2049
Sök

Plana Toppen!

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Vad kostar det? vad ger det för effekt? och vart kan man göra det!? Länkar?

145 Inlägg
26 juli 2007
Var? gärna på en mekanisk verkstad.
Hur, de använder en planfräs (heter väl så va?)

ta gärna bort kamaxel etc innan du lämnar iväg den.

Pris, brukar ligga runt 500:- beroende på om man känner personen osv, eller vill ha kvitto.

Effekt?, jo lär det ju hända, men man får inte ta för mycket. Tror 0,2 brukar vara max vad man bör ta, sen börjar väl ventilerna gå farligt nära kolven.

1 309 Inlägg
26 juli 2007
Jag planade min topp förra veckan hos "Motorrenovering D Bergenfors AB" i uppsala och dem tog 550:- plus moms, dem ska va riktigt duktiga på sin sak. En som jag känner rekomenderade dem

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

671 Inlägg
26 juli 2007
Lictor_200SX skrev:
Jag planade min topp förra veckan hos "Motorrenovering D Bergenfors AB" i uppsala och dem tog 550:- plus moms, dem ska va riktigt duktiga på sin sak. En som jag känner rekomenderade dem

blev det nån skillnad då?

Second is the first loser

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Det är effekten jag är ute efter big_smile så berätta gärna ger det nån effekt? och ger de nå hästar överhuvudtaget?

Markolainen
26 juli 2007
Lite ger det nog, men inte mycket. TROR själv på max 5hk, men är absolut INTE säker tongue

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
nån som vet någon bra firma i västerås som planar?

15 Inlägg
27 juli 2007
Är det en Corsa gsi?   Då borde du planar så mycket du vågar.....!!

Prata med Jan Carneborn på Enem, han kan säkert exakt hur mycket ni kan plana... jag vet att vi planade tokmycket på dom gammal Group A 8ventils opel motorer under 90'talet.

Men tänk på kolv-ventil frigång, samt, komp förhållande (max 12,2ish om inte du vill kör på race soppa) och sist tänk på kaminställning, eftersom det kan hända att du behöver en justerbar drev att hämta hem inställningen om du plana över 0,5mm.

Kolv-ventil frigång kan du kolla enkelt, när du plocka av toppen, lägg en bit modellera på kolven i #1. Montera toppen igen och ställ in den, snurra två varv och plockar isär, då kan du ser hur mycket ventilerna har tryckt inne i modelleran.  Har du 3mm... så kan du säkert plana 1-2mm... och då kommer du först att verkligen känna en skillnad.

Medan toppen är loss... skicka den till mig (eller annan firma) för portning, samt mira fräsning av säterna.

Borde ger totalt runt 15-20% effekt ökning.

Conk.

www.racing-green.com

Skriva tydligen ganska kass på svenska... men grym på english!

Sök