2328
Sök

Lite frågor om att bygga och koppla in egen baslåda.

21 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Hej, jag hade tänkt bygga en baslåda som projektarbete på gymnasiet, men eftersom jag aldrig har gjort något sådant förut så skulle jag behöva få svar på lite frågor.

För det första så skulle jag vilja veta om jag behöver något mer än ett slutsteg och en stereo för att koppla in baslådan? och om det behöver vara någon speciell stereo, eller går det att koppla den till en vanlig 4x45W stereo utan sub utgång.

I lådan hade jag tänkt sätta ett 12" element från Proson, hade gärna satt in 2st men har ganska så begränsad budget och bilen är hyffsat liten så det lär räcka. (Peugeot 205)

Högtalarna som sitter i för tillfället är tyvärr original så jag tror inte dom är speciellt bra men jag har inte råd att byta dom för tillfället, tror ni det kommer innebära något problem? Självklart låter det mer vettigt att sätta in bra högtalare innan man sätter in en baslåda, men det är som sagt ett projektarbete så det är därför jag gör det i lite bakvänd ordning.

Det blev inte så många frågor märkte jag nu men ni får gärna ge tips och råd om allt möjligt som handlar om det här för jag är som sagt nybörjare på bilstereo.

smile

21 761 Inlägg
29 augusti 2007
En del stereoapparater har endast två lågnivåutgångar, andra har fyra eller sex utgångar och en del har även en/två subutgångar. För din del så behövs egentligen bara två lågnivåutgångar eftersom du bara har ett slutsteg, men det är ändå bättre med fyra stycken utgångar. Då kan du även koppla in ett separat steg för framhögtalarna för att få bättre och renare ljud.

För att koppla in baslådan så behövs lågnivåkablar, strömkablar och remotekabel. Lämplig storlek på strömkablarna beror på hur kraftigt steg du har, sedan ska det också sitta en säkring på strömkabeln högst 30cm ifrån batteriet.

21 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Har tittat lite på bilstereos nu, men jag vet inte riktigt om jag har missförstått vad lågnivå är, för jag kan knappt inte hitta nån stereo med lågnivåutgångar för max 1000 spänn. eller är det helt enkelt så att man måste lägga ut ganska mky pengar på stereon om man ska kunna koppla in ett slutsteg?

279 Inlägg
29 augusti 2007
de flesta sterios har låg nivå. bara att kolla på baksidan av dem? eller tänkte du köpa en på nätet? åk till brl annars och kolla på bilsterios. de har många och jag tycker inte de är dyra. sen är det ju hur mycket du vill att sterion ska klara. t.ex mp3 wma usb.

bränt gummi luktar kärlek

21 761 Inlägg
29 augusti 2007
Hos www.nardik.se finns det några stereoapparater från Pioneer för 995:-, de kan även läsa MP3 och har två lågnivåkablar. För max 1000:- så får man nog inte fyra utgångar, det verkar så.

21 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
Tack för tipset om nardik, fanns ju massor av bra spelare till hyffsat pris där. Nu har jag en ny fråga, ska som sagt köpa baselementet från Proson p.g.a. min mycket dåliga budget. det jag undrar är vad ni tror ger bäst ljud, 2 st 10" eller 1st 12". Det är skuffen på en peuguot 205 vi pratar om.

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1620
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1618

tack för alla tips.
Senast redigerat av mink3n (30 augusti 2007)

21 761 Inlägg
30 augusti 2007
2 st 10" skulle jag välja.

21 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
Följdfråga, verkar denna stereo bra och klarar den av att man kopplar in en baslåda?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=70637

21 761 Inlägg
31 augusti 2007
Jag kan inte säga om den är bra, har inte testat den, men den har iaf lågnivåutgång så att man kan koppla in slutsteg. Då ska det fungera bra att ha en baslåda tycker jag.

21 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag kan inte säga om den är bra, har inte testat den, men den har iaf lågnivåutgång så att man kan koppla in slutsteg. Då ska det fungera bra att ha en baslåda tycker jag.

Nejnej det förstår jag med men om det hade varit något som saknades så hade jag iaf fått reda på det.

tack för hjälpen!

EDIT: Kom på att jag gärna tar emot lite tips om vad jag bör köpa för slutsteg också, räcker det med ett sånt här för att driva 2st 10"?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=76983
Senast redigerat av mink3n (31 augusti 2007)

21 761 Inlägg
31 augusti 2007
Det steget är lite för klent, det skulle behövas ett större steg för att driva basarna ordentligt. Men man får inte så kraftiga steg i den prisklassen.

Hur mycket får steget kosta tycker du, max 1000:- eller?

Den där stereon som du funderade på kan spela både WAV, WMA och MP3 iaf.

65 Inlägg
31 augusti 2007
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p … tnr=160046
Det slutsteget tycker jag verkar helt okej??!..

21 761 Inlägg
31 augusti 2007
Teknikmagasinet har mest troligt skrivit fel effektuppgifter, enligt stegets manual så ger det 2x120WRMS vid 4 Ohm. Om steget ens klara av att ge ut den effekten kan jag inte svara på, men andra har väl provat det steget och kan ge råd.

21 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Egentligen har jag jätteliten budget, men säg att steget får kosta 1000 kr, kan du rekommendera något då?

Denver steget hade ju bra siffror, men är inte denver ett billigt skräpmärke? Har för mig att dom brukar göra massa kassa DVD-spelare osv.

EDIT: Råkade tydligen skriva 100kr
Senast redigerat av mink3n (6 september 2007)

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
4 september 2007
mink3n skrev:
Egentligen har jag jätteliten budget, men säg att steget får kosta 100 kr, kan du rekommendera något då?

Denver steget hade ju bra siffror, men är inte denver ett billigt skräpmärke? Har för mig att dom brukar göra massa kassa DVD-spelare osv.

denver steget spelar bra för dem pengarna.. har själv haft ett sådant o de poppa på rätt bra i min bil..!!

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

210 Inlägg
4 september 2007
har man liten budget så är det nog mer rekomenderat att man köper begagnade grejor.
steg för 1000:-, stereo för 1000:- borde du kunna hitta massor på

21 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Nemo skrev:
har man liten budget så är det nog mer rekomenderat att man köper begagnade grejor.
steg för 1000:-, stereo för 1000:- borde du kunna hitta massor på

Började faktiskt titta på begagnade steg direkt efter att jag hade skrivit mitt inlägg och det verkar finnas mycket. Men jag vet inte riktigt hur kraftigt steg jag behöver, jag vet att man inte ska stirra sig blind på Watt och RMS, men vad ska jag titta efter på ett ungefär ?

210 Inlägg
4 september 2007
är du osäker, kör då på ett välkänt märke som dokumenterat fungerar bra för andra.
tex alla dls steg räcker in till å alla av välkända märken behöver inte betyda att det är bra.

klistra in lite länkar från blocket i denna tråd ska vi säkert kunna hitta något som matchar din plånbok!

low profile
253 Inlägg
4 september 2007
denver steget spelar fint om du har 4 högtalare till de, du skall ej koppla en bas till steget.
jag vet hur steget spelar och den kan spela sönder 6.5or utan problem. dock ej bas.

21 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Nemo skrev:
klistra in lite länkar från blocket i denna tråd ska vi säkert kunna hitta något som matchar din plånbok!

Låter bra, dock så gör jag det efter helgen, fyller nämligen på lördag så då vet jag lite mer vart jag har min budget.

Hittade dock detta nyss här på garaget, verkar det bra ?

http://www.garaget.org/annonser/?view=90206

EDIT: Hur verkar detta:
http://www.tradera.com/HELT_NYTT_1400W_ … n-47371417
Senast redigerat av mink3n (6 september 2007)

Sök