Frippe08 skrev:
Qruella skrev:
Min åsikt då....
Har man arbetstider så man är hemifrån mer än 5 timmar om dagen så får man tänka över sin situation. En hund ska inte lämnas ensam längre stunder än så för att det ska klassas som djurplågeri (tänk dig själv och hålla dig i 8 timmar utan att få gå på toaletten).
Det finns många pensionärer/arbetslösa som kan ställa upp mot betalning att rasta hunden eller ha hunden hemma hos sig när man är på arbetet. Finns även hunddagis på vissa orter.
Ingen hund mår bra av att vara ensam större delen av dagen utan någon form av aktivering. ALLA raser och storlek på hund behöver uppgifter att få lösa!
Vilken ras man ska ha då?
Du får svara ärligt på frågor som, hur många timmar om dagen vill du lägga ner på mental aktivering på din hund, hur mycket tid vill du lägga ner på motion? Är ditt svar mindre än 1 timme om dagen på dessa två frågor så skaffa en porslinshund!
Ekonomi? Vissa raser är dyrare i försäkring än andra. Matkostnad.
Liten, mellan, stor eller jättestor hund?
typ 2½ timme om dagen kanske 3 timmar alltså vara ute och gå och leka med den tänker jag på då. Billig hund
mellan eller stor typ 50cm
Finns det någon sån Hund??
Jadå det finns det med all säkerhet!
Är nästan omöjligt att sitta och rabbla upp vilken ras som skulle kunna passa dig. Oftast har man väl kanske nåt hum om vad man gillar. Kanske har en gammal polare som har/hade en underbar hund. Du får nästan gå lite på känsla. Välj ut en ras och läs sedan på om det är något som kan passa dig.
Kan du tänka dig att gå grundkurser?
Vill du tävla i någon gren (spår, lydnad, sök, skydd, agility, rallylydnad etc).
Det finns rasväljar-test på nätet, de kan ge en någorlunda fingervisning om vad som kan tänkas passa, men man måste läsa på om varje ras man är intresserad av för att få de bästa förutsättningarna. Många som bara vill ha sällskap går och köper en ex Rottweiler som får "mentala fel" pga okunskap hos ägare är tyvärr väldigt vanligt. Både ägare och hund blir olyckliga.
Kan ta mig som ex. Jag har alltid varit facinerad av Rottweiler, ända sen jag var runt 10 år och träffade de första hundarna av den rasen. När jag blev gammal nog och hade möjlighet att skaffa egen hund, så var ju Rottweiler det första jag kollade upp. Klarar jag av att sköta en Rottweiler på bästa sätt?
En hund av den kalibern behöver en mentalt stark "ledare", vi behöver inte fler Rottweiler-biter-barn-artiklar i Aftonbladet, därför har man press på sig att ha en lydig och stabil hund. Har jag potential att klara det?
Sen behöver den mental aktivering och det ordentligt! Har jag möjlighet att lägga ner 1-3 timmar om dagen på mental aktivering? Helst ska man ha inriktning mot tävling för att få ett mål att träna mot.
Sen får vi lägga på motionen på det. Orkar jag gå långpromenader på en mil? Eller cykla 5km?
Finns det några bekämpningsprogram för sjukdomar inom rasen och isf vilka?
Sist men inte minst, gillar jag de mentala egenskaper som rasen besitter?
När jag varit ärlig mot mig själv och är införstådd med att jag kan fixa alla dessa bitar för att få en välmående och lycklig hund, ja då hör jag av mig till uppfödare.
Jösses blev nästan en hel roman HAHA