2226
Sök

Blinkers bilnkar för snabbt!

Speed FMK
849 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hejsan!

Min polare håller på med ett rejält bygge men har problemet att blinkersen blinkar för snabbt. Som jag fattat så ska man då koppla ett motstånd i serie med reläet för att få ner blinkhastigheten, stämmer detta? Om det stämmer, ungefär vad för motstånd talar vi om? Ohm mässigt alltså.

Mvh Ludde


BMW Power
2 362 Inlägg
6 augusti 2007
#2
eller så är det att någon lampa är paj/ inte inkopplad? tongue men det vet ni säkert redan om.

BMW, bogsering med wire :/

12 086 Inlägg
7 augusti 2007
#3
Du har rätt.. desto högre motstånd desto saktare blinkar det. Det är därför de blinkar snabbt när en lampa är paj. Har fkt ingen aning om hur mkt motstånd. Prova smile

saab expert
248 Inlägg
7 augusti 2007
#4
när lampan blinkade snabbare i bilen än vanligt så berodde det inte på trasig lampa eller säkring det var en hel del jord kablar i framvagns balken som hade erjat av i min saab 900 mvh niklas


9 108 Inlägg
7 augusti 2007
#5
En polare (SkylinePeter här på garaget) hade samma problem med sin Skyline och löste det med motstånd, pma honom.


Speed FMK
849 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
#6
Okej. Ja grejen som gör att de blinkar snabbt är att han kopplat till en ytterligare blinkers utöver de som är standard. smile Ska snacka med SkylinePeter!

Mvh Ludde


340 Inlägg
7 augusti 2007
#7
då har han antagligen kopplat den extra blinkersen parallet med den gamla vilket resulterar att det totala glödlampsmotståndet som reläet känner av är mindre än det bör vara. reläet tror då att en lampa e sönder. kan tänka mig att ett motstånd som motsvarar halva motsåndet i lampan skall kopplas i serie med lamporna för att lura reläet. Vilket värde detta har kan jag inte svara på, ohm mät en lampa o dela med 2. tänk på att det bör nog vara ett effektmotstånd....


Volvo ägare
253 Inlägg
7 augusti 2007
#8
Jag har just nu detta problem.det tog ett tag innan jag kom på vad det var.På lamp hållaren hade jordkabeln gott av,så lampan är ej jordad.Skall fixas på nåt sätt  i helgen.


smile

124 Inlägg
7 augusti 2007
#9
newBadboy skrev:
då har han antagligen kopplat den extra blinkersen parallet med den gamla vilket resulterar att det totala glödlampsmotståndet som reläet känner av är mindre än det bör vara. reläet tror då att en lampa e sönder. kan tänka mig att ett motstånd som motsvarar halva motsåndet i lampan skall kopplas i serie med lamporna för att lura reläet. Vilket värde detta har kan jag inte svara på, ohm mät en lampa o dela med 2. tänk på att det bör nog vara ett effektmotstånd....
Detta kan nog stämma. Men detta gäller väll endast om lamporna har samma watt-tal och att det är två stycken av dom. Är det 4 blinkerslampor (med samma watt-tal ) som är kopplade parallellt så blir det 4 gånger så liten resistans som med en lampa.
Alltså, låt oss säga att lampan har en resistans på 12 ohm, om du då kopplar in 4 st lampor blir den totala resistansen 3 ohm. och därför lär han i så fall behöva koppla till ett motsånd på 9 ohm.

Jag kanske har helt och hållet fel, detta var bara en tanke smile


(none)
1 725 Inlägg
7 augusti 2007
#10
Har du bytt ut dina originalblinkers mot miniblinkers med resultatet att det blinkar alldeles för fort?

För att ändra det här behöver man koppla ett motstånd parallellt med glödlampan, dvs. mellan plus- och minuspol på lampan. Anledningen till det är att glödlampan i miniblinken förbrukar mindre effekt än originalditon. Oftast rör det sig om 10W i miniblinkers och 21W i originalblinkers. Det är dessa två värden som vi utgår ifrån i nedanstående formel.

Alla värden räknas på 1 (en) glödlampa.

Det första du ska göra är att ta reda på vilken märkeffekt dina original- och miniblinkerslampor har, och ersätta nedanstående värden med dina egna.


Exempel
Vi skall ersätta en 21W-lampa med en på 10W. Alltså måste vi "lura" bort 11W.

Ohms lag säger att R=U²/P.

R=resistansen på motståndet som vi skall koppla in.
U=spänningen i elsystemet, i de allra flesta fall 12V.
P=effekten som skall luras bort, i det här fallet 11W.

Alltså blir formeln 12²/11=R

12²=144
144/11=13.1

Motståndet som skall kopplas in skall alltså vara på ca. 13 ohm och tåla en effekt på 11W.

Lämpliga motstånd kan inhandlas på ELFA, navigera dit genom Motstånd --> Motstånd --> Effektmotstånd och välj sedan en kategori. De som är mest prisvärda och passar de flesta installationer är "Serie K", i det här fallet med märkeffekten 17W.

Om det inte står att finna något motstånd som har exakt den resistans som behövs enligt formeln, ta då det som ligger närmast.

--Lev i går som det vore i morgon--

3 722 Inlägg
7 augusti 2007
#11
el fel

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
7 augusti 2007
#12
Sätter 1000kr på att det är en glödlampa eller Relät som spökar wink

C H E V R O L E T <3

340 Inlägg
8 augusti 2007
#13
Coffe_ skrev:
newBadboy skrev:
då har han antagligen kopplat den extra blinkersen parallet med den gamla vilket resulterar att det totala glödlampsmotståndet som reläet känner av är mindre än det bör vara. reläet tror då att en lampa e sönder. kan tänka mig att ett motstånd som motsvarar halva motsåndet i lampan skall kopplas i serie med lamporna för att lura reläet. Vilket värde detta har kan jag inte svara på, ohm mät en lampa o dela med 2. tänk på att det bör nog vara ett effektmotstånd....
Detta kan nog stämma. Men detta gäller väll endast om lamporna har samma watt-tal och att det är två stycken av dom. Är det 4 blinkerslampor (med samma watt-tal ) som är kopplade parallellt så blir det 4 gånger så liten resistans som med en lampa.
Alltså, låt oss säga att lampan har en resistans på 12 ohm, om du då kopplar in 4 st lampor blir den totala resistansen 3 ohm. och därför lär han i så fall behöva koppla till ett motsånd på 9 ohm.

Jag kanske har helt och hållet fel, detta var bara en tanke smile
Absolut. håller med dig 4lampor á12ohm=9ohm. orsaken till at jag skrev två var för att jag fattade det som att han bara kopplat in två lampor. Ang Watt och ohm förhållandet är jag inte helt säker, enklast är att använda samma lampor. Annars tycker jag nästan man bör ohm-mäta motståndet och sedan beräkna, om man har olika watt. Problemet är att har man olika watt på lamporna lär de lysa olika stark vilket ser "sketet" ut.  Annars är vi nog rätt överens smile


Braather!!
Din matte är rätt men nu är jag förvirrad..  HAR KILLEN KOPPLAT IN EN EXTRA LAMPA ELLER HAR HAN SOM DU SÄGER BYTT UT ORIGINAL MOT MINI??
Senast redigerat av newBadboy (8 augusti 2007)


Speed FMK
849 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
#14
Miniblinkers vet jag inte vad ni fått det från. Han har kopplat en extra blinkers parallellt med reläet. Glömt skriva det. Ritade ett kladdigt schema under för att visa ytterligare hur det ser ut.


http://www.garaget.org/gallery/archive/38409/129183_zog9qn.jpg

Mvh Ludde


BilstereoNörd
576 Inlägg
8 augusti 2007
#15
ÄR det verkligen parallellkopplat?
Normalt brukar det blinka snabbt när det blir för låg last på blinkreläet, alltså en medveten varning för att en lampa är trasig.. att koppla till extra lampor ska inte gör att det blinkar fortare, ifall de inte råkat bli seriekopplade?
Iof det kan ju va en avancerat relä som känner av fel åt båda håll?
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

1 237 Inlägg
8 augusti 2007
#16
releé måste få rätt antal volt/ampere , bara att koppla rätt motstånd så funkar det smile

124 Inlägg
9 augusti 2007
#17
BAE skrev:
ÄR det verkligen parallellkopplat?
Normalt brukar det blinka snabbt när det blir för låg last på blinkreläet, alltså en medveten varning för att en lampa är trasig.. att koppla till extra lampor ska inte gör att det blinkar fortare, ifall de inte råkat bli seriekopplade?
Iof det kan ju va en avancerat relä som känner av fel åt båda håll?
// Tommy
Om man kopplar parallellt så blir ju lasten mindre smile


Bi0HaZZarD skrev:
Miniblinkers vet jag inte vad ni fått det från. Han har kopplat en extra blinkers parallellt med reläet. Glömt skriva det. Ritade ett kladdigt schema under för att visa ytterligare hur det ser ut.


http://www.garaget.org/gallery/archive/38409/129183_zog9qn.jpg

Mvh Ludde
Ska nog räcka att sätta ett motstånd, som är hälften av vad en lampa är, I SERIE med varje parallellkoppling!
Detta gäller dock endast om lamporna har samma resistans


Neerd
1 596 Inlägg
13 mars 2008
#18
haha väcker tråden igen=D fast nu vill jag veta hur man kan få sin blinkers att blinka snabbt utan att byta den till strobe ljus... alltså bara få original blinkersen att blinka snabbare??big_smile

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 mars 2008
#19
Varför?? Ska det se ut som en lampa är paj eller? *fattar inte vitsen*
Sänk motståndet till relät.. Om man ökar motståndet så blinkar det långsammare, som dom har skrivit förut. Logist tänkt borde det väl bli motsatt effekt om man gör tvärtom? smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Neerd
1 596 Inlägg
13 mars 2008
#20
jag tycker det är fint när det blinkar lite snabbare:) bara därför jag ville ha det så...^^

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...


Sök