4683
Sök

Plastning, någon som har erfarenhet utav Bonocell?!

3 627 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
Tjenare!

Detta är inte en sån här vanlig plastningstråd där jag frågar hur man gör etc. för det vet jag redan wink

Jag undrar lite mer om bra material att plasta på, jag ska inte plasta någon jätteyta så smile

Sett sånna här blå "plattor" som verkar lätta att arbeta med?

Jag ska iofs ha en del rundade former och jag vill inte ha ett material som är svårarbetat (vem vill det lixom?)

Alla tips är bra smile

MVH Jimmy
Senast redigerat av ToXtreme (23 juli 2007)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

166 Inlägg
23 juli 2007
Vad ska du plasta?

2 123 Inlägg
23 juli 2007
ToXtreme skrev:
Tjenare!

Detta är inte en sån här vanlig plastningstråd där jag frågar hur man gör etc. för det vet jag redan wink

Jag undrar lite mer om bra material att plasta på, jag ska inte plasta någon jätteyta så smile

Sett sånna här blå "plattor" som verkar lätta att arbeta med?

Jag ska iofs ha en del rundade former och jag vill inte ha ett material som är svårarbetat (vem vill det lixom?)

Alla tips är bra smile

MVH Jimmy

Du måste mena bonocellplattor ?
Men frågan är ju egentligen vad du ska plasta ?
Är det ett ljudbygge du ska göra brukar man använda MDF som grund och stommar samt MDF ringar och sedan spänna upp ett fleecetyg eller ett specialtyg just för ändamålet.
Men som sagt så är det förmodligen bonocellplattor du pratar om, finns ju även fogskum som många använder för att göra formar av.
Finns att köpa på bygghandeln, båthandlar kanske ?
Någon Ljudaffär också kanske ?

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
23 juli 2007
Tänk på att inte plasta ihop någonting med plåt bara, då det inte håller alls i längden wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

3 627 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
Jag ska plasta om mina stötisar tongue Glömde säga det ^^

Det är mycket möjligt att de heter bonocellplattor smile

Och nej Mäki jag vet roll, dummaste man kan göra i mitt tycke

341 Inlägg
23 juli 2007
Inotan är lätt att forma. Kan ev vara samma som ovan, men ändå ett tips smile

3 627 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
MTR skrev:

Är det som tjocka plattor då eller? smile

341 Inlägg
23 juli 2007
ToXtreme skrev:
MTR skrev:

Är det som tjocka plattor då eller? smile

Finns som skivor och block. Båtbyggare brukar sälja det.
Är som en lite smuligare friglit i konsistensen. Lätt att såga och slipa.

3 627 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
Inte lika luftigt heller va?

Vad ligger ett sånt block på? Prismässigt?

341 Inlägg
23 juli 2007
ToXtreme skrev:
Inte lika luftigt heller va?

Vad ligger ett sånt block på? Prismässigt?

Det är inte speciellt luftigt, nej. Men väldigt lätt.
Priserna vågar jag inte uttala mig om, då det är 10 år sedan jag senast köpte det.
Ett tips är att leta rätt på en båtbyggare, då de oftast kan undvara spillbitar för kaffepengar. wink

3 627 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
Okaj smile Jo får ta och göra det, bor vid havet dessutom så hamnar och båtaffärer finns det gott om.. där borde man kunna hitta sånt va?

341 Inlägg
23 juli 2007
Båtbutiker har det nog, fast inte så billigt. Fast ska du bara ha lite grann, spelar det kanske mindre roll.
Lycka till smile

3 627 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
Tacktack smile Nej jag tror jag klarar mig på ett block som är 50x20cm stort wink

3 627 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
Okej, nu har jag kollat på en båtgrejsimojs butik på nätet.. bonocell heter plattorna, fabrikanten (en utav de iaf) heter Inotan smile

Va inte alls farliga priser heller, trodde det skulle vara mycket dyrare! 1000x600x25 block kostade 255kr,

Frågebyte!

Har någon arbetat med Bonocell här?

I och med att plattorna bara va 2,5cm tjocka så kanske någon vet om man kan lägga dem i lager? Alltså limma ihop flera för att få en tjockare grund?

Eller ska man ta och fylla upp undertill med fogskum? smile

MVH Jimmy

Ju fler svar, desto bättre och desto gladare blir jag smile
Senast redigerat av ToXtreme (23 juli 2007)

3 627 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Ingen som använt bonocellplattor mer än MTR ?

2 911 Inlägg
24 juli 2007
Jodå.

Limma bonocellen, glöm fogskum, det är amatörnivå smile
Dessutom är det svårt att få formen på fogskum, slippa bubblor m.m., dessutom smälter skummet.
Många använder fogskum istället, vilket bara är jobbigare än bonocell. Bonocell må va lite dyrare, men det knäcker allt.

Vanligt kontaktlim eller epoxy, u name it, kan du limma bonocell med.
Sen bara fram med verktygen och börja forma. Sen kan du plasta rakt på bonocellen.

När jag gör nåt som inte är så seriöst, testbreddning av en skärm t.ex. så kör jag med Ecoprim, det är isolerskiva som kostar 40-50kr. Denna smälter däremot av plast, så man måste sandspackla den först.
Senast redigerat av Decibel (24 juli 2007)

LillNaisarn
24 juli 2007
ToXtreme skrev:
Okej, nu har jag kollat på en båtgrejsimojs butik på nätet.. bonocell heter plattorna, fabrikanten (en utav de iaf) heter Inotan smile

Va inte alls farliga priser heller, trodde det skulle vara mycket dyrare! 1000x600x25 block kostade 255kr,

Får man fråga om sida smile ? För jag håller på bli galen att bygga med fogskum, och alla tycks tycka om bonocell mkt bättre att arbeta med,

Team Plåtskrammel Fårö
53 Inlägg
24 juli 2007
Jag använder mig av ecoprim skivor (ecoprim tillverkas av paroc) finns fler tillverkare av samma kvallite och jag fick betala 92kr st för dom skivorna i måtten 50*600*1200mm, skit lätt att arbeta med, lätt skuret, funkar utmärkt med slippapper. Det är av polystyrencellplast så vissa starka limmer och polyester smälter skivorna, jag fick höra att pp400 skulle funka bra att limma dom med (har inte testat själv)

Skjut inte upp till i morgon det din hustru kan göra idag.

3 627 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
http://www.byggplast-batprylar.se där fanns de smile Ligger under någon undermeny, sen så går det som distansmaterial!

Bahuba Tål det att plastas då? Hade iofs tänkt täcka över med folie för jag vill inte ha kvar det i stötisarna sen tongue

Men hur formar jag det? Ska man använda kniv eller? Såg i någon tråd på ett annat bilforum att en använt en varm vajjer för att skära? Men det låter väldigt jobbigt? hmm

LillNaisarn
24 juli 2007
ToXtreme skrev:
Men hur formar jag det? Ska man använda kniv eller? Såg i någon tråd på ett annat bilforum att en använt en varm vajjer för att skära? Men det låter väldigt jobbigt? hmm

Vanlig slipmaskin (med runt papper) går väll bäst med tanke på att det blir rätt så kantigt med kniv (om du inte vill ha jätte kantiga former). Jag använder iaf en stor dremmel för att slipa ner fogskummet men det lär vara samma princip på det hära skulle jag tro.

Tack för ditt tips iaf smile får pröva på och beställa här snart och pröva att göra ngt annat i det materialet då fogskumm är så sjukt segt att arbeta med neutral

Sök