2657
Sök

turboras 9-5 aero?????

80 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
#1
denna fråga har nog varit uppe ett par gånger men skriver mitt problem

alltså saab 9-5 aero chippad ca 300hk laddar ca 1,2-4


har en fråga om det är turbo ras jag har råkat ut för..

bilen går dåligt lr hackar typ på låga  varv och låter lite konstigt tills jag trycker på och efter 0,5 bar går den som vanligt fast lite ryckigt och det rycker väldigt ur avgas...men den trycker även ur sig olja ur påfyllnings röret..så motor utrymmet blir fullt med olja...

är det trubo ras lr vad??har inte hört att den ska trycka ur sig olja ur påfyllningsöret när turbon går???

det ände efter att jag bytte till ett större öppet luftfilter än det jag hadde tidigare..men ska det ha nått med det hela att göra??vilket jag är tveksam på det måste väll vara ett dåligt sammanträffande bara lr???


tacksamm för snabba svar då bilen måste lagas oavsett orsak

skivorna ska glöda

761 Inlägg
22 augusti 2007
#2
Att den trycker upp olja vid påfyllningen låter som du har tokhögt vevhustryck. Kollade och såg att din bil är en -01:a.. Tyvärr är det nog värre än att turbon är kass,, förmodligen kolvarna/kolvringarna som inte är hela/sluter tätt. Vanligt fel på b235R. Tror inte att ditt luftfilterbyte har med det hela att göra. Mät kompet, och häll på lite olja i cylindrarna och mät igen.. Är där en stor skillnad så är det kolvarna/ringarna.

Har du uppgraderat till senaste vevhusventilationen?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

80 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
#3
okey så du menar att turbon inte rasat utan att det kanske är kolvringarna ..??vad jag har för erfarenhet med dåliga kolvringar lr trasiga vilket min bror fick på sin saab nyligen så går dom som skit...min går bra på högre varv ingen skillnad än förut

skivorna ska glöda

80 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
#4
pratade med saab och dom trodde att det var en kolv lr kolvringar som gått ..ska göra ett komptest för att se ...men hur som helst går det att byta kolvar underifrån dvsa utan att ta ur motorn..????

skivorna ska glöda

5 710 Inlägg
22 augusti 2007
#5
apyngel skrev:
...men hur som helst går det att byta kolvar underifrån dvsa utan att ta ur motorn..????

Mjaa...du måste ändå demontera toppen då det inte går att trixa ned de gamla kolvarna nedåt.
= har du möjlighet går det fortare/är smidigare att ta ur spisen.

Beklagar sorgen.....

MVH Jonas
..............

80 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
#6
jaha okey ..jo visst finns möjlighet men drygt då det är så jävla mycket grejer som ska ur först ..skulle vart bättre om det bara gick att ta bort tråget och pumpen mm och fixa det underifrån vilket det gör på många andra bilar...

..inge roligt får familjen åka vectra då....

skivorna ska glöda

5 710 Inlägg
22 augusti 2007
#7
apyngel skrev:
jaha okey ..jo visst finns möjlighet men drygt då det är så jävla mycket grejer som ska ur först ..skulle vart bättre om det bara gick att ta bort tråget och pumpen mm och fixa det underifrån vilket det gör på många andra bilar...

Det gör det....men det är inte säkert det är lättare/tar kortare tid för det....

MVH Jonas
..............

Avstängd
57 Inlägg
22 augusti 2007
#8
har du kollat backventilen till vevhusvent?

Sport eller comfort!

80 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
#9
har inte kollat nån bakventil vart sitter den hur kollar jag den??jag har inte heller gjort nå kompprov än men har tagit ur stiftena och stiftet på 3ans cylinder va fullt med olja så jag misstänker att det är den kolven lr kolringarna som gått

skivorna ska glöda

Avstängd
57 Inlägg
23 augusti 2007
#10
backventilen sitter oftast fast med ett litet spännband i ventilkåpan. mellan kåpan och spjällhuset,precis ovanför spridarna. det går en slang från vevhusvent. till spjällhuset.på den sitter ventilen. en vit liten sak. smile
men som du säger, olja på stift.... inte bra!

Sport eller comfort!

2 164 Inlägg
24 augusti 2007
#11
Lyft toppen så blir de säkert att du ser vad som händer.
Troligen en spricka i en kolv.

Men du lyfter motorn lite för att få bort sumpen och sen är de väldigt lätt att fixa med kolvbytet.
Och kolvarna tar man uppåt.
Men så jätte lång tid tar de inte.
Men byt till smidda om du ska ha trimmat.

MVH

F


761 Inlägg
24 augusti 2007
#12
Brukar man inte byta till T5(b234xx) kolvar och stakar?? Har för mig att de är lite lättare och bättre byggda.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

2 164 Inlägg
24 augusti 2007
#13
Markus_MR2 skrev:
Brukar man inte byta till T5(b234xx) kolvar och stakar?? Har för mig att de är lite lättare och bättre byggda.

De är snål sättet men de är bättre med smidda saker för då behöver man inte tänka på saken och dom är lika lätta eller lättare än T7 stakar och kolvar medans T5 stakar och kolvar är tyngre.

MVH

F


(none)
1 725 Inlägg
24 augusti 2007
#14
Apyngel - Gå gärna in på http://forum.saabturboclub.com/ Där lär du hitta allt just angående detta och mycket mer. Ett känt ämne just angående "Turboras" och "Topplockspackningen" you name it!

Lycka till och hoppas du får ordning på det!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Troligen galen...
567 Inlägg
24 augusti 2007
#15
Ska man ändå ta ur grejorna kan man lika gärna sätta dit riktiga H-profil stakar och ev. riktiga kolvar. Då håller ju dessutom motorn för mer trim om man sedan blir sugen...

80 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
#16
TACk för alla svar..ny bil är köpt..så saaben blir ett projekt att laga då tid finns..

skivorna ska glöda

12 086 Inlägg
25 augusti 2007
#17
Mebb skrev:
Ska man ändå ta ur grejorna kan man lika gärna sätta dit riktiga H-profil stakar och ev. riktiga kolvar. Då håller ju dessutom motorn för mer trim om man sedan blir sugen...

"Ska man ändå" Nya kolvar och stakar går ju lätt på 15 pix.
Nya kolvringar är ju typ 1500-2000kr =P

Troligen galen...
567 Inlägg
25 augusti 2007
#18
JapMax skrev:
Mebb skrev:
Ska man ändå ta ur grejorna kan man lika gärna sätta dit riktiga H-profil stakar och ev. riktiga kolvar. Då håller ju dessutom motorn för mer trim om man sedan blir sugen...

"Ska man ändå" Nya kolvar och stakar går ju lätt på 15 pix.
Nya kolvringar är ju typ 1500-2000kr =P

vad är 15 laxar när man får en maskin med potential för 500hk+???

Teddan
2 495 Inlägg
25 augusti 2007
#19
Mebb skrev:
JapMax skrev:
Mebb skrev:
Ska man ändå ta ur grejorna kan man lika gärna sätta dit riktiga H-profil stakar och ev. riktiga kolvar. Då håller ju dessutom motorn för mer trim om man sedan blir sugen...

"Ska man ändå" Nya kolvar och stakar går ju lätt på 15 pix.
Nya kolvringar är ju typ 1500-2000kr =P

vad är 15 laxar när man får en maskin med potential för 500hk+???

ska du bara kolvar och stakar så lär den inte bli speciellt potential .... du måste ju lite mer i  motorn än bara bra stakar och kolvar ...

räcker det verkligen med 15 000kr för att byta stakar, kolvar, lager och packningar.... låter ju för bra för att vara sant faktiskt

dom flesta som har byggt en potent motor vet att det brukar springa iväg

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

saab expert
248 Inlägg
25 augusti 2007
#20
r-ted skrev:
Mebb skrev:
JapMax skrev:

"Ska man ändå" Nya kolvar och stakar går ju lätt på 15 pix.
Nya kolvringar är ju typ 1500-2000kr =P

vad är 15 laxar när man får en maskin med potential för 500hk+???

ska du bara kolvar och stakar så lär den inte bli speciellt potential .... du måste ju lite mer i  motorn än bara bra stakar och kolvar ...

räcker det verkligen med 15 000kr för att byta stakar, kolvar, lager och packningar.... låter ju för bra för att vara sant faktiskt

dom flesta som har byggt en potent motor vet att det brukar springa iväg

precis min motor i min gammla saab 99a har ju en bra bit över 200hk å det är en förgasar motor den kostade ca 60 tusen att bygga så 15000tusen är nog en brakskit i rymden på din bil får nog räkna med att gräva djupt i plånboken för att få en potent motor. kolla gärna in min motor på min gröna 99a mvh niklas



Sök