Om man bortser från det du själv nämner så är du mer rätt ute på de sista bilderna.
Gamla byggnader är bra "motiv" att ha bakom bilen.
Även broar, bergspass, tunnlar kan vara riktigt grym, en allé med träd kan också bli bra. Personligen har jag inte ont av att ha ljusen tända på bilen.
MEN, om du inte har en kamera som kan fotas fullt manuellt, kommer kamerans automatikprogram anpassa bilden efter ljuset snarare än efter det ljuset som träffar själva bilen, (kan vara en anledning till varför dina bilder blir mörka).
Har du en helautomatisk kamera så blir inte slutartiden längre än vad automatiken klarar av = mörk bild.
På den andra bilden skulle du kunna dra in PS lite, och då menar jag inte redigera bilden, eftersom du ville lära dig fota bra istället.
Redigera bilder kan man göra utan att förstöra dem, och då tänker jag, rätta upp sneda horisonter etc. men också ta bort, skära bort kanter på bilder.
Tex. så har du med gatubelysning på den sista, ljuset gör att ögat gärna vill titta dit, den stolpen kan du med fördel bara skära bort.
Vinkeln på taket som ger en diagonal gillar fotofolk, leder "oss" betraktare in i bilden.
Senast redigerat av Edge83 (7 september 2007)
//Edge