Black Knight skrev:
Det som många skrönare här inte vet är att, visst var det a och o med importerade bilar när importvågen hade precis öppnats, men allt eftersom har folk lärt sig vilka bilar de ska ta hem!
Att det manipuleras med miltalen vet vi, men jag vill säga att jag känner till många svensksålda bilar som också har mainpulerats till och med av seriösa bilhandlare. Jag vill inte nämna deras namn här!
Hur som helst, det med att manipulera miltalen var mer vanligt förr! Nu med avancerade data system och andra upplysningar från länder bilen importeras kan du ta reda på allt innan du köper bilen.
Kanske många av er inte vet, men exempelvis på en nyare BMW lagras all miltal i en speciell databox som bara folk på BMW-känner till var den sitter, även om man visste var den satt så skulle det märkas om du skickade bilen till BMW innan du köpte bilen!
Visst finns det en och annan mil-manipulerad bil bland de senare importerade bilar men inte lika mycket som förr!
Sen att exempelvis tysk-importerade bilar är snyggare, fetare och mer utrustade är väl ingen nytt! Tyskar älskar sina bilar, vilket gör att de sköter de exemplariskt, allt ifrån att ge de en läcker yttre till att sköta servicen i rätt tid! En tysk kör bra mycket mer än svensk, en tysk kör snabbare än en svensk.... vilket gör att han även måste bromsa in "hårdare" många gånger mer än en svensk pga den höga hastigheten han/hon håller! Allt detta gör att Tysken måste serva sin bil oftare och ingen maskin har gått sönder för att den har underhållts oftare!
Ibland när man ska meka med en svensksåld-bil måste man köpa verktyg för 4000:- bara för att få upp en vanlig bult, 1. För att ingen har bryt sig om att skruva där förr, 2. För att den har rostsvetsats!
Visst finns det fördelar med en svensksåld-bil, exepelvis historiken på bilen, men det kan man även titta i tyskland om du hämtar bilen själv, annars får du hoppas på att dokumenten som du får från säljaren som själv importerade sin bil stämmer!
Som jag ser det, det finns mer fördelar med att köpa en importerad bil än en svensksåld tyvärr!