olsen skrev:
SrMount skrev:
Någon som vet skillnaden mellan 406 och 406 sport??
Bmx:
Vilken kaross har han?
Vad är det för motor i den?
Har svårt för mitsun...även om shogun-paket till den äldre varianten (93-96) är fruktansvärt snyggt, så vet jag minst om de motorerna...trots att jag letat.
vanliga 406 har i regel 1,8 liters motorn. 110 Lejon (HK) tygklädsel, plastpaneler i träimitation,hel-svarta instrument tavlor mm (inget man sätter sig och runkar till direkt.
406 SPORT 2,0 136 lejon är lite mer lull-lull: halvskinn och motor från 206 GTI. innerpanelerna är fortfarande i plast men nu i ALU-lookalike (silver alt. Blå) samt kromad ring runt mätartavlorna.
406 SPORT 2,2 där har du en skottsäker motor på 160 lejon och 219 Nm i vrid. underbar motor, dock vill den gärna ha ca 5 liter olja/år i förbrukning, men alla säger att det är fullt normalt, Chassit är sänkt 15 mm från fabrik och väghållningen är superb.
samma inredning som 2,0.
406 Sport 3.0 samma bil som 2,2 men med dunderklumpsmotorn, 210 underbara lejon men doch VÄLDIGT framtung om du med all trolighet kommer börja svänga med bilen.
Summan:
Jag stod i valet och kvalet när jag skulle köpa min 406. Coupé eller Sedan, 2,2 eller V6..
coupén är inte snygg i fronten= där föll den bort= Sedan
V6 går rakt fram när det börjar svänga & törstig = BORTA = 2,2 liters R4.
Jag har haft min bil sen 05 och har nog inget att klaga på ang bilen. den känns genuin rakt igenom, det enda jag har/har haft "problem" med: generatorn gav upp vid 12K mil och min hastighetsmätare lägger av ibland i ett par sekunder(givaren på växellådan är nog skitig=dålig kontakt.
detta problenm uppkommer typ 1 gång/vecka MAX.
detta är min bil:
www.garaget.org/?car=13344försökte lägga in bilder men det blev fel...
jag anser mig kunna en hel del om just 406:an, så fråga gärna på... MVH Christian Olsén