Hej, Jenny heter jag och är Offarns flickvän. Nu skriver jag verkligen inte för att vara elak utan vill delge med min erfarenhet som fotograf.
bilderna är enligt mig inte särskillt bra..
![smile](img/smilies/smile.png)
men öva på så blir det mycket bättre.
några snabba råd till att börja med.
- Låt bilen vara i fokus, det är inte naturen du skall fota.
- Fota aldrig rakt frammifrån om du inte vill visa något specifikt. rakt framifrån gör bilen högre och kantigare..
Jag tar det bild för bild:
bild nr 1.
- skylten bakom bilden får inte finnas där, det ser ut som den sitter fast i huven. sen måste du komma närmare bilen. det ser ut som en naturbild som misslyckades för det stod en bil där när du tog bilden. ta och beskär bilden till en 4edel. förutom skylten då så är det en okej bild.
bild nr2.
- omgivningen är perfekt på den här bilden om bilen hade stått i mitten och varit en 20meter närmare kameran. på denna bilden bör bilen ta upp 80-90 %. skärpedjupet är snyggt. Det faktum asvalten är suddig längst ner på bilden är toppen. men återigen, skylten skylten skylten!!!
bild nr 3.
- du är inte i en djungel och objektet är inte en farlig tiger! det finns ingen anledning att ha med gräs som sticker upp. det ser ut som du försöker smyga dig på ett nuppande par i buskarna utan att bli sedd. i denna vilken så ser bilen även mycket kortare ut och det är det sista man vill när det är en volvo. på bilkort vill man förlänga bilens former.
bild nr 4.
- här är du helt inne på rätt spår! men det skulle varit en liggande bild och du skulle vinklat bilen lite mer, den är såpass fyrkantig att då är det ett måste att få med lite av bakskärmen för att få mer känsla av formerna. Sen bör bilen återigen ta mer plats! man bör ta med mer av grill och eventuellt lite av den andra lyktan. då har du en toppen bild. trädet och horisonten i bakgrunden är toppen! men du bör även ha varit lite högre med kameran när du tog kortet för rutan ser otroligt intrykt ut. om du vinklar bilen lite mer så du får med lite av bakskärmen så stör inte hantagen heller som putar ut här.
bild nr 5.
- här är du ännu närmare en bra slutprodukt. men mer luft på vänstersidan, du kan inte kapa sådär. det är aldrig okej att kapa precis paralellt med en raklinje och det är inte okej att kapa bara några centimeter av ett objekt, skall det kapas skall det kapas en rejäl bit så man ser att det är meningen och inte bara ett misstag. sen ser man pyttelite av trädet och kapar man så trädet inte finns med på bilden så ser man fortfarande skuggorna av det på bilden så visa hellre mer av trädet!
bild nr 6.
- nej...bara nej.. ljuset reflekteras i lyktorna så det ser ut som en är på och den andra trasig. det är på tok för högt gräs och stora hjulspår, du är för långt bort och bilen för rakt frammifrån. vinkla bilen och kryp närmare!
bild 7.
- trampa ner gräset i vänsterhörnan och kapa bort 3/4edelar. fokusera på bilen och inte på sceneriet.
bild 8.
- bilden ger kännslan av att du har en skrotbil på baksidan på din tomt som du vill sälja eller skrota. den är sne vilket gör att bilen ser ut att ha stått där några åt och sjunkit ner.
men fortsätt öva. och jag anser personligen att lantbilder oftast inte passar ihop med bilar. hitta något mer industri-aktigt. man vill ha raka linjer, lite små steril miljö, enkelt och inte för pråligt. träd är helt okej att ha med men då vill man ha kort gräs i rätt lutning, och raka linjer.
mvh jenny