3389
Sök

Ny stereo till Porsche 928 S4. Vilket märke?

347 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
Tja!

Har tänkt att rejält uppdatera stereon i min porsche 928 S4. Tanken är att alla originalhögtalare ska ut och troligtvis endel kablage också + att nya slutsteg och en sub ska till.
jag tycker om när det är snyggt och fint i bilarna och också när allt är av samma märke och det är så jag har tänkt att hålla det i detta fallet:

Alla högtalare = samma märke
Alla slutsteg= Samma märke
Stereon = ja kanske samma som slutsteg

Jag är även allergisk mot blått ljus och dylikt så jag vill hålla det till det orangeljus som porsche har på alla instrument i bilen.

Lite fakta om bilen då:

Fram har bilen en separat diskant 1" i dörren och ett mellanregister 4,5" (storlek är på ett ung utan jag ska mäta upp det senare men alla märken har väl "alla" storlekar antar jag)

Bak har den en separat diskant 1", separat mellanregister 4,5" och en bas 6,5".

Den har med andra ord endast envägshögtalare och totalt 10st element i bilen.
Subben hade jag tänkt bygga in i reservhjulsutrymmet.

Anledningen till att jag inte har mått och dylikt på den än är att den är på verkstad och jag får tillbaka den nästa vecka så då kan jag mäta upp allt.

Först och främst vill jag ha tips på vilka märken ni kan rekommendera mig. Det ska vara riktigt bra ljjud i bilen och inget dunka dunka för det är det sista som kommer att komma ur den stereon... Har erfarenhet av hemmabiobygge mm och har siktet inställt på ett klart ljud med rätt balans (diskant, mellan, bas) och möjlighet till att dra på ordentligt.

var inne på BRL och kollade lite och fastnade lite för Rockford Fosgate (Högtalare slutsteg). Skulle designmässigt passa väldigt bra i min bil som har svart läderinredning och är silverfärgad... hehe
Men har aldrig hört talas om märket innan. Är det bra?

Jepp massa frågor men kan sammanfatta det lite:

Vilka märken ska jag titta på?
Rockford Fosgate bra?
Vad för slags element ska man använda till reservhjulsutrymmet? (stort, litet)
Kablage?

Budgeten är ung. vad det kostar att få riktigt bra ljud i bilen... (Inte oändlig då men jag värdesätter verkligen bra ljud och det är även en bil som är ganska kul att bygga i...)

Framtid för bilen är även att stereon ska ersättas med en panel-pc så jag har tänkt att ha slutsteg till alla högtalare i bilen. men till att börja med i år så är det "vanlig" stereo som gäller.

666 Inlägg
20 juli 2007
Rockford är bra grejjer, dyra men bra speciellt deras basar, vil du ha massvis me välljud så åk till en försäljare av DLS, kolla på de dyrare av de systemen, de poppar ruskigt massa hifi ljud smile
till basen så en 8 eller 10 tummare som inte kräver någon större låda, så plasta utrymmet till reservhjulet och bygg en slutenlåda där, till kablar så ska det dimensioneras efter effekt, mångar RMS Watt grov strömkabel... jag har 21 kvadrat i min, det räcker till mitt bygge men som sagt beror på hur stora steg du slänger in... vadgäller högtalar kabel så räcker oftast orginal, men då de inte kostar mer än ngn hundralapp så kan man lika väl slänga in 2,5kv så är man på säkra sidan...

//Silver

347 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
hej tack för ditt svar!

men är det verkligen ingen mer som har förslag på vilka märken man ska använda för att få mest hifi i bilen??

Trodde att det skulle bli en riktig märkes fight här hehe

För det kan ju inte bara finnas 2st märken som anses vara hifi. Men iallafall hittills är förslagen:

Rockford Fosgate
DLS

Stereo, slutsteg då?

2 123 Inlägg
20 juli 2007
Rockford Fosgate är inte finlir utan mer högljud. Bra tryck men ingen finess för finlir.
Ett annat bra märke som kör på finlir är Focal, har nog aldrig hört eller läst om någon som klagat på deras komponenter förutom 1 kille med en Z3 men det måste bero på installationen och peakningen har dom kommit fram till. Annars spelar Focal skit bra i Z3.
Men det var ju en porsche du hade så det spelar ju ingen stor roll.
Är du ute efter bastryck skulle jag utan tvekan köpa Digital Design idag, det är utan tvekan världens bästa bashögtalare enligt många, har dock inte lyssnat speciellt mkt på dom själv.
Men ett finljuds lir skulle jag köra på ett 6.5" framsystem, 6.5" koaxialer och en 8" eller 10" bas.
Ett 5 kanals slutsteg skulle nog kunna funka bra det till, annars kör du på ett 5kanal och ett monoblock.
Jag vet inte när en digital equalizer behövs men det brukar användas när man bygger hifi ljud.
Angående huvudenhet skulle jag köra på Alpine eller Pioneer. Modell dyrare.
Låt nån erfaren ställa in ljudet sen.
Andreas_gbg är tydligen en jävel på sånt här så han kan säkert hjälpa dig.
TT_Avant/TT-Avant kan också en hel del om hifiljud.
Allmäna frågor kan drönirettab eller zoopåse.
Är osäker på om deras namn stavas rätt.

347 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
hm Focal verkar bara ha 1 återförsäljare i sverige vad jag kan hitta och han har långt ifrån hela sortimentet.

Nej något bastryck är jag inte intresserad av utan det är ett balanserat hifiljud. Dunka dunka musik är förbjuden i min porsche smile

Hur är det med alpine, jbl och infinity då och deras högtalarsortiment?

2 123 Inlägg
20 juli 2007
davel skrev:
hm Focal verkar bara ha 1 återförsäljare i sverige vad jag kan hitta och han har långt ifrån hela sortimentet.

Nej något bastryck är jag inte intresserad av utan det är ett balanserat hifiljud. Dunka dunka musik är förbjuden i min porsche smile

Hur är det med alpine, jbl och infinity då och deras högtalarsortiment?

JBL är inget hifi märke.
Alpines högtalare har jag inte så bra pejl på men deras HU ska vara bland dom värsta om kanske inte dom värsta.
Infinity har jag faktiskt inte den blekaste aning om.
Åk till BRL och hör med dom, och för gudsskull, prov lyssna innan du handlar nåt.
MVH Fredrik

347 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
Ja provlyssna är ett måste. Tyvärr är det ju svårt att få den ljudbild som bilen sedan skapar men man måste ju ändå lyssna. BRL rekomenderade Rockford men jag ska nog ta å kika lite på alpines grejer också. DLS är ju svenska så dom kan man kanske maila med mer specifik spec och få tips ifrån. Bilen är som upplagd att bygga ljud i för att det finns gott om plats och jag tror att det sitter riktiga lådor i den från början (iallafall bak).

<tack för tipsen!

20 juli 2007
har lyssnat på infinity o det låter riktigt bra måste jag säga, väldigt klart ljud enligt mig iaf.

2 123 Inlägg
20 juli 2007
davel skrev:
Ja provlyssna är ett måste. Tyvärr är det ju svårt att få den ljudbild som bilen sedan skapar men man måste ju ändå lyssna. BRL rekomenderade Rockford men jag ska nog ta å kika lite på alpines grejer också. DLS är ju svenska så dom kan man kanske maila med mer specifik spec och få tips ifrån. Bilen är som upplagd att bygga ljud i för att det finns gott om plats och jag tror att det sitter riktiga lådor i den från början (iallafall bak).

<tack för tipsen!

Okej : )
Precis, man får alldrig rätt ljudbild.
Men det får man offtast inte ur orginalhålen heller i och med att dom ofta sitter nere vid fötterna. Så det bästa är ju att bygga kickpaneler, men ska man inte tävla så är det ju inget måste direkt.
Har du inte lådor så är det egentligen inte hela världen, tror inte att du och jag som nybörjare hör någon speciell skillnad i ljudkvalité, kanske i volym men inte markant skulle jag tro. Men självklart spelar en högtalare bättre i låda än utan.
Har du ingen låda så var noa med att täta runt högtalaren och eventuellt runt baffeln du får bygga så ingen luft läcker ut. Ett annat hett tips är att stoppa dämpull bakom elementen då ljudtrycket fastnar där istället för att studsa i plåten och gå tillbaka mot elementet.
Jag skulle som sagt köra på en Alpine HU och DLS högtalare och steg men det är ju jag och det är trots allt du som avgör.
Visst är DLS dyrt men man får ju vad man betalar för.

347 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
Hej igen

Det som är bra med denna porschen är att alla högtalarhål sitter högt upp i bilen. Fram sitter det på övre delen av dörren och bak på en stor framåtriktad sidopanel upplagd som en vanlig hifi 3-vägshögtalare ung. (fixar bilder senare)
Det är väl det som gör att den är bra att bygga ljud i tror jag. Sen är den dämpad ordentligt i kupén så att vägljud/motorljud är väldigt väl avskärmat (på gott o ont)
Men jag ska kontakta DLS och se vad dom rekommenderar till min bil... (smakar det så kostar det...)

782 Inlägg
21 juli 2007
blir det inte en lite konstig ljudbild med massa högtalare vid baksätet, blir nog ingen rearfill direkt då jag tror du sitter närmare bakhögtalarna än framhögtalarna.
skulle jag byggt något så skulle jag försökt fått in ett cdt hd 642 kit i framdörrarna och struntat i bakhögtalare.
angående basen så brukar väl porsche ha ganska mycket outnyttjat utrymme bakom hjulhusen bak om det stämmer på 928an så skulle jag byggt in basar på varsin sida och utnyttjat reservhjulsbaljan till steget/stegen.
angående märken så kolla lite vad det tävlas med så får du nog lite ideer.

40 Inlägg
21 juli 2007
jag skulle välja cdt.

www.blekingebilradio.se

The speed is always OK, but sometimes the corner can be too tight

341 Inlägg
21 juli 2007
I mitt tycke är det svårt att köpa allt av samma märke och få riktigt bra grejor. Många är bra på mycket, men ingen är bäst på allt.
Som huvudenhet kan jag rekommendera Alpine CDA 9855 R, efter erfarenhet. Den har det mesta och låter rikitgt mysigt. smile
Även deras MRP förstärkare är bra, allt enligt min smak ska tilläggas.

Sök