2528
Sök

JBL T-595 missljud

103 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Har satt in ett par JBL T-595 6*9or i hatthyllan, detta är kopplat till ett slutsteg av märket phoenix gold QX4150..

Problemet jag har är att när jag har stereon i pausläge eller 0 i volym så kommer det ett missljud ur högtalarna, det e nästan så att det tjuter, visst att det är en låg ton. Men det är tillräckligt för att man skall störa sig på det...

Va inne hos BRL och dom sa att "du har kopplat fel" MEN lågnivåkabeln går på ena sidan av bilen och strömkabeln går på andra sidan (så som man ska göra...)..

Har iochförsig en teori om att slutsteget kan ha tagit skada genom alla år det har funnits, har nämligen fått det av en kompis som har haft det i ett par år...

Så jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan tipsa mig om vad det kan vara för fel..

2 123 Inlägg
22 juli 2007
Har samma sak med mina men jag vet dock vad felet är.
Får du generator störningar när du har bilen igång och varvar motorn ?
Eller låter det bara som en bikupa bakifrån ?

103 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Hmm..det låter lite mer när man varvar ja ;P....+ att det låter även om jag vrider på dom olika reglagen på slutsteget...Vet du vad som kan vara fel då?

Evolution
1 627 Inlägg
22 juli 2007
Om bilen är avstängd då? och du har sterion igång låter de då
Senast redigerat av Karlzzon The One (22 juli 2007)

Fäll ner pungen och landa

103 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Japp det låter även då..så jag vet faktiskt inte vad som är felet...det mystiska är att när jag startar stereon och har 0 i volym direkt så låter det inget..men efter att jag har spelat några sekunder på en låt så låter det.....Hel skumt..

8 Inlägg
24 juli 2007
har precis samma fel på min men det dunkar till också när jag sätter på stereon.. gör det de på din med eller??

1 418 Inlägg
24 juli 2007
jordfel? Testa annan hu eller steg.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

103 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Nu är det fixat, köpte mig ett nytt steg + nya lågnivåkablar..felet på steget var att det var för gammalt (har varit överhettat ett antal ggr) felet på lågnivåkablarna va att dom va för gamla och slitna ca 6år gamla tongue...så ja.nu låter det kanon från högtalarna, skippar nog baslådan big_smile...

Tack alla som hjälpte mig..

103 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
Har fått ett nytt problem...Högtalarna brusar när dom är i pausläge...det gör dom även om man kopplar ur lågnivåkabeln ur slutsteget...har jordat i ett bältesfästa o testat allt möjligt..någon som vet vad det kan vara för fel? Ska man löda fast kablarna på högtalarna? Hjälper detta? justnu sitter dom med snabbkontakt lr vad man ska säga..(original.)...Tacksam för svar..

2 123 Inlägg
27 juli 2007
zapp skrev:
Har fått ett nytt problem...Högtalarna brusar när dom är i pausläge...det gör dom även om man kopplar ur lågnivåkabeln ur slutsteget...har jordat i ett bältesfästa o testat allt möjligt..någon som vet vad det kan vara för fel? Ska man löda fast kablarna på högtalarna? Hjälper detta? justnu sitter dom med snabbkontakt lr vad man ska säga..(original.)...Tacksam för svar..

Varför gör du inte som jag sa och löder fast kablarna på både hf och lf ?

341 Inlägg
27 juli 2007
zapp skrev:

Vad är det för förstärkare du köpt?
Ett billigare märke har i regel sämre signal/brus förhållande och då är det inte mycket att göra åt.
Om du har justeringsmöjligheter på huvudenheten, kan du eventuellt laborera lite med dem. Tex höja utsignalen och sänka gainen på förstärkaren.

103 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
Är ett JBL gto 75.4 slutsteg som jag har köpt...och jag har nu testat och lödat fast kablarna..på HF/HF (borde inte vara någon skillnad om man tar HF/HF ist för HF/LF eller?) Och det brusar fortfarande..jag blir tokig, kan verkligen inte hitta felet..hmm...

Sen med lödningen, ska man ta renkabel och löda fast eller ska man skaffa någon sorts kabelsko och lödafast?...Jag testade renkabel och det funkade inte..blev nästan sämre...

VÄLDIGT tacksam för svar smile

tokfrans
982 Inlägg
29 juli 2007
om du sänker gainen till max på steget.. brusar det då oxå?

103 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
Japp..brusar även fast jag inte har lågnivåkabeln i.......

tokfrans
982 Inlägg
29 juli 2007
nu får någon rätta mig om jag har fel..

men om dju drar ur lågnivån. sen sänker gainen.. låter då med?

för ett steg kan väl "självdista"? om man har gainat för ghögt.

103 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Låter även fast jag tar ut lågnivåkabeln och sätter gainen till lägsta...fattar inte vad som är fel..kan det vara för att jag har jordat 2 slutsteg på samma ställe fast med olika kablar?..

Sök