På väg hem från Jönköping för 2-3 år sedan så blåste jag om en mycket suspsekt Saab 9-5 med lite för många antenner för att det skulle kännas bra. Och när denna mycket riktigt hängde på så släppte jag på farten och la mig i de lagliga 110.
Ganska snart så körde den här Saaben upp brevid och visade en sån där fin spade så det var bara att åka in till kanten.
Jag tror de va lite sura för att de inte kunde ta mig på hastigheten, så istället kommenterade de toningen av mina rutor fram. Jag hade den ljusaste filmen på rutorna fram, och konstapeln sa att enligt deras riktlinjer, så ska man kunna se vilken färg personen som kör bilen har på huden. Dvs om man är vit eller mörk, osv och det kunde man inte göra i min bil. De har ju inga mätinstrument för att beräkna ljusgenomsläpp, så de får göra en uppskattning. Jag fick inga böter men dock ombesiktning.
Åkte till firman som tonat rutorna, de tog bort toningen, var och besiktade bilen utan problem, åkte tillbaka till dem och de tonade dem ännu en gång.
Tror jag betalade 1500 för av och omtoningen.
Det här var en ny bil, så ingen besiktning första åren. När det sen var dags för besiktning igen så skickade jag farsan att besikta bilen, tänkte han kanske skulle ha större tur eller att de inte skulle vara så nitiska. Men icke då! Besiktningsmannen sa åt farsan att han inte ens behövde åka in i hallen och pekade på rutorna. Så var bara att ta bort toningen och komma tillbka, givevis gick bilen då igenom besiktningen utan problem.
Har inte brytt mig om att tona om rutorna efter det.