2588
Sök

Basen blir "mättad"

340 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
Hej.

Har nyligen bytat basar och slutsteg. Mitt problem är att basen inte hänger med på högre volymer. Med detta menar jag att basen är sktfin på normal lyssnings volym och lite däröver men när man drar på så ökar till slut bara framsystemet och basen stannar vid. Det känns på ngt sätt som om basarna blir mättade.

Innan hade jag två st GAS alpha 10" och ett jensen slutgsteg. Nu har jag två stycken JBL GT4-10 och ett DLS CA 12 monoblock. Det jag misstänker är, att jag bara bytat basarna. dvs jag har samma låda kvar. Har kollat så att JBL basarna skulle klara en volym på 80L vilket lådan är på och enl dataprogrammet såg det ok ut. Jag vet att jbl rek ca 40L för två basar i sluten låda. Är det så helt enkelt att jag har för stor låda?

Sen en sak till. Jag har märkt att slutsteget blir lite varmare på ena sidan jämf med en andra, är det oviktigt??

340 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
från batteriet 25mm2 fram till en strömfördelar dosa. sedan har jag en för tunn på 8mm2 som är ca 1m lång. till denna skall jag koppla en till parallelt 8mm2 till men har inte hunnit. det bör inte vara det som e problem. jorden är 16mm2 som är ca 40cm lång!!
Senast redigerat av newBadboy (19 augusti 2007)

Drop Shop
926 Inlägg
19 augusti 2007
jag är väl ingen direkt kung på baslådor, men rekommenderas 40 liter och du har en låda på 80 liter lär det låta skit.
Jag byggde min låda ~5 liter för stor. Det gjorde apstor skillnad mot rätt.

21 761 Inlägg
19 augusti 2007
Om alla kablar har bra kontakt så räcker de där kabelareorna till utan problem. Om man räknar med att steget skulle dra 60A i strömtopparna så blir det ca 0,2V förlust i 25mm2 kabeln och ca 0,13V i 8mm2 kabeln. Den totala förlusten i pluskablarna är ca 0,33V vid 60A, det är inga problem. På jordsidan blir det ca 0,026V förlust vid 60A, där är det inte heller några problem.

Det är ju aldrig fel med grova kablar, men om allt sitter som det ska så är det inte kabelarean som är boven.

Är det sluten låda som du har, newBadboy?

Är det basreflexlåda som du har, mellowd?
Senast redigerat av Drönirettab (19 augusti 2007)

340 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab, det är ungefär de siffrorna jag räknat med så det är lite därför jag varit lite lat med att sätta in fetare kablar.

det är sluten låda jag har.. så det är lite mer okänsligt som jag förstått...

jag har 60amp huvudsäkring och den har inte gått så att säga så steget lär ju inte dra mycket mer än så. Jag ska oxå mäta späninngen vid steget men det är mest som en extra koll. Jag tippar själv på att det är ngt annat som tex lådvolymen
Senast redigerat av newBadboy (19 augusti 2007)

4 554 Inlägg
19 augusti 2007
när har du delat frekvensen, hur mycke gain har du osv

21 761 Inlägg
19 augusti 2007
newBadboy skrev:
det är sluten låda jag har.. så det är lite mer okänsligt som jag förstått...

Ja, jag tycker också det. En för stor sluten låda brukar väl i princip bara göra att basen kan bottna lättare och bli lite mer okontrollerad, är inte helt säker dock.

I ett beräkningsprogram ser det inte ut att bli någon stor skillnad mellan 40 eller 80 liter när det gäller frekvensgången och grupplöptid, däremot ökar konutslaget en del vid lägre frekvenser. Men det är ju i teorin förstås.

340 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
loudness skrev:
när har du delat frekvensen, hur mycke gain har du osv

har delat frekvensen vid ca 100hz/12db, använder ej subsonic filter, gain ligger på ca 25%. känns inte riktigt rätt att öka den på max då jag ej behövt det på¨mitt gamla enkla jensen steg. som huvud enhet har jag en ur sony X-plode serien!

Drönirettab, jepp jag körde basen i Winisd. Så i teorin borde inte hända så mycket skumt med basen

BilstereoNörd
576 Inlägg
19 augusti 2007
Du har inte loudnes påkopplad så att den slutar verka vid en viss volym?
Att du har en förstor sluten låda gör bara att den blir slätare i frekvensgången och spelar djupare och ger lite mindre tryck..
Symptomen tycker jag låter som om steget har nått sin maxeffekt och inte ger mer..

Att det blir varmare på ena sidan beror troligtvis på konstruktionen, omvandlarens transistorer sitter på en sida och blir inte lika varma som slutstegets.
Så det är normalt..
Men kolla ifall det är loudnes som skapar ditt problem..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

340 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
hmm loudness... tror inte det finns på steget faktiskt. på stereon har jag digital base aktivt. att steget inte skulle ge mer tycker jag låter trist, det är ju ett kraftigt steg och köpt just för att det ska kunna plåga basarna rejält...

340 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
hihi, jag förstår vad du menar. Men det känns som att spreja färg över rostfläck. dvs jag bara går runt problemet men inte åtgärdar det. sen har jag provat att öka gainen til max men resultatet blev att det lät inte högre/bättre utan baskonen rörde sig mer. typ okontrollerat,,,

30 Inlägg
19 augusti 2007
förlitet slutsteg? testa me ett större!!
har samma fenomen själv, tog in baslådan å körde på farsans harmankardon å de lät brarno mycke bättre!!

1 631 Inlägg
19 augusti 2007
newBadboy skrev:
hmm loudness... tror inte det finns på steget faktiskt. på stereon har jag digital base aktivt. att steget inte skulle ge mer tycker jag låter trist, det är ju ett kraftigt steg och köpt just för att det ska kunna plåga basarna rejält...

Digital base låter ju som nån slags loudness. Börja med att nolla alla sådana inställningar och justera sen i delningsfrekvens och gain. 100hz/12db låter lite väl högt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Martan
19 augusti 2007
newBadboy skrev:
hihi, jag förstår vad du menar. Men det känns som att spreja färg över rostfläck. dvs jag bara går runt problemet men inte åtgärdar det. sen har jag provat att öka gainen til max men resultatet blev att det lät inte högre/bättre utan baskonen rörde sig mer. typ okontrollerat,,,

Ja ju mer gain ju mer okontrollerbart blir det väl?*-)

63 Inlägg
19 augusti 2007
Det där problemet hade jag också förut.
För min del var det att steget inte klarade av att driva mina basar.
problemet försvann när jag seriekopplade dom som dom kom upp i 8 ohm istället för 4.
Och trycket försvann faktiskt inte. Blev bättre med tanke på att det går öka volymen nu.

340 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
faaan de sa ju på nardik att detta steg skulle palla driva basarna. den ger ju för fanken 400wrms i 2 ohm. jag ska prova ta väck loudness osv och ställa det mer men jag är tveksam till att det kommer hjälpa.

Tuppjuck...
det låter skitskumt att du fick bättre tryck med 8ohm. steget borde ju då ge ca hälften av effekten.
Senast redigerat av newBadboy (20 augusti 2007)

63 Inlägg
20 augusti 2007
Ja det borde ge ut cirka hälften av effekten men innan så slog det ifrån på volym 14 och över det blev det ingen mer bas. Nu kan man dra på upp till 25 utn problem så för min del blev det bra mycket bättre. Man ska inte kolla blint på effekten det är ju ljudet man är ute efter.cool

Sök