4691
Sök

Hur ska jag bygga baslådan?

35 Inlägg
28 september 2005
Trådstartare
Har köpt två Sony Xplöd xs-L151P5 1400 watt/st. Hur vet man hur stor baslådan ska vara m.m? Vilket slutsteg ska jag ha som tyar driva dom? Helst ska de vara billigt också.

191 Inlägg
30 september 2005
Mått på lådan kan du be t.ex BRL om hjälp med, dom är väl fortfarande
återförsäljare på Sony ?
Annars kan säkerligen vilken bilstereo firma som helst hjälpa dig..
Vänd dig till dom, eller ifall du söker rätt på parametrarna till basen så kan du ladda hem lådritnings program lite här och där på internet.
ProBox är ju inte helt fel om jag får säga min mening wink

35 Inlägg
30 september 2005
Trådstartare
Nja, vet inte om BRL är återförsäljare längre. Finns inget med sony op deras hemsida iaf. :S
Men jag har nog hittat en annan lösning smile

Men jag har inte löst de med slutsteget än! Var kan jag hitta ett slutsteg som tyar driva dom? Vet på ett ungefär hur mkt watt och wrms det behöver vara. men hittar inget slutsteg.

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
30 september 2005
tror dialect har såna i sitt sortiment...har iallafall sett att de säljer såna..(bara tips,ej säker)

424 Inlägg
30 september 2005
hej köpte en gammal bas av främmande märke, men jag fick reda på alla parametrar genom att söka på google. Sök bara på produktnamnet, sen matar du in datan i ett lådritningsprogram.

/paya

**// Toyota \\**

35 Inlägg
30 september 2005
Trådstartare
Ska bara hitta ett sånt program också! hehe

424 Inlägg
30 september 2005
du kan ladda ner mdsBox från mds hemsida, kasst program med det går ju an smile

**// Toyota \\**

719 Inlägg
30 september 2005
det på mds är väl ett demo och lägger man in egna parametrar så bli r allt fel har ja för mig! Brukar använda boxcalc (sök google) och det som finns på ljudias hemsida för att få se ljud kurvan! sen e det ju bara att räkna måten själv!

live free, die young.

35 Inlägg
1 oktober 2005
Trådstartare
Boxcalc var ju smidigt! Men vill gärna prova med Probox också smile
Ingen som kan kanske skicka de till mig? Går ju inte att ladda ner någonstans! sad

Hewi
571 Inlägg
2 oktober 2005
Pm-shopen kan hjälpa dig med bra lådritning och tips på slutsteg , dom har byggt ett antal av Sonys tävlingsbilar. www.pm-shopen.se

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

40 Inlägg
2 oktober 2005
Krille, krille, krille. Du går ju bygg bara å ta nårra spånskivor och banka ihop lite snabbt! Haha smile  Nejmen, de slutsteget du tittade på , köp 2 st såna, det borde räcka! =P

35 Inlägg
2 oktober 2005
Trådstartare
pwilhelm skrev:
Pm-shopen kan hjälpa dig med bra lådritning och tips på slutsteg , dom har byggt ett antal av Sonys tävlingsbilar. www.pm-shopen.se

Slängde iväg ett mail till dom, får se vad som händer sen smile

Hewi
571 Inlägg
2 oktober 2005
Det bästa är att ringa då dom tyvärr är dåliga på att svara snabbt på mail ibland.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

524 Inlägg
2 oktober 2005
Asså, om du ska köpa slutsteg så kolla inte på watten på dom. Kolla hur mycket ström de slukar. Om man ska ha ett vättigt slutsteg så e de nästan bättre att gå efter priset på dom än papperet för där kan de stå precis va fan som hellst som låter bra.

35 Inlägg
2 oktober 2005
Trådstartare
pwilhelm skrev:
Det bästa är att ringa då dom tyvärr är dåliga på att svara snabbt på mail ibland.

Okej.

35 Inlägg
2 oktober 2005
Trådstartare
Ja, men priset får inte bli för högt! Går fortfarande i skolan, så man får leva på studiebidrag tongue

Hewi
571 Inlägg
2 oktober 2005
Råd och tips brukar vara gratis big_smile

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

35 Inlägg
2 oktober 2005
Trådstartare
pwilhelm skrev:
Råd och tips brukar vara gratis big_smile

Klart tongue Syftade mer på slutstegen! haha

719 Inlägg
3 oktober 2005
När du kollar på steg kan du kolla strömförbrukningen, men är inte så lätt att veta vad som e bra där! Men Watt i RMS ska man kunna ganska mkt på eftersom det är vad steget ska kunna ge ut i en jämna kurva utan missljud! Max watt är inget man ska kolla på  du kan pressa upp alla steg väldigt högt men kurvan blir dålig ger mkt missljud. Dyrare steg brukar ofta kunna trycka på mer med mindre miss ljud!

Watt i RMS är som likström en jämn kurva (en raklinje) MAX watt är som växelström och går upp och ner hela tiden.

Så ska du ha rent ljud kolla på RMS effekten vill du ha ljudtryck som låter skit kolla på max effekten!

live free, die young.

35 Inlägg
3 oktober 2005
Trådstartare
Scratch skrev:
När du kollar på steg kan du kolla strömförbrukningen, men är inte så lätt att veta vad som e bra där! Men Watt i RMS ska man kunna ganska mkt på eftersom det är vad steget ska kunna ge ut i en jämna kurva utan missljud! Max watt är inget man ska kolla på  du kan pressa upp alla steg väldigt högt men kurvan blir dålig ger mkt missljud. Dyrare steg brukar ofta kunna trycka på mer med mindre miss ljud!

Watt i RMS är som likström en jämn kurva (en raklinje) MAX watt är som växelström och går upp och ner hela tiden.

Så ska du ha rent ljud kolla på RMS effekten vill du ha ljudtryck som låter skit kolla på max effekten!

Okej! Det var till stor hjälp, nu vet jag vad jag ska kolla efter iaf!
Innan visste jag inte vad jag skulle kolla efter. Watt i RMS är väl dom riktiga watten?

Sök