2954
Sök

Köpråd projektbil: Civic vti, Galant v6 eller 406 v6 (ej coupe) - för utställning!

2 122 Inlägg
27 juli 2007
#41
SrMount skrev:
Kirre:
Okej ,har hört med en polare som är rätt bra på bilar och han säger att de flesta tillverkare har många dumma lösningar. Även att Peugeot inte är värst. Men är det verkligen så illa??
De planer jag har för bilen är ju främst styling. Har helst tänkt skippa mekande, men det rår man ju sällan på.
Det som är planerat utvändigt/motor är:
Plocka bort den mesta plåten och rengöra!
Kjolpaket
Sänka
Vinge (ev.)
Scoop
Splitters
Lambodörrar om jag orkar (finns ju färdiga till civic)
Angeleyes
Varselljus (kanske inte på 406:a)
Öppet omflyttat luftfilter
Bromsskivor och ok
Stålomspunna slangar
Lack + ventilkåpa + motorrum

Senare projekt:
Chip
Piggyback (ev.)
Starkare länkarmar och spindelleder

Sen är det ju främst invändigt. Är det något av ovanstående som blir jätteproblem med fransosen (förutom lambodörrar om jag inte hittar kit)??

Vilot:
Jo har redan hittat den och några schyssta delar.


Lite spånande jag hade förut var även på en 9-5:a 2.0T/2.3T då de är så lätta att trimma och härliga att köra. Det som är tråkigt är ju att 50% av alla svenska stylister stylar SAAB.

aja...

de är en massa små grejer som tar tid!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

427 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
#42
Sir_ed:
Mitt hjärta vill köpa en 406:a, men jag argumenterar mest för att få något dåligt emot den som  får mig att tänka om. Helst vill jag ju då inte höra något dåligt - men det är bra att vara förberedd. Och jag köper ju ingen innan jag provkört och fått mitt egen intryck av den.

Innan jag startade tråden var jag 98% säker på att det skulle vara en Civic, men sen kom en polare (som alltid säger saker som är sanna och alltid är övertygande - vilket gör att man alltid lyssnar på honom) och sa: "alla stylar ju civic! ta en audi S2 eller dyligt istället..."
Vilket fick mig att tänka om lite och sen fick jag hem bilprovningens bok om starka sidor och svaga punkter på bilar.  Där tidiga civicen (92-95), som är snyggast, har kassa krockresultat. Då blev jag lite anti den. gah...

Säger inte att det är 100% 406. Däremot är det snarare 65% 406, 5% galant och 40 % civic.

Kirre:
Kan du ge mig exempel?

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

304 Inlägg
27 juli 2007
#43
Du verkar vara duktigt på det du gör. Skall följa ditt framtida projekt med intresse!

I have my own race...

427 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
#44
Sir_Ed skrev:
Du verkar vara duktigt på det du gör. Skall följa ditt framtida projekt med intresse!

Det är upp till bevis. Jag har lätt för att lära och när intresset är på topp går det bra!
Har dock en tendens till att vara jätteengagerad i en sak i typ nån månad, sen dör det bara ut. Och det är det jag är rädd för.
Fast det är ju aldrig några riktiga problem förrän man misslyckats att lösa dem!

Blir nog en 406:a om jag inte hittar en civic 96- coupe vti som gått under 20k mil för en vettig peng. Är så svåra att få tag i. Lättare med 406:a helst sport iofs...

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

I <3 my Honda
483 Inlägg
29 juli 2007
#45
Finns inte orginal Civic coupe med VTI motor som såld här Europe som jag vet
Senast redigerat av Racing84 (29 juli 2007)


7 100 Inlägg
29 juli 2007
#46
ja hadde nog tagit mitsun:)
min morbror har en sån,så jäklans snygg:P

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

427 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
#47
Racing84 skrev:
Finns inte orginal Civic coupe med VTI motor som såld här Europe som jag vet

Jasså? Finns det bara sedan/kombikupé (hatchback) i Sverige?
Då är ju ESI bästa varianten om jag vill ha en coupé. Bah...fortfarande svårt att få tag i fina som inte gått alldeles för mycket för en vettig peng. Får nog bli en 406:a även om det blir betydligt mer plastande för att få kjolpaketet bra.De är betydligt lättare att få tag i.
Lärde man sig nåt nytt idag också!

Någon som vet skillnaden mellan 406 och 406 sport??


Bmx:
Vilken kaross har han?
Vad är det för motor i den?

Har svårt för mitsun...även om shogun-paket till den äldre varianten (93-96) är fruktansvärt snyggt, så vet jag minst om de motorerna...trots att jag letat.

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

Glidare...
64 Inlägg
29 juli 2007
#48
SrMount skrev:
Någon som vet skillnaden mellan 406 och 406 sport??


Bmx:
Vilken kaross har han?
Vad är det för motor i den?

Har svårt för mitsun...även om shogun-paket till den äldre varianten (93-96) är fruktansvärt snyggt, så vet jag minst om de motorerna...trots att jag letat.

vanliga 406 har i regel 1,8 liters motorn. 110 Lejon (HK) tygklädsel, plastpaneler i träimitation,hel-svarta instrument tavlor mm (inget man sätter sig och runkar till direkt.

406 SPORT 2,0 136 lejon är lite mer lull-lull: halvskinn och motor från 206 GTI. innerpanelerna är fortfarande i plast men nu i ALU-lookalike (silver alt. Blå)  samt kromad ring runt mätartavlorna.

406 SPORT 2,2 där har du en skottsäker motor på 160 lejon och 219 Nm i vrid. underbar motor, dock vill den gärna ha ca 5 liter olja/år i förbrukning, men alla säger att det är fullt normalt, Chassit är sänkt 15 mm från fabrik och väghållningen är superb.
samma inredning som 2,0.

406 Sport 3.0 samma bil som 2,2 men med dunderklumpsmotorn, 210 underbara lejon men doch VÄLDIGT framtung om du med all trolighet kommer börja svänga med bilen.


Summan:

Jag stod i valet och kvalet när jag skulle köpa min 406. Coupé eller Sedan, 2,2 eller V6..

coupén är inte snygg i fronten= där föll den bort= Sedan
V6 går rakt fram när det börjar svänga & törstig = BORTA = 2,2 liters R4.

Jag har haft min bil sen 05 och har nog inget att klaga på ang bilen. den känns genuin rakt igenom, det enda jag har/har haft "problem" med: generatorn gav upp vid 12K mil och min hastighetsmätare lägger av ibland i ett par sekunder(givaren på växellådan är nog skitig=dålig kontakt.
detta problenm uppkommer typ 1 gång/vecka MAX.

detta är min bil:

www.garaget.org/?car=13344
försökte lägga in bilder men det blev fel...

jag anser mig kunna en hel del om just 406:an, så fråga gärna på... MVH Christian Olsén

Peugeot Sport Club
"Speed dosn´t kill, It´s the sudden loss of it that does"
Peugeot 406 SS
Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon

427 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
#49
olsen skrev:
SrMount skrev:
Någon som vet skillnaden mellan 406 och 406 sport??


Bmx:
Vilken kaross har han?
Vad är det för motor i den?

Har svårt för mitsun...även om shogun-paket till den äldre varianten (93-96) är fruktansvärt snyggt, så vet jag minst om de motorerna...trots att jag letat.

vanliga 406 har i regel 1,8 liters motorn. 110 Lejon (HK) tygklädsel, plastpaneler i träimitation,hel-svarta instrument tavlor mm (inget man sätter sig och runkar till direkt.

406 SPORT 2,0 136 lejon är lite mer lull-lull: halvskinn och motor från 206 GTI. innerpanelerna är fortfarande i plast men nu i ALU-lookalike (silver alt. Blå)  samt kromad ring runt mätartavlorna.

406 SPORT 2,2 där har du en skottsäker motor på 160 lejon och 219 Nm i vrid. underbar motor, dock vill den gärna ha ca 5 liter olja/år i förbrukning, men alla säger att det är fullt normalt, Chassit är sänkt 15 mm från fabrik och väghållningen är superb.
samma inredning som 2,0.

406 Sport 3.0 samma bil som 2,2 men med dunderklumpsmotorn, 210 underbara lejon men doch VÄLDIGT framtung om du med all trolighet kommer börja svänga med bilen.


Summan:

Jag stod i valet och kvalet när jag skulle köpa min 406. Coupé eller Sedan, 2,2 eller V6..

coupén är inte snygg i fronten= där föll den bort= Sedan
V6 går rakt fram när det börjar svänga & törstig = BORTA = 2,2 liters R4.

Jag har haft min bil sen 05 och har nog inget att klaga på ang bilen. den känns genuin rakt igenom, det enda jag har/har haft "problem" med: generatorn gav upp vid 12K mil och min hastighetsmätare lägger av ibland i ett par sekunder(givaren på växellådan är nog skitig=dålig kontakt.
detta problenm uppkommer typ 1 gång/vecka MAX.

detta är min bil:

www.garaget.org/?car=13344
försökte lägga in bilder men det blev fel...

jag anser mig kunna en hel del om just 406:an, så fråga gärna på... MVH Christian Olsén

Man tackar för infon! Jo, har dreglat lite över din bil några gånger.
Coupén var aldrig ett alternativ för mig. Då sedanen är så många gånger snyggare.
Hmm..så V6:an väger så mycket fram? Får väl trycka in en MTX Jackhammer där bak då, hehe. Skulle gärna provköra någon av dem, men kommer troligast inte att köra bana. Blir det någon tävling är det väl från ett trafikljus till ett annat ^^

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

349 Inlägg
30 juli 2007
#50
Vad jag har hort (bla av min farsa) sa ska Peugeot ha ganska stora problem med elsystemen. och nu ar jag inte 100% pa vilken modell detta var men jag tror det va 406:an. men min jobbarkompis hade kopt en relativt ny bil och efter kanske ett halvar fick han problem med just elektroniken. Peugeot kunde inte svara pa vad som vad fel men dock vart felet fanns. fick byta ut nan lada (vad det va vet jag ej) som kostade nagra tusen och han hade aven nat problem med att bilen stannade pa motorvagen. nar han oppnade motorhuven va det visst olja i hela motorrummet.

Detta ar ju bara mina erfarenheter. om civicen och mitsubishin vet jag ingenting. tyvarr.


427 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
#51
Okej, låter ju inte jättelovande men såna fel kan ju också ha med ägaren eller tidigare ägare att göra (oljan). Elektroniken har jag hört någon nämna, men inte som ett jätteproblem.

Tror fortfarande att det blir en 406:a, men måste få provköra en först. Var in hos lokala peugeotåterförsäljaren idag och han var måttligt intresserad av att hjälpa till. Först kikade jag runt lite och hittade en 406:a där (2.0 automat). Kikade runt lite på utrymmen, provsatte och funderade lite på hur man skulle kunna tänkas bygga den. Sen gick jag in på hans kontor och ställde lite frågor, men svaren var mest ja eller nej och jag fick verkligen tvinga fram andra svar. Sen hade han glömt bort om hur 406:an var och det ena med det tredje...jag visste ju mer om 406:an än vad han gjorde. Trevligt...

Hur som helst..nu fick ju Olsén mig att fundera lite mer på vilken modell man ska välja...bah..tur att jag inte har bråttom att köpa smile

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

349 Inlägg
31 juli 2007
#52
Hehe det later ju som en serios och engagerad bilforsaljare! tongue

Hoppas du lyckas hitta en bil du blir nojd med smile


427 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#53
Impulsive killen här!

Läste massa tester och kikade runt lite på bilar..halkade över Accord Type-R  99-. Blev så jäkla sugen! 212 kompisar, bra resultat i krocktester och reviews...kollade blocket och blev besviken. 100 stora var standard för en sån sad. Hittade en för 79, men det känns som att det är för mycket pengar för mig, eller så får man dra ner på utrsutningen till stylandet, men då måste jag vänta med inköp då jag inte har råd nu...skit...

Hittade dock den här: http://www.blocket.se/vi/10700318.htm?ca=4_s
Ser riktigt fräsch ut och verkar vara mycket gjort på den. 2dm^3 -motorn och snabbt halkade orden: "accord turbo kit" i googlefönstret. wee...19 lök för ett fetkitt..hehe...Då piskar man lätt type-r med rätt chip, mat och andning framåt och bakåt.

Oj...hur ska det här gå...haha

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

304 Inlägg
3 augusti 2007
#54
Blir en Honda, vad? big_smile

I have my own race...

427 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
#55
Det lutar mer och mer åt en Honda. Främst för hållbarhet och reabilitet. Samt att det finns så himla mycket mer delar till Hondan. Får se vad jag får tag i. Vill ju ha en Type-R men de är aningen ovanliga och dyra i inköp.Fast en accord med tvåliters hjärta och turbokit lär väl röra på sig^^.

Dock kommer ju stylingen i första hand. Men risken är att jag inte har råd med så mycket i början då inköpet lär bli dyrare med en Accord. Vill ha -98 och framåt.

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

427 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
#56
Hej igen alla trogna läsare!

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att köpa en helt annan bil än diskuterat big_smile
Blir troligast en Accord från -99 och framåt. Enda problemet (iofs inget problem innan jag misslyckats med att lösa det^^) är att jag inte hittar några kjolpaket till den svenska (europeiska?) modellen. Det finns massor till den amerikanska, men de ser annorlunda ut. Påminner lite om chrysler. Frågan är om det är samma passform ändå???
Den som har info kan ju höra av sig antingen här eller via PM.

Annars blir den plasta! Weee!

//Erik

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

427 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
#57
En Civic VTi Sedan -92 blev det. Köpte "Baltis"s civic idag. Snart tar tråden om renovering fart. Ska bara ta tag i det och komma igång.

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

147 Inlägg
16 september 2007
#58
SrMount skrev:
En Civic VTi Sedan -92 blev det. Köpte "Baltis"s civic idag. Snart tar tråden om renovering fart. Ska bara ta tag i det och komma igång.

Måste fasen bara säga, rätt val.. wink

304 Inlägg
16 september 2007
#59
En Honda big_smile
Vad skall du börja med? Vad har du för planer?

I have my own race...

1 948 Inlägg
19 september 2007
#60
Hehe fan mått dåligt nu sen i lördags... livet känns meningslöst... inget roligt att vakna upp på mornarna och släpa sig ut till parkeringen och vrida igång den lånade 144'an automatic big_smile måste ta å köpa den där m5an snart så jag kan åka cirklar runt snigelhondan wink hehe ne men allvarligt... ta väl hand om pärlan den kommer att bli sjukt saknad (sparar ditt nummer så jag kan ringa å köpa den av dig ivår igen) smile

Och sir_ed det första jag skulle börja med om jag var honom var den gammla vanliga hondarosten i bakskärmarna hmm


Sök