3334
Sök

Hur gör ni med era hundar?

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 juli 2007
Även jag uppvuxt kring och med hund..har även vart med och tränat hundar åt polisen osv.. en hund har större chans att utveckla en dold aggressivitet osv om den lämnas ensam mer än 5timmar åt gången och inte får sin dagliga motion som sig bör.. det är samma sak som om du åker till stranden och lämnar hunden ensam i värmen..den klarar inte det för länge då bör man absolut inte vara borta mer än 3-4timmar..

de flesta hundar klarar sig dock alldeles utmärkt med att vara ensamma runt 7-8timmar per dag men möjligheten finns att de blir mer av en ensamvarg..skygga..och folkilskna då det inte vänjer sig lika lätt med folk i rörelse osv..

att lämna en hund 7-16 är absolut inte att rekomendera men det kan ju funka som sagt..

har man inte tid med en hund..att ge den sin dagliga motion eller har en STOR hundgård där den har mat/vatten osv så ska man heller inte skaffa någon.

"Liberty of thought is the life of the soul"

?
1 038 Inlägg
20 juli 2007
Bobo skrev:
Lämnar man hunden själv ca 6-8 timmar per dag förstår jag inte varför man skaffar en egentligen, kul att sitta inspärrad hela dagarna.

Ärligt talat, alla i detta land som har hund, hur många tror du har ett jobb så dom kan vara hemma efter 6tim roll

Kan säga att regnar de ute så kliver inte våran tik utanför dörren (kan ju bli lortig om tassarna) förens man tvingar ut henne å då gör hon 1:an & 2:an på tomten sen springer hon in igen, så då måste hon gilla in vara "inspärrad" när de regnar big_smile

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

bullsmugglare
190 Inlägg
20 juli 2007
Evo-Danne skrev:
Bobo skrev:
Lämnar man hunden själv ca 6-8 timmar per dag förstår jag inte varför man skaffar en egentligen, kul att sitta inspärrad hela dagarna.

Ärligt talat, alla i detta land som har hund, hur många tror du har ett jobb så dom kan vara hemma efter 6tim roll

Kan säga att regnar de ute så kliver inte våran tik utanför dörren (kan ju bli lortig om tassarna) förens man tvingar ut henne å då gör hon 1:an & 2:an på tomten sen springer hon in igen, så då måste hon gilla in vara "inspärrad" när de regnar big_smile

verkar vara rätt många som klarar av det, det finns ju som sagt hund dagis, hundvakter,hundgårdar mm.
och när mor o far jobbade dagtid båda två så åkte dom hem på rasterna o tog ut dom.
har man inte tid så har man inte tid, men då kankse man inte ska skaffa hund heller..

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"

346 Inlägg
20 juli 2007
Jag har själv en Amstaff som är två månader gammal och hon går bra att lämna i ca 3 timmar just nu, annars händer de gärna nåt bus, men då får man ju skylla sig själv om man inte är hemma innan dess, annars har jag ett underbart arbetsschema för jag jobbar bara helgskift och det innebär 12 timmar fredag och 12 timmar söndag sen är jag ledig dom andra dagarna, och när jag jobbar så ställer mina snälla föreldrar upp smile..men visst har man ett jobb som man kan ta med hunden på, gå ut och rasta hunden och ge den mat så är det väl kanon, ju mer den får vara med husse/matte ju bättre tror jag den mår faktiskt

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

Brum säger bilen.
394 Inlägg
20 juli 2007
Har hunden med mig på jobbet tills han klarar att "hålla" sig lite längre smile
Sen så ska han få vakta damråttorna hemma. från 8-12 och sen 13-17
Klart att han blir lite understimulerad av vara själv hemma men det får man ta igen när man kommer hem.

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

905 Inlägg
20 juli 2007
hundar som inteklarar av att var ensma hemma 8 timmamr kan väl inte ens få kallas hundar? okey då dom är valp men då dom börjar lite äldre så ska dom klara det. och gör dom inte det är det väl bara betal grannpojekn en tjuga så får han gå ut och gå med dom då han slutat skolan där kring 11 som alla ungar verkar göra nu för tiden.

300 Inlägg
20 juli 2007
i balnd få man la torka kiss eller nåt men sällan.. som sagt min hund fick lära sig tidigt köpte henne när hon va 8 månader å lämnade henne några timmar åt gången å sen häll på så till slut så gick de jätte bra har ju fått byta ut 3 soffor å lite sånt men som sagt nu har de inte varit några problem å hon visar ingen som hälst agrisivitet "stavning" gillar å mysa, busa men katter går inte big_smile

Student
232 Inlägg
20 juli 2007
Fy vad jobbigt att ha en hund man måste springa hem på lunchrastena bara för att det dumma djuret inte lärt sig att använda "kattlådan".

och om det är som ni säger att en hund blir agresiv av att vara ensam mera än 3 timmar borde ingen med ett vanligt jobb få ha hund.

fast det är ju kanske en bra ursäkt om det är något man inte vill göra. nej jag kan inte följa med jag måte vakta hudnen:P

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

177 Inlägg
20 juli 2007
Vi har alltid haft hundar hemma o dem har klarat sig bra ensamma i en 7/8 timmar o varit jätte glada när man kommer hem men då är förut sättningen att dem får komma ut innan m an far o direkt man kommer hem. så jag tror det ska gå bra! smile

Opelfreak
431 Inlägg
20 juli 2007
Skjuter Dom !!!

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

17 Inlägg
20 juli 2007
Min åsikt då....

Har man arbetstider så man är hemifrån mer än 5 timmar om dagen så får man tänka över sin situation. En hund ska inte lämnas ensam längre stunder än så för att det ska klassas som djurplågeri (tänk dig själv och hålla dig i 8 timmar utan att få gå på toaletten).

Det finns många pensionärer/arbetslösa som kan ställa upp mot betalning att rasta hunden eller ha hunden hemma hos sig när man är på arbetet. Finns även hunddagis på vissa orter.

Ingen hund mår bra av att vara ensam större delen av dagen utan någon form av aktivering. ALLA raser och storlek på hund behöver uppgifter att få lösa!

Vilken ras man ska ha då?

Du får svara ärligt på frågor som, hur många timmar om dagen vill du lägga ner på mental aktivering på din hund, hur mycket tid vill du lägga ner på motion? Är ditt svar mindre än 1 timme om dagen på dessa två frågor så skaffa en porslinshund! wink
Ekonomi? Vissa raser är dyrare i försäkring än andra. Matkostnad.
Liten, mellan, stor eller jättestor hund?

2 Inlägg
20 juli 2007
Jag har en rottistjej på 8 månader som är ensam max 4 timmar/dag.. om hon ens är ensam alls. Lösningarna är Svärmor, svägerska eller vara med i bilen, har installerat jeppegrindar så att bakluckan alltid kan stå vid öppen, dock är det inget som är en långtidslösning utan bara korta stunder!

Kan även ha med henne på jobbet, jobbar på ett boende för handikappade, MEN hon har tyvärr reagerat med att skälla och morra åt de som bor där så jag tar inte med henne dit föräns hon är mer tränad att vistas med utvecklingsstörda, rullstolar med mera.

en snäll å go värmlänning som flyttat ner till kusten och stortrivs, köpt min första bil volvo 855 glt, mörkgrå metallic och planerna är stora :)
Min sambo innehar även en golf vr6.

17 Inlägg
20 juli 2007
Nexia!!!

Hade jag varit dig så hade jag ABSOLUT tagit med mig hunden till ditt arbete redan nu, det är nu när hon är så liten som du kan träna henne bäst och snabbast!
Jag hade åkt dit någon/några dagar som jag är ledig och det är som lugnast på jobbet, när valpen morrar och skäller så hade jag helt nonchalerat det och gått fram till den person som valpen tycker är otäck och varit jätteglad och trevlig, valpen ska du helt nonchalera och vad du än gör så korrigera inte och absolut inte ömka och säga att det är inge farligt, hunden förstår inte vad du säger och du förvärrar bara hela saken!

När valpen ser att du som ledare inte är rädd för personerna och blir glad av att se dem, så kommer den snabbt över sin rädsla, bara den får vara ifred och lösa situationen själv!

Lycka till!

17 Inlägg
21 juli 2007
Nu fick jag tid att läsa igenom hela tråden *s*

En hund blir INTE aggressiv pga att den är ensam hemma på dagarna!
Däremot en understimulerad hund kan visa form av aggression och även hundar som inte har fått lära sig var gränserna går och som inte har en ledare som kan tala om vad som gäller. Det är rätt sällan det är mentala brister på en hund, oftast är det ägarna som har skaffat sig fel sorts hund och kan inte handskas med den i slutändan och det slutar med avlivning.

Måste hålla med en annan som skrivit i tråden. Varför skaffar man hund om den ska vara ensam större delen av dagen?
Självklart blir den glad när husse/matte kommer hem, tro sjutton det! Då händer det ju äntligen något!
Hund är ett flockdjur och är inte gjorda för att ligga ensam hemma i flera timmar om dagen! Väljer man ändå att låta den vara hemma så länge så ser man inte till djurets bästa utan till sin egen egoism!

Galen
849 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
Qruella skrev:
Min åsikt då....

Har man arbetstider så man är hemifrån mer än 5 timmar om dagen så får man tänka över sin situation. En hund ska inte lämnas ensam längre stunder än så för att det ska klassas som djurplågeri (tänk dig själv och hålla dig i 8 timmar utan att få gå på toaletten).

Det finns många pensionärer/arbetslösa som kan ställa upp mot betalning att rasta hunden eller ha hunden hemma hos sig när man är på arbetet. Finns även hunddagis på vissa orter.

Ingen hund mår bra av att vara ensam större delen av dagen utan någon form av aktivering. ALLA raser och storlek på hund behöver uppgifter att få lösa!

Du får svara ärligt på frågor som, hur många timmar om dagen vill du lägga ner på mental aktivering på din hund, hur mycket tid vill du lägga ner på motion? Är ditt svar mindre än 1 timme om dagen på dessa två frågor så skaffa en porslinshund! wink

typ 2½ timme om dagen kanske 3 timmar alltså vara ute och gå och leka med den tänker jag på då. Billig hund
mellan eller stor typ 50cm

Finns det någon sån Hund??
Senast redigerat av Frippe08 (21 juli 2007)

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Mr.RoadRage
428 Inlägg
21 juli 2007
Min sambo jobbar inom äldervården och har väldigt skilda arbetstider, dom få dagar i månaden då ha e ensam länge än 5-6 timmar, så åker jag hem och går o rastar och leker med honom, tar i.o.f.s. en komp timme dom gånger oxå, men det sker kanske 2-3ggr i månaden, annars börjar hon 14.00 vissa dar och 12.00 nån dag..... jag jobbar 7-16, det var ända anledningen vi kunde skaffa hund att vi skulle ha tid till den trotts jobb!
Och det är skit viktigt!!!!!!!!

Med andra ord, har ni inte tid eller kan fixa ihopa tid till den, så ska ni inte skaffa hund!
Synd om den annars ju!

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.

17 Inlägg
21 juli 2007
Frippe08 skrev:
Qruella skrev:
Min åsikt då....

typ 2½ timme om dagen kanske 3 timmar alltså vara ute och gå och leka med den tänker jag på då. Billig hund
mellan eller stor typ 50cm

Finns det någon sån Hund??

Jadå det finns det med all säkerhet!

Är nästan omöjligt att sitta och rabbla upp vilken ras som skulle kunna passa dig. Oftast har man väl kanske nåt hum om vad man gillar. Kanske har en gammal polare som har/hade en underbar hund. Du får nästan gå lite på känsla. Välj ut en ras och läs sedan på om det är något som kan passa dig.

Kan du tänka dig att gå grundkurser?
Vill du tävla i någon gren (spår, lydnad, sök, skydd, agility, rallylydnad etc).

Det finns rasväljar-test på nätet, de kan ge en någorlunda fingervisning om vad som kan tänkas passa, men man måste läsa på om varje ras man är intresserad av för att få de bästa förutsättningarna. Många som bara vill ha sällskap går och köper en ex Rottweiler som får "mentala fel" pga okunskap hos ägare är tyvärr väldigt vanligt. Både ägare och hund blir olyckliga.

Kan ta mig som ex. Jag har alltid varit facinerad av Rottweiler, ända sen jag var runt 10 år och träffade de första hundarna av den rasen. När jag blev gammal nog och hade möjlighet att skaffa egen hund, så var ju Rottweiler det första jag kollade upp. Klarar jag av att sköta en Rottweiler på bästa sätt?
En hund av den kalibern behöver en mentalt stark "ledare", vi behöver inte fler Rottweiler-biter-barn-artiklar i Aftonbladet, därför har man press på sig att ha en lydig och stabil hund. Har jag potential att klara det?
Sen behöver den mental aktivering och det ordentligt! Har jag möjlighet att lägga ner 1-3 timmar om dagen på mental aktivering? Helst ska man ha inriktning mot tävling för att få ett mål att träna mot.
Sen får vi lägga på motionen på det. Orkar jag gå långpromenader på en mil? Eller cykla 5km?
Finns det några bekämpningsprogram för sjukdomar inom rasen och isf vilka?
Sist men inte minst, gillar jag de mentala egenskaper som rasen besitter?
När jag varit ärlig mot mig själv och är införstådd med att jag kan fixa alla dessa bitar för att få en välmående och lycklig hund, ja då hör jag av mig till uppfödare.

Jösses blev nästan en hel roman HAHA

2 Inlägg
22 juli 2007
Qruella, jag kan inte ha med henne till jobbet när hon skäller och morrar, då de flesta är rädda för för just sånna hundar.. så jag kör massor med miljöträning på annat håll.. jag tänker inte skrämma mina arbetsgivare.

Tanken var god men de funkar inte så bra

en snäll å go värmlänning som flyttat ner till kusten och stortrivs, köpt min första bil volvo 855 glt, mörkgrå metallic och planerna är stora :)
Min sambo innehar även en golf vr6.

274 Inlägg
22 juli 2007
Bobo skrev:

Nää Fy fan!!!
Skaffar man hund ska man ha TID!
Hunden ska inte lämnas mer än 4-5timmar åt gången!

Har 4 hundar nu. är uppvuxen med hundar!
Har hjälpt till och tränat polishundar samt tävlar och ställer ut mina hundar.

Skaffa Inte hund om du inte har tid! Det är inte rätt då hunden är ett flockdjur.

Men för att åter gå till frågan.
Det går som någon tidigare sakt lämna hunden på hunddagis, kanske har man släcktingar som kan hjälpa till och passa medans man jobbar?, dagmatte är ett annat alternativ.
Annars de klassiska är att fara hem på lunchen...

Men som sakt, hundar kräver tid. Har man inte tid ska man inte ha hund.
Varför inte bara låna en hund om man jobbar mycket? Då kan man ha den då man har tid istället för att binda upp sig med en egen som får må dåligt för att husse/matte inte tar hand om den.

(bara allmänt fakta så ta det innte personligt, hoppas du har vett att ta hand om di blivande vovve) big_smilewink

Sök