde ändå låta mer än vad den gör. Det är det som jag tycker verkar lite konstigt. Vi får väl se vad han skriver när han har fixat till ena högtalaren. smile

med lem
1 925 Inlägg
7 juli 2007
jo men jag vet att det är såhär tongue gjorde precis samma sak på en kompis bil förra månaden ! fast jag fick nästan slå ihjäl han innan jag fick byta sladdarna då han var 1000000% säker på att han satt dom rätt

21 761 Inlägg
7 juli 2007
Hehe, det kan vara jobbigt med folk som vägrar erkänna att de har gjort/kopplat fel.

med lem
1 925 Inlägg
7 juli 2007
Drönirettab skrev:
Hehe, det kan vara jobbigt med folk som vägrar erkänna att de har gjort/kopplat fel.

mjo smile blev skitförbannad på han big_smile haha ! men men, nu ska vi itne snacka söner tråden tycker jag smile

39 Inlägg
8 juli 2007
Trådstartare
Jo det var att jag satt fel på ena högtalaren tongue funkar riktigt bra nu och basen är ju sjukt bra för att bara ha 2 såna högtalare tycker jag big_smile tack för allt ^^

10 287 Inlägg
8 juli 2007
Inga problem, det är bara att betala vid kassan...big_smile

Vi kör vanliga taxan - en kall öl om någon av oss snubblar över dig en gång.

Bra att det löste sig!

/Göran

matte_c skrev:
tack för allt ^^

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

39 Inlägg
9 juli 2007
Trådstartare
hehe klart smile tack igen

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 juli 2007
Drönirettab skrev:
Jo, så resonerar jag också.

Men han skriver även att när han vrider över till en kanal så blir basen bättre, fast den borde ändå låta mer än vad den gör. Det är det som jag tycker verkar lite konstigt. Vi får väl se vad han skriver när han har fixat till ena högtalaren. smile

Batterinörden har helt rätt till 99.9% säkerhet, detta låter som ett klockrent fasfel, där den ena högtalaren har fått sin + och - skiftad.

Och som Batterinörden säger, han kan välja att kasta om plus och minus på vilken utav 6x9orna som helst.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2lateuloose
543 Inlägg
9 juli 2007
Kolla alltid fasen med ett 1.5v batteri .... även fabriks nya högtalare KAN vara felmärkta så att röd + igentligen är Svart - (har råkat ut för just det!)

Det är en väldigt billig försäkring! & väldigt enkelt att kolla

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

10 287 Inlägg
9 juli 2007
Körde alltid med klicker när jag testade riggar men det är knappast något gemene man har. Fasprova med batteri är dock öken när det sitter frontar påsatta och man har en rigg på 40 lådor att kolla fas på.

/Göran

CoSmoZ skrev:
Kolla alltid fasen med ett 1.5v batteri .... även fabriks nya högtalare KAN vara felmärkta så att röd + igentligen är Svart - (har råkat ut för just det!)

Det är en väldigt billig försäkring! & väldigt enkelt att kolla

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök