hej min bil dricker ölja som fan ,, men den lecker ingenting vad kan det vara för fel ,, e det lönt att lagga den eller e det bättre att köppa annan motor?
Behöver inte va nåt fel direkt. Vitblockarna drar i sig en del olja. Upp till 3 deciliter på 100 mil är inte ovanligt, och är dessutom så redan från fabrik. Drar den mer än 4 deciliter på 100 mil så kan det va dags att börja kolla över vehusventilation och ventiltätningar
Behöver inte va nåt fel direkt. Vitblockarna drar i sig en del olja. Upp till 3 deciliter på 100 mil är inte ovanligt, och är dessutom så redan från fabrik. Drar den mer än 4 deciliter på 100 mil så kan det va dags att börja kolla över vehusventilation och ventiltätningar
Även kolvringarna kan ju vara boven...
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Även kolvringarna kan ju vara boven...
//Brådhis
Det är mycket troligt då det är en tidig vi pratar om, dock glömde jag skriva in det i texten.
Frågan är väl till at börja med hur toppen mår, om det "bara" är den elelr om det är kolvringarna som är slitna.
Eftersom dessa bilar finns kvar och fortfarande slukar olja kan jag fylla på med att vecka 50 1994 kom nyare kolvringarna som gör att den drar 0,01-0,1 l/100 mil mot tidigare 0,1-0,3 l/100 mil Det är viktigt att inte fylla till max då dessa skjuter ut överskottet snabbt ända upp i insuget