2464
Sök

Tips och råd inför svetsning av bensintank

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
#1
På min bil sitter det en avtappningsplugg under tanken som det på den senaste tiden har börjat droppa bensin från. Provade kleta dit kemisk metall, det sölade endast ner dropparna.

Nu så ska jag svetsa runt pluggen och på så sätt få det tätt. Frågan är bara vilka åtgärder som  behövs innan man kan sätta rondellen (för att få bort den kemiska metallen tongue) och svetsen i den.

Har givetvis tömt och vattenfyllt tanken.

Chefen berättade att han skulle svetsa en Audi 80-tank när han var gröngöling. Tanken blev som en boll smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

58 Inlägg
30 juli 2007
#3
till att börja med så kan du inte ha vattenfylld för då blir de aldrig varmt nog

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#4
zlaban08; inte svära sådär. går det att laga ska det lagas, i alla fall om det blir billigare och lättare än att köpa nytt.

jolla_: hur menar du då? tänkte inte direkt gas-svetsa ihop det så vattnets kylande effekt bör inte ha nån störande inverkan på svetsen, eller har jag fel?

Har i alla fulla fall fixat tanken idag efter jobbet:

Chefens tips/råd för att se om det är säkert att slipa/svetsa var att spola ur tanken noga och sedan ta en tändare framför det största öppningen i tanken (röret mot påfyllningshålet). Det var det som fick hans audi 80-tank att bli som en boll.
Som tur var hade jag spolat ur tankjäveln extremt noga så den smällde inte när jag hade öppen låga framför röret (satt 2m bort med ett långt rör med brinnande papper i andra änden).

Sen gick det hur bra som helst att svetsa i skiten, hörde till och med hur vattnet kokade ibland. Måste dock erkänna att jag hela tiden var beredd att flyga i luften.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
#5
jolla_ skrev:
till att börja med så kan du inte ha vattenfylld för då blir de aldrig varmt nog

Helt rätt smile Bättre att köpa en ny/beg kostar inte mycket på skroten och du slipper fortsatta problem tongue
Senast redigerat av haxer (1 augusti 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Mekaniker: stortruck, terminaltraktor, mobilkran
26 Inlägg
1 augusti 2007
#6
Säkraste sättet måste väl vara att sätta en slang på avgasröret av en bil och låta den stå på tomgång och leda avgaserna in i den tank som ska svetsas.

Då är det garanterat syrefritt = no kaboomski.

Nöff!

Saaboholic
3 129 Inlägg
1 augusti 2007
#7
haha..mitt råd.

ha FÖR FAN INGEN SOPPA I TANKEN! om du nu tvunget ska svetsa och krångla..annars är det ju som sagt smidigt att köpa en bättre beg..kostar inte många kronor.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
#8
kretslopp skrev:
Säkraste sättet måste väl vara att sätta en slang på avgasröret av en bil och låta den stå på tomgång och leda avgaserna in i den tank som ska svetsas.

Då är det garanterat syrefritt = no kaboomski.

Jäkligt bra att ha näsan nära hålet smile Kan bli lite problem där köp dej en beg. istället.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Mekaniker: stortruck, terminaltraktor, mobilkran
26 Inlägg
1 augusti 2007
#9
Det är säkrare att svetsa i en full tank än en tom. En tom finns det gaser i som antänds och exploderar.
En full som antänds brinner bara........ganska kraftigt iofs, men exploderar det gör den inte.
Fast undrar vad som händer när det har brunnit ganska länge om det kan ta sig in syre i tanken och därmed orsaka en explosion?

Eller har det gått så långt kanske tanken smälter sönder och soppan rinner ut och brinner upp.

Nöff!

Mekaniker: stortruck, terminaltraktor, mobilkran
26 Inlägg
1 augusti 2007
#10
haxer skrev:
kretslopp skrev:
Säkraste sättet måste väl vara att sätta en slang på avgasröret av en bil och låta den stå på tomgång och leda avgaserna in i den tank som ska svetsas.

Då är det garanterat syrefritt = no kaboomski.

Jäkligt bra att ha näsan nära hålet smile Kan bli lite problem där köp dej en beg. istället.

Tycker du att det låter osäkert med lite avgaser? Det går ju att ha bra ventilation i form av utsug eller göra det utomhus rent utav.

Nöff!

13 Inlägg
3 september 2009
#11
Måste bara säga att det inte är nå större fel på er fantasi.
Haha håll inte på med sånt ni inte begriper er på!

Det går utmärkt att "svetsa" i en tank.

Eller nja skulle väl inte använda ordet svetsa kanske, utan mer hårdlödning.

Gör så här:

Fyll tanken med vatten!!!
Rengör runt hålet!
Använd en gasolbrännare!
Köp en mässingsstav
Ta sedan och köp en burk mässing fluss (ett vitt pulver)

Värm utan doppa mässingsstaven i flussen och smält på hålet, och bygg tills det är tätt.

Det material som tankar är byggd av är en hårdare metall än vanlig plåt.
Så att svetsa håller bara ett tag sen spricker sömen.
Men mässing är ett mjukare och mer följsamt material så det håller.

blacken
4 september 2009
#12
Värm utan doppa

????..neutral

239 Inlägg
4 september 2009
#13
Låter väl inte speciellt roligt att svetsa i en sådan tank, kommer ihåg när jag vart mindre så praktisera en kompis till mig på en skrott. Han fick tag på en svets och börja svetsa på en tank trodde var helt tom. Han kom inte levande där ifrån tyvärr.

Jag skulle försöka få tag på en ny, jag skulle inte våga något annat.


1 758 Inlägg
4 september 2009
#14
Har du tillgång till tryckluft?
Isf kan du mata tryckluft genom tanken medan du svetsar.
Givetvis sköljer du ur tanken NOGGRANNT flera gånger innan. Tryckluften blåser ur de ångor som eventuellt bildas.

409 Inlägg
4 september 2009
#15
bensin brinner ju bara om det är 0,6-8,0 vol% i luften mer än det så händer inget.. bara en annan sak för t ex acetylen om det är mellan 1,5-82vol% i luften så brinner det på rätt bra.. så bensin är rätt ofarlig i högre volym i luften.. det var nån som skrev att det säkrare att svetsa i en full tank än en tom och det stämmer....

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

63 Inlägg
21 januari 2023
#16
Vad gjöra när det finns en tank på skroten i hela landet och den kostar 3000 spänn plus frakt 1100kr

63 Inlägg
21 januari 2023
#17
Bildare61 skrev:
Vad gjöra när det finns en tank på skroten i hela landet och den kostar 3000 spänn plus frakt 1100kr

Det är inte billigt

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
21 januari 2023
#18
Bildare61 skrev:
Vad gjöra när det finns en tank på skroten i hela landet och den kostar 3000 spänn plus frakt 1100kr

Om du verkligen måste ha en tank så har du 4 alternativ.

1. Köp den på skroten
2. Köp en ny
3. Laga den gamla
4. Låt bli och köp nån

Det är vad jag kan tänka mig som alternativ.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 700 Inlägg
21 januari 2023
#19
Vettemannen skrev:
Bildare61 skrev:
Vad gjöra när det finns en tank på skroten i hela landet och den kostar 3000 spänn plus frakt 1100kr

Om du verkligen måste ha en tank så har du 4 alternativ.

1. Köp den på skroten
2. Köp en ny
3. Laga den gamla
4. Låt bli och köp nån

Det är vad jag kan tänka mig som alternativ.

/Benny

Alternativ 5: Skrota bilen wink

Eller alternativ 6: bygg dit en billigare tank från en annan bil.
Men eftersom bilen är krocktestad med den tanken som sitter där så kan det bli problem vid besiktningen ur krocksäkerhetsynpunkt.


4 145 Inlägg
21 januari 2023
#20
Det är ca 25 år sedan, kom över halvtaskig mazda 323-79  med föreläggande, tanken läckte på den, den togs bort och tömdes ur, vädrades ur med en dammsugare på ca 15 minuter genom att suga ångorna genom densamma !! och därefter svetsa den, dock gav ena länkarmsinfästningen fram  efter något halvår = Skrotupplaget

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök