2931
Sök

Hur många kilo är 60nm ?

Sleeper
3 084 Inlägg
24 augusti 2007
TheFinnishFlash skrev:
Sushikocken skrev:
japp det är precis som det låter kraft * sträcka Nm = gravitationen(g) * massan (m) *sträcka (s) där gravitationen är 9.82m/s^2 alltsa om vi snurrar om lite i formeln N*s/g = m 60*1/9.82 ~ 6kg
så skulle du haft en 2 meters hävstång så 60*2/9.82 ~ 12kg skulle vi haft en 3 meters hävstång så 60*3/9.82 ~ 18kg wink

Fattar tyvär INGENTING :lol

om du har en hävstång och ska dra åt bultarna på dina nya fälgar som är 1 meter lång så kanske du trycker på med 2kg längst ut på stången om du nu håller mitt på stången blir det ju jobbigare att dra åt bulten så då måste du dra med 4 kg för att dra med samma kraft. wink
Senast redigerat av Sushikocken (24 augusti 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Avstängd
1 266 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
suck... sad tror ni 13 kilo räcker då ? måste veta ifall jag kan pressa grisen i morrn smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Sleeper
3 084 Inlägg
24 augusti 2007
hur kan du veta att du dragit dem med 13kg med 1 meters skiftnyckel då eller? tongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

(none)
1 725 Inlägg
24 augusti 2007
Haha, denna tråd blev Mer rolig Än Intressant! Tycker synd om dig TheFinnishFlash big_smile

Hoppas det löser sig!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
24 augusti 2007
Sushikocken skrev:
japp det är precis som det låter kraft * sträcka Nm = gravitationen(g) * massan (m) *sträcka (s) där gravitationen är 9.82m/s^2 alltsa om vi snurrar om lite i formeln N*s/g = m 60*1/9.82 ~ 6kg
så skulle du haft en 2 meters hävstång så 60*2/9.82 ~ 12kg skulle vi haft en 3 meters hävstång så 60*3/9.82 ~ 18kg wink

Där blandar du in accelerationen på ett falland föremål

Smoke Tires Not Drugs.

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
24 augusti 2007
Till frågan nu.

Hur mycket du skall dra en skruv/bult till tex en topp varierar från tillverkare till tillverkare.
Vissa bultar är fingängade vissa är rätt grova i gängerna det ger en rejäl skilnad i Nm när du vinkel drar dom. Kolla med verkstadsbok om hur just din topp skall drass åt.
Finns även sträckbultar och dom skall bytas varje gång du delat en topp.
Se även till att bultarna går lätt i gängerna annars blir det fel värde när du drar åt bulten.
(obs spruta inte olja i skruvhålen)
Senast redigerat av mickecorrado (24 augusti 2007)

Smoke Tires Not Drugs.

111 Inlägg
24 augusti 2007
Du måste ju veta hur lång momentarm du har om vi ska kunna svara på din fråga... Du har inte läst Konstruktion A/ Fysik A-B?tongue
Senast redigerat av Carlsberg (24 augusti 2007)

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."

658 Inlägg
24 augusti 2007
TheFinnishFlash skrev:
suck... sad tror ni 13 kilo räcker då ? måste veta ifall jag kan pressa grisen i morrn smile

Omöjligt att säga.. Hur långt skaft? Har du dragit 60Nm ~6kg med ett enmetersskaft och sen 90 grader så är det ju bra, omöjligt att svara på vilket moment/tryck på hävstången 90 grader motsvarar, det beror på material i bultar, topp, packning och mycket annat.
Testat med en momentnyckel? Då är det bara att dra 60Nm och sen 1/4 varv så är det ju kirrat..

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Klyphuggare
328 Inlägg
25 augusti 2007
Carlsberg skrev:
Du måste ju veta hur lång momentarm du har om vi ska kunna svara på din fråga... Du har inte läst Konstruktion A/ Fysik A-B?tongue

Du har inte läst i boken att vi lever på 2000 talet och momentnycklar är uppfunna eller?

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt

180 Inlägg
25 augusti 2007
Haha.. 3 sidor med svar och ja tror ändå inte han eller nån vet
om det räcker med hans 13 kg big_smile

Börjar oxå tycka lite synd om han  hmm

Sleeper
3 084 Inlägg
25 augusti 2007
mickecorrado skrev:
Sushikocken skrev:

mickecorrado skrev:
1Kg=9,81N

N x m=Nm   eller 9,81 x Kg x m = Nm

se det gick  wink

men se det gör du med.. enda skillnaden mot för dig är att jag skrev ut enheten på g wink
Senast redigerat av Sushikocken (25 augusti 2007)

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
25 augusti 2007
Sushikocken skrev:
mickecorrado skrev:
Sushikocken skrev:

mickecorrado skrev:
1Kg=9,81N

N x m=Nm   eller 9,81 x Kg x m = Nm

se det gick  wink

men se det gör du med.. enda skillnaden mot för dig är att jag skrev ut enheten på g wink

Var blandar jag in 9.82m/s2 som du gör?

http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjo … htm#torque
Kolla denna sida så kan du testa min formel;)

Tänk på att det är översta är kNm på sidan.  k=1000   vilket ger 60N=0.060kN
under står Nm
Senast redigerat av mickecorrado (25 augusti 2007)

Smoke Tires Not Drugs.

261 Inlägg
25 augusti 2007
För att svara enkelt,  Följ rekomendationer från tillverkaren.....

Dessutom, om du drar för hårt riskerar du att dra sönder packningen!

Avstängd
1 266 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
jag har dragit åt 13 kilo..det vet jag för jag har ett spärrskaft ! men jag kör med 13 kilo !

volvoraggare
4 776 Inlägg
25 augusti 2007
TheFinnishFlash skrev:
jag har dragit åt 13 kilo..det vet jag för jag har ett spärrskaft ! men jag kör med 13 kilo !

det ska sitta nå utan helvete så att det inte går att rubba med momentnyckel äns

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

499 Inlägg
25 augusti 2007
Är det ingen av er som vet något? Skriv inte en massa strunt om du inte kan något.

Newton = N = Kraft
Newtonmeter = Nm = Moment
Kilogram = Kg = Massa.

För att dra åt din topp 60Nm så är det nog smidigast att använda en momentnyckel så du ser hur mycket du har dragit åt den med.

60Nm är inte lika med 6kg hur man än räknar. 60N är kraften nedåt på en sak som väger 6kg.

Notera skillnaden mellan 60N och 60Nm. Det ena är en kraft och det andra är ett moment. Om du har 1 meter lång hävstång och har en massa på 6kg i ena änden så får du ungefär ett vridmoment på 60Nm

Jag blir så trött när folk skriver en massa utan att kunna hålla isär begreppen och sedan skriva direkt osanning. Det fenomenet uppkommer oftast på den här sidan. Därför skulle jag inte fråga om något såhär seriöst här utan fråga direkt på någon märkesklubb. I garagets forum kan man diskutera vilket bilmärke som är bäst, vilken bil som är snyggast eller vilka fälgar som passar bäst på en Mazda Miata, det vill säga frågor utan direkta svar.

MadLamb Racing
210 Inlägg
25 augusti 2007
Om jag var du skulle jag låna/köpa en riktig momentnyckel så du kan dra bultarna till rätt moment, verkar inte som någon kan ge något bra svar på hur många kilo som motsvarar 60 Nm.

Avstängd
1 266 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
jadu, lär riva toppen igen..för den läcker vatten + olja desutom e det vatten i oljan ! vad fan kan ha hänt ? :S drog ja åt toppen för löst ??

Sleeper
3 084 Inlägg
25 augusti 2007
mickecorrado skrev:
Var blandar jag in 9.82m/s2 som du gör?

http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjo … htm#torque
Kolla denna sida så kan du testa min formel;)

Tänk på att det är översta är kNm på sidan.  k=1000   vilket ger 60N=0.060kN
under står Nm

newtonmeter (Nm = J = kgm^2/s^2) kolla enheten på Nm kgm^2/s^2 var fan tror du man får den enheten ifrån Nm = kg*m* m/s^2 <--- fallande kraft men oj tongue är precis vad som står för i helvete kraft  newton är ju lika med gravitaitionskonstanten g * massan m  det står ju till och med i den jävla saken du har räknat ut den med om du skriver 10 i den rutan så blir det 1.019 kgm om du delar 10/9.82 = 1.0182 kgm den där jävla konstatnten varierar ju beroende på vars du befinner dig på jorden. då 1 newton motsvarar massan på klumpen * gravitationskonstanten som jag har som 9.82 och du hade som 9.81 som du skrev här

1Kg=9,81N  <----skrev du
N = m * g   där N är newton, m är kg och g är gravkraften som är 9.81m/s^2 varierar beroende var du bor på jorden
enligt newton himself

1kg * 9.81m/s^2 =9.81N

jag förstår att du inte vill inse men hoppas du iaf har läst fysik A
Senast redigerat av Sushikocken (25 augusti 2007)

Avstängd
1 266 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
har nu släppt på alla topplocksbultar...och jag behövde inte ta i specielt hårt för att dom skulle släppa ! vafan !!! på den här momentnyckeln eller vad det heter finns det olika skalor men inte NM..det finns kilo, pounds, M vad står m för ? är det nm ???

Sök