2571
Sök

Turbokonvertering?

118 Inlägg
5 oktober 2005
Trådstartare
#1
Turbokonvertera en Volvo 740 Glt 16V....går det och är det svårt att göra...har hört att de e lätt att toppen går om man gör det?...tips vore bra

Over And Out Scream And Shout!

404 Inlägg
5 oktober 2005
#2
Det går att turbokonvertera alla bilar, är relativt lätt om man bara läser på och förstår principen hur en turbomotor fungerar.Ska du köra billigt och är rädd för att skjuta toppen så använda dubbla topppackningar, så skjuter du troligen packningarna först.


10 287 Inlägg
5 oktober 2005
#3
Titta på min bil på Garaget. Det är en turbokonverterad 16V motor. Men det går iofs att göra mycket enklare än så.

Kom bara ihåg att du inte kan besikta (lagligt) efter en sådan modifiering.

/Göran


OlydiG skrev:
Turbokonvertera en Volvo 740 Glt 16V....går det och är det svårt att göra...har hört att de e lätt att toppen går om man gör det?...tips vore bra

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

23 Inlägg
7 oktober 2005
#4
va sbehöver man göra för att turbokonventera en bil i produkt mäsigt ???


10 287 Inlägg
7 oktober 2005
#5
Hmmm...jag förstår inte riktigt vad du menar.
Menar du

- vilka prylar behöver man byta respektive montera på för att konvertera en bil med sugmotor till turbo

eller

- vad behöver man göra för att produktifiera en turbokonvertering

/Göran


volvo raggarn skrev:
va sbehöver man göra för att turbokonventera en bil i produkt mäsigt ???

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

23 Inlägg
8 oktober 2005
#6
aaaa va ja behövr för grejaer om ja ska göra det !!!
om det ar dyrare en att köra ebn turbo snura /// till en volvo 740 gl
mvh rille


10 287 Inlägg
9 oktober 2005
#7
Hej Rille,

Du får gärna kallan mig för diverse fula ord - men om du är på den nivån du verkar vara så skall du i nuläget glömma att sätta igång att turbokonvertera en sugmotorbil och i stället köpa en bil med turbo i orginal.

På en "Timell-skala" från 1-10 så är en lyckad turbokonvertering av en sugmotor en 8:a.

Jag försöker inte vara dum eller dryg, det är bara så det är.

Mvh
Göran

volvo raggarn skrev:
aaaa va ja behövr för grejaer om ja ska göra det !!!
om det ar dyrare en att köra ebn turbo snura /// till en volvo 740 gl
mvh rille

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

23 Inlägg
10 oktober 2005
#8
va ja men  göran va att en del säger att ventierna ger sig och ja undra om de va sant och om ja mosste bytta topp..och spridare
ja är inte helt bränd omo dyu tror de!!
mvh rille


10 287 Inlägg
10 oktober 2005
#9
OK,

Detta behövs göras:
- Borra hål i blocket för oljeretur
- Sätta t-kors till oljetryckskontakt för olja till turbo
- Göra om kylsystemet så att du får vattenkylningen till turbon
- Turbogrenrör
- Turbo
- Konsoll som håller upp turbon
- Saltkylda avgasventiler eller turbotopp
- Turbospridare
- Förkopplingsmotstånd till spridare
- Göra om motorkabelhärvan för att koppla in motstånden
- Byta tänd och insprutningsbox (jag antar att du har LH2.2 eller 2.4)
- Intercooler
- Slangar och rör till och från intercooler
- Andra montagekonsoller till kylar/intercoolerpaketet
- Turbons koppling
- Svarva kolvarna eller sätta i turbons kolvar
- Turbons hårdare kolvringar
- Byta plats på batteri och luftfilterbox
- Turbons avgassystem
- Byta till T / VX / A / VX3 kam om du inte har det redan
- Göra om motorkablaget så att det räcker till nya placeringen av AMM

Sedan så bör man:
- Byta till turbons bromsar
- Stoppa in diffbroms

Nu har jag säkert glömt något. Men jag orkar inte vara så noggrann då detta är säkert gång nr 200 som jag hasplar ur mig detta och i 199 av fallen så blir resultatet att personen ger upp.

Mvh
Göran

volvo raggarn skrev:
va ja men  göran va att en del säger att ventierna ger sig och ja undra om de va sant och om ja mosste bytta topp..och spridare
ja är inte helt bränd omo dyu tror de!!
mvh rille

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

228 Inlägg
10 oktober 2005
#10
bra sharky...kan du inte lägga den i FAQ du som är moderat..wink så kan man hänvisa till den istället...där står ju allt...som man kan göra..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

23 Inlägg
11 oktober 2005
#11
okiii tackar göran!!
men vet dyu var man kan få tag på non fet frontkjol till volvo 740??


10 287 Inlägg
11 oktober 2005
#12
Nix. Styling är inte mitt område. Hoppas någon annan har tips.

(Plast och son? Finns det nåt sånt. Tror jag har hört nåt sånt nån gång).

/Göran


volvo raggarn skrev:
okiii tackar göran!!
men vet dyu var man kan få tag på non fet frontkjol till volvo 740??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

11 Inlägg
12 oktober 2005
#13
Sharky skrev:
Nix. Styling är inte mitt område. Hoppas någon annan har tips.

(Plast och son? Finns det nåt sånt. Tror jag har hört nåt sånt nån gång).

/Göran


volvo raggarn skrev:
okiii tackar göran!!
men vet dyu var man kan få tag på non fet frontkjol till volvo 740??


Göran. jodå det finns en sida som heter plast o son.
Sidan är www.plast.o.son.just.nu

volvo raggarn. det finns även en sida som heter www.stylingkompaniet.se sen har du även www.scstyling.com där är nåra som jag vet om men det finns säkert några fler.


228 Inlägg
24 oktober 2005
#14
kan inte nån lägga denna i faq...Moderator..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

40 Inlägg
24 oktober 2005
#15
är ni helt veck eller man kan ju bygga en turbo som inte laddar 100 bar också... o då behöver man inte byta topp o ventiler o spridare o sånt...
det räcker med att fixa kylning smörning o turbo o grenrör o divärse slangar o rör o skit sen behöver du en wastgate o laddar du 0,3 bar så håller det och
den går bättre



Sök