3102
Sök

Knarrande fjäderbensstag!

31 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hallå allihopa!

Har precis inhandat detta fjäderbensstag från Hova.com till min Audi A3 1,8T: http://www.hova.com/pub_images/original/122251_1563.jpg
Staget har bra passform, var inga som helst problem att dra fast det med genomgående m8 bult, men nu till min fråga:

Hur hårt skall det spännas? Det är nämligen så att ända sedan kvällen jag monterade staget hör jag ett tydligt knarrande från bilen. Alla vibrationer översätts till ett knarr, när jag svänger, kör på för höga/låga motorvarv, i och efter gupp - riktigt irriterande!

Släpper jag lite på spänningen avtar knarrandet lite, men då försvinner ju all "effekt" av staget!

Alltså - Ju hårdare spänning, desto roligare att köra men också desto mer knarr!

Är det bara jag som har det såhär? Eller vad gör jag för fel? :S

Tacksam för svar!

124 Inlägg
25 augusti 2007
#2
hmm va fan kan de va neutral

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 augusti 2007
#3
Ren anliggningsyta?


Svartrök
673 Inlägg
25 augusti 2007
#4
staget ska inte sitta i spänn när bilen står still på platt mark.
staget är där för att stödja upp / minska rörelser i fjädertornen vid kurvtagning, om det sitter i spänn ändras hjulvinklarna något och det kan få framvagnen att kännas orolig och det vill du ju inte

Jag har fel ibland... men inte ofta

31 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#5
Thorsholm skrev:
staget ska inte sitta i spänn när bilen står still på platt mark.
staget är där för att stödja upp / minska rörelser i fjädertornen vid kurvtagning, om det sitter i spänn ändras hjulvinklarna något och det kan få framvagnen att kännas orolig och det vill du ju inte

Hm, här var det olika bud, som jag förstått ska ett stag vara lite spänt för att göra någon skillnad, varför finns annars funktionen att skruva och spänna staget? Mitt stag sitter inte i kontakt med fjädertonen på något sätt, utan bara i plåten runt om. Dessutom - utan att spänna det lite gör det ju som sagt ingen skillnad, utan jag kan lika gärna åka utan smile

761 Inlägg
26 augusti 2007
#6
Ska givetvis vara spännt,, hårt. Som tidigare sagt, är ytorna helt rena, och det finns inget vid/runt/på motorn som riskerar att röra staget vid belasting/bromsning?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Forummoderator
26 389 Inlägg
26 augusti 2007
#7
Markus_MR2 skrev:
Ska givetvis vara spännt,, hårt. Som tidigare sagt, är ytorna helt rena, och det finns inget vid/runt/på motorn som riskerar att röra staget vid belasting/bromsning?

...kanske lite dum fråga men..det är inte huven som ligger emot då..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

31 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#8
AirOne skrev:
Markus_MR2 skrev:
Ska givetvis vara spännt,, hårt. Som tidigare sagt, är ytorna helt rena, och det finns inget vid/runt/på motorn som riskerar att röra staget vid belasting/bromsning?

...kanske lite dum fråga men..det är inte huven som ligger emot då..?

hah, close enought :p De var som en jävla plastkåpa som låg och slog emot staget, tänk vad lite plast och ihålig metall kan göra oljud smile
Tack för alla svar smile


Sök