4563
Sök

häst på vägen hur kör du?

1 867 Inlägg
28 mars 2008
När jag stöter på hästar i trafiken så förväntar jag mig att personen på hästen ska visa mig lika mycket om inte mer respekt.
En häst är inget fordon i trafiken, och ska således hålla sig ut till kanten/utanför kanten på vägen.
OM en häst ska vara fordon i trafiken, vilket många hästtjejer hävdar, så hamnar dom under reglerna för LGF, och ska bära skylt därbak, och hålla sig undan för bakomvarande trafik.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
28 mars 2008
HyperSonica skrev:
Hur hästvana är ni igentligen? :S:S:S

ok ska vara ärlig är inte så hästvan men fattar lite iallafall har bara kört häst i 10 år och ridit lite grann

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
28 mars 2008
Sushikocken skrev:
Sateonatour skrev:
Sushikocken skrev:

Ja vadfan ska den då på vägen att göra?! mad tell me! Säg en anledning vad en häst gör för nytta på vägen!? du verkar vara en sån hästägare som inte respekterar bilister varför ska då bilister acceptera dig och din hamburgare?

...
helt jävla onödiga djur som hör hemma på donken och max.. nått annat duger dem inte till idag.

Eftersom du inte kan respektera andra fordon i trafiken så verkar det som att du hör hemma på nån liten ö långt ifrån resten av världen angående vägen så ja en väg vad gör man på en väg??? man tar sig från ett ställe till ett annat om du nu inte visste det sen spelar det väl ingen roll med vilket fordon eller??? alla fordon har rätt att va i trafiken. Å det märks att du har noll pejl asså Hamburgare inte mycke häst där du du vet 100% nöt........

ja alla fordon  som du inte driver själv är det ju skatt på även trafikförsäkring. Jag respekterar hästar inte fan gasar man förbi dem men det är ofta man ser dem efter 70 även 90 väg och det är jävligt osmakligt med dynga efter vägen men vilken jävla hästmänniska bryr sig om det?  kan ju inte ens vara kul att rida efter en väg då man måste oroa sig för bilar varför ens ta sig besväret.

eee.. ja du kan ju inte ha många hemma iallafall..
Finns folk som faktiskt åker tillbaka och plockar upp.. finn säven de som samlar och använder som gödsel..
Dässutom så har man rätt o rida precis över allt där de inte finns en skylt som säger nått annat...
så sluta klaga...

Sump Runk Rätt O Slätt!

35 Inlägg
28 mars 2008
Sushikocken skrev:
Sateonatour skrev:
Sushikocken skrev:

Ja vadfan ska den då på vägen att göra?! mad tell me! Säg en anledning vad en häst gör för nytta på vägen!? du verkar vara en sån hästägare som inte respekterar bilister varför ska då bilister acceptera dig och din hamburgare?

...
helt jävla onödiga djur som hör hemma på donken och max.. nått annat duger dem inte till idag.

Eftersom du inte kan respektera andra fordon i trafiken så verkar det som att du hör hemma på nån liten ö långt ifrån resten av världen angående vägen så ja en väg vad gör man på en väg??? man tar sig från ett ställe till ett annat om du nu inte visste det sen spelar det väl ingen roll med vilket fordon eller??? alla fordon har rätt att va i trafiken. Å det märks att du har noll pejl asså Hamburgare inte mycke häst där du du vet 100% nöt........

ja alla fordon  som du inte driver själv är det ju skatt på även trafikförsäkring. Jag respekterar hästar inte fan gasar man förbi dem men det är ofta man ser dem efter 70 även 90 väg och det är jävligt osmakligt med dynga efter vägen men vilken jävla hästmänniska bryr sig om det?  kan ju inte ens vara kul att rida efter en väg då man måste oroa sig för bilar varför ens ta sig besväret.

Tyvärr kan de vara så att ekonimskt sett kan man inte ha hästen uppstallad på ett stall där det finns ridhus, vilket gör att man kanske måste skritta längs dessa högst olämpliga vägar för att kunna komma till ridhus för att träna och blir bättre på sin sport

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
28 mars 2008
Sateonatour skrev:
HyperSonica skrev:

ok ska vara ärlig är inte så hästvan men fattar lite iallafall har bara kört häst i 10 år och ridit lite grann

ja det kallar jag i så fall hästvan smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

163 Inlägg
28 mars 2008
Koop skrev:
När jag stöter på hästar i trafiken så förväntar jag mig att personen på hästen ska visa mig lika mycket om inte mer respekt.
En häst är inget fordon i trafiken, och ska således hålla sig ut till kanten/utanför kanten på vägen.
OM en häst ska vara fordon i trafiken, vilket många hästtjejer hävdar, så hamnar dom under reglerna för LGF, och ska bära skylt därbak, och hålla sig undan för bakomvarande trafik.

Vad knepigt det där har aldrig sett cyklar sparkar rullstolar permobiler osv med lgf skylt.......
och jo en häst är ett fordon i trafiken om du nu inte visste det och den lilla lag biten som gäller ang lgf skylt är när du kör häst och VAGN med undantag för trav vagnarna

142 Inlägg
28 mars 2008
Kopplar till han på tvåan o slänger upp han på ett JÄTTE häng. Nae men seriöst så är det nog att krypa sakta förbi på låga varv. Så gör jag iaf när jag övningskör smile

Gooo Wide =)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
28 mars 2008
Sateonatour skrev:
HyperSonica skrev:

njaa bara sådär att man hållt på med dom i 18år, håller på med dom med daglig basis, rider inte just nått nu, bara då morsan vill ha nån me sig, när man var mindre var de en hel del... o föttupp ett antal ungdjur jag inte orkar rabbla, sen tävlat ÖL-tölt

EDIT
Senast redigerat av The_Mechanic (28 mars 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

2 252 Inlägg
28 mars 2008
IsJ skrev:
Sushikocken skrev:
Sateonatour skrev:

Tyvärr kan de vara så att ekonimskt sett kan man inte ha hästen uppstallad på ett stall där det finns ridhus, vilket gör att man kanske måste skritta längs dessa högst olämpliga vägar för att kunna komma till ridhus för att träna och blir bättre på sin sport

visst kan de vara så som IsJ skriver att man måste ta sig till ett ridhus, men vad, jag har ridit i ett rid hus 4gånger, inte behöver man vara i ett ridhus för att kunna bli bättre på ridsporten

35 Inlägg
28 mars 2008
HyperSonica skrev:

hållit på i 15 år (som jag skrivit tidigare i tråden...)
Tävlar upp till 120 i hoppning... Utbildad unghäst och medverkat lite i avel... m.m.

163 Inlägg
28 mars 2008
IsJ skrev:
HyperSonica skrev:

hållit på i 15 år (som jag skrivit tidigare i tråden...)
Tävlar upp till 120 i hoppning... Utbildad unghäst och medverkat lite i avel... m.m.

intressant har inte varit så mycke på hoppning då jag har hållt mig till Trav....

163 Inlägg
28 mars 2008
Taget direkt från Väg verket

Bestämmelser
Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.
Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
Man ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Om det finns vägren ska man använda den på den.
Man får inte färdas på gång- eller cykelbanor.
Man får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
Hastigheten får aldrig vara högre än att "föraren" behåller kontrollen över "fordonet" och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, som exempelvis
- där barn finns på eller vid vägen
- vid möte på smala vägar
- i skarpa kurvor och
- vid backkrön
Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om man kommer från terrängen in på en väg gäller väjningsplikt.
Man skall ge tecken när man ska svänga. Tecken ges enklast genom att räcka ut handen, som när man cyklar.
Kör man med vagn eller släde under mörker skall man ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna skall sitta på vänstra sidan av ekipaget.

Reflexer eller belysning
Rider eller leder man häst finns inga särskilda krav på reflexer eller belysning under mörker, men de generella varsamhetskraven innebär att man alltid bör ha reflexer eller lyktor, gärna båda. Reflexer bör man ha i sådan omfattning och placerade på ett sådant sätt att det tydligt framgår vad det är för slags trafikant det handlar om. På hästen är det bra att ha reflexer på benen, framför allt på vänster framben och höger bakben, samt någon som syns bra bakifrån, till exempel fastsatt i svansen eller på ryttarens rygg.

Allemansrätten - vilka vägar får jag rida/köra på?
Ridning och körning med häst är tillåten på de flesta vägar och i terrängen. Att gå, rida eller cykla anses ingå i allemansrätten. Allemansrätten innebär en begränsad rätt för var och en att färdas över annans mark och tillfälligt uppehålla sig där. Med rätten följer även krav på hänsyn och varsamhet mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra som är ute i naturen. Naturvårdsverket sammanfattar allemansrätten med ”Inte störa – inte förstöra!”.
Senast redigerat av Sateonatour (28 mars 2008)

35 Inlägg
28 mars 2008
The_Mechanic skrev:
IsJ skrev:
Sushikocken skrev:

visst kan de vara så som IsJ skriver att man måste ta sig till ett ridhus, men vad, jag har ridit i ett rid hus 4gånger, inte behöver man vara i ett ridhus för att kunna bli bättre på ridsporten

Jag hade ADLRIG kunnat var på den nivån som jag är idag utan ridhus.. allt är beroende på HUR långt man vill komma, man mpste inte rida ridhus varje dag men några dagar i veckan måste man "trimma" lite och om man håller på med hoppning så behöver man hoppa...(detta gäller vinter eller sommar men utan egen paddock eller hinder material)

Sleeper
3 084 Inlägg
28 mars 2008
HyperSonica skrev:
Sushikocken skrev:
Sateonatour skrev:

Finns folk som faktiskt åker tillbaka och plockar upp.. finn säven de som samlar och använder som gödsel..
Dässutom så har man rätt o rida precis över allt där de inte finns en skylt som säger nått annat...
så sluta klaga...

Var det där ett personligt påhopp eller? inte fan är de många som plockar upp efter sig när man inte behöver. Inte har jag rätt att gå och skita på vägen inte min hund heller för den delen? Varför har inte jag rätt att köra cross överallt? Inte är det någon åldersgräns för att rida ingen utbildning.. ingenting egentligen. Man behöver inte ha något som helst ansvar alls för att rida en häst bara skjuta över allt på någonannan. 

Haha det där med hamburgare var bara en kul grej för att kolla hur mycket skit man fick och hur mycket fördomar folk har. wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

3 Inlägg
28 mars 2008
Jag tar det lugnt och visar hänsyn vid möte med ryttare..

MEN jag är så jävla trött på dessa hästägare! Förra sommaren kom min lillebror springande och berättade att nån ryttare sagt åt honom att inte spela boll på VÅR gräsmatta när dom red förbi.. VA i helvete tänker man då... Tror dom att dom äger vägen eller? Och hästskit ligger det i drivor efter dom.. fan får ju nästan ha snöplog monterad på bilen för all skit.. aja är lite sur på hästägarna häromkring iallafall..

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
28 mars 2008
Sushikocken skrev:
HyperSonica skrev:
Sushikocken skrev:

så sluta klaga...

Var det där ett personligt påhopp eller? inte fan är de många som plockar upp efter sig när man inte behöver. Inte har jag rätt att gå och skita på vägen inte min hund heller för den delen? Varför har inte jag rätt att köra cross överallt? Inte är det någon åldersgräns för att rida ingen utbildning.. ingenting egentligen. Man behöver inte ha något som helst ansvar alls för att rida en häst bara skjuta över allt på någonannan. 

Haha det där med hamburgare var bara en kul grej för att kolla hur mycket skit man fick och hur mycket fördomar folk har. wink

hmm... Jag orkar inte ens kommentera de där... jag går o lägger mej... godnatt
Senast redigerat av HyperSonica (28 mars 2008)

Sump Runk Rätt O Slätt!

35 Inlägg
28 mars 2008
Sushikocken skrev:
HyperSonica skrev:
Sushikocken skrev:

så sluta klaga...

Kanske inte många där du bor som plockar upp

Det där med cross vs häst så hänvisar jag till allemansrätten och ifråga sätta de som skrev den

163 Inlägg
28 mars 2008
Sushikocken skrev:
HyperSonica skrev:
Sushikocken skrev:

så sluta klaga...

angående crossen jadu allemansrätten inte störa inte förstöra vad gör en cross?? både och om inte nu mot all förmoden den är sönder eller föraren pluttrar fram

Sleeper
3 084 Inlägg
28 mars 2008
Sateonatour skrev:
Naturvårdsverket sammanfattar allemansrätten med [b]”Inte störa – inte förstöra!"[b]

betyder inte det indirekt att man inte får lämna efter sig skiten? jag tycker ju åtminstone man kan skyffla den åt sidan.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

2 252 Inlägg
28 mars 2008
IsJ skrev:
The_Mechanic skrev:
IsJ skrev:

Jag hade ADLRIG kunnat var på den nivån som jag är idag utan ridhus.. allt är beroende på HUR långt man vill komma, man mpste inte rida ridhus varje dag men några dagar i veckan måste man "trimma" lite och om man håller på med hoppning så behöver man hoppa...(detta gäller vinter eller sommar men utan egen paddock eller hinder material)

antagligen så måste man hoppa om man tränar hoppning när jag tävlade ÖL-tölt var jag naturligtvis tvungen träna med ett öl stop me vatten i ena handen.., visst de kan vara bra o träna i ridhus då o då, men, vi som häst gård har egen paddock o haft egna hinder har de gått jätte bra träna hoppning där förutom på vintern då man får flytta inomhus ett par månader

Sök