3042
Sök

låtuträkning önskas (rockford basar)

210 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Tjenahopp

jaha, då har mina 4st rockfordbasar hittat hem till mig.
det är 4st rockford P212S4 från 2004
info om basarna:
http://www.rockfordfosgate.com/scripts/ … 1083013966

ska dessa spela i sluten eller basreflex? just nu sitter dom monterade i en bandpass låda, dock vet jag inte litertalet på de olika kammarna. har inte haft tid till att mäta ordentligt.

mina funderingar är att ha basarna på olika ställen i bilen och frågan är kort och gott, ska jag ha sluten låda, isåfall, vilken liter per bas, eller spelar dom bäst i basreflex, å isåfall vilket litertal big_smile
kommer nog åtminstonde använda 2st i en låda och dom andra 2 i separata, vi får se vilken lösning det blir!

21 761 Inlägg
4 september 2007
De passar bättre i sluten enligt parametrarna, men basreflex ser ut att bli bra det också. Fast om du ska använda alla fyra basarna så blir lådan ganska stor.

Jag har räknat på 50 liter för vardera bas och 4" rör som är 30cm långt, dämpmatta på väggarna. Med den lådvolymen och avstämningen så borde lådan spela med bra tryck över ett stort frekvensområde, inte någon speciell peak någonstans utan mycket tryck ända ner i låga frekvenser.

Men om röret kortas av till 15cm så kan nog ljudet få lite mer diskodunk tror jag.

210 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
De passar bättre i sluten enligt parametrarna, men basreflex ser ut att bli bra det också. Fast om du ska använda alla fyra basarna så blir lådan ganska stor.

Jag har räknat på 50 liter för vardera bas och 4" rör som är 30cm långt, dämpmatta på väggarna. Med den lådvolymen och avstämningen så borde lådan spela med bra tryck över ett stort frekvensområde, inte någon speciell peak någonstans utan mycket tryck ända ner i låga frekvenser.

Men om röret kortas av till 15cm så kan nog ljudet få lite mer diskodunk tror jag.

tack, precis ett sånt svar jag ville ha. MEN... en sluten låda, va många liter pratar vi om då per bas?
min tanke är 2 basar i en låda, och 2 andra snyggt monterade i ett bagage fyllt av plast... big_smile

21 761 Inlägg
4 september 2007
Då kan 35 liter per bas med mycket dämpull gå bra. RF själva rekommenderar ca 20-50 liter för slutna lådor till den basen.

210 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
tackar och bockar!

Sök