20 juli 2007
Trådstartare
Tja!
Har tänkt att rejält uppdatera stereon i min porsche 928 S4. Tanken är att alla originalhögtalare ska ut och troligtvis endel kablage också + att nya slutsteg och en sub ska till.
jag tycker om när det är snyggt och fint i bilarna och också när allt är av samma märke och det är så jag har tänkt att hålla det i detta fallet:
Alla högtalare = samma märke
Alla slutsteg= Samma märke
Stereon = ja kanske samma som slutsteg
Jag är även allergisk mot blått ljus och dylikt så jag vill hålla det till det orangeljus som porsche har på alla instrument i bilen.
Lite fakta om bilen då:
Fram har bilen en separat diskant 1" i dörren och ett mellanregister 4,5" (storlek är på ett ung utan jag ska mäta upp det senare men alla märken har väl "alla" storlekar antar jag)
Bak har den en separat diskant 1", separat mellanregister 4,5" och en bas 6,5".
Den har med andra ord endast envägshögtalare och totalt 10st element i bilen.
Subben hade jag tänkt bygga in i reservhjulsutrymmet.
Anledningen till att jag inte har mått och dylikt på den än är att den är på verkstad och jag får tillbaka den nästa vecka så då kan jag mäta upp allt.
Först och främst vill jag ha tips på vilka märken ni kan rekommendera mig. Det ska vara riktigt bra ljjud i bilen och inget dunka dunka för det är det sista som kommer att komma ur den stereon... Har erfarenhet av hemmabiobygge mm och har siktet inställt på ett klart ljud med rätt balans (diskant, mellan, bas) och möjlighet till att dra på ordentligt.
var inne på BRL och kollade lite och fastnade lite för Rockford Fosgate (Högtalare slutsteg). Skulle designmässigt passa väldigt bra i min bil som har svart läderinredning och är silverfärgad... hehe
Men har aldrig hört talas om märket innan. Är det bra?
Jepp massa frågor men kan sammanfatta det lite:
Vilka märken ska jag titta på?
Rockford Fosgate bra?
Vad för slags element ska man använda till reservhjulsutrymmet? (stort, litet)
Kablage?
Budgeten är ung. vad det kostar att få riktigt bra ljud i bilen... (Inte oändlig då men jag värdesätter verkligen bra ljud och det är även en bil som är ganska kul att bygga i...)
Framtid för bilen är även att stereon ska ersättas med en panel-pc så jag har tänkt att ha slutsteg till alla högtalare i bilen. men till att börja med i år så är det "vanlig" stereo som gäller.