2608
Sök

Tips ang. toning

MTY120
24 oktober 2005
#21
bmw750 skrev:
MTY120 skrev:
bmw750 skrev:
håller inte med nån av er... ta en hel bit... det blir snyggast, lämna in det... det kostar inte särskilt mycket.. lägg två filmer för att få det svart..

om man tar en hel bit på en cuperad ruta blir det oftast ett helvete,
(jag har lagt i 3 remsor på min bil)
och BMW750 , varför 2 lager ?
Det finns 4% solfilm som blir svart,
(har det själv på min bil),

jo men 4% film är oftast dyr, svår att hita, samt svår att lägga då den är lite tjockare, men den är grym att använda om man vet vad man gör.. men till dom som är lite av noviser, så är dubbla filmer bra mycket bättre...

Dyr ? nej du , jag brukar köpa mina rulla för mellan 150 - 250kr,
svåra att få tag i? nej nej, det är bara att knata in på en vanlig ok mack,
fast dommars 4% är ... skit ! (svår att jobba med)
det är iaf lätt här i norrland att få ta i 4%, jag tycker inte att 4% är svårare att jobba med,

men om man tycker att det är svårare att jobba med tjocksolfilm så borde "gummi" solfilm vara ännu svårare ?
när det är det absolut lättaste man kan jobba med
(dom säljer sån film på etc Danmobility) om jag inte minns helt fel,
jag har inte själv lagt allt för många rutor med sånna men la åt min kompis på hans 240 å det var mkt mkt mkt lätt att lägga med den,
jag tycker att det är bara jobbigare med "tunn" solfilm etc ok solfilm å sånna dära,

men det är mitt tycke.
om man vill lägga solfilm å vill få det bra får man vara berädd att lägga ner lite tid, det är inte man bara sopar dit å sen är det klart.


Punisher :

samma där du säger att det är sån skillnad av att lämmna in till en som kan "lägga" solfilm skulle aldrig falla mig in,
(för jag vill ha så mörkt som möjlig med andra ord så nära som 4% som möjligt) , för alla jag sett som lämnat in å lagt solfilm hos "glas mästare som är auktoriserade" för att lägga solfilm å valt mörkaste nyans så har det bara sett ut förjävligt,
men om man vill ha ljusare solfilm runt om som dom flesta väljer nu förtiden  så då är det ju fint att lämmna in
och det dära att det är smuts / veck / bubblor då en "amatör" lägger solfilm?
det tycker jag var RIKTIGT dumt sagt,

då jag har varit seriös å lagt film på min bil så har det då sett ut hur bra som helst (inga bubblor / veck ) och istället för att betala 1500 - 2500kr så har det kostat mig inte fullt 500kr +´att man får det roligt att pyssla på med bilen smile men bakrutan , den ska vi inte tala om hur bra den blev på min senaste bil smile
BTW! om man är SERIÖS så behöver det inte se ut förjävligt inuti,
det har det inte gjort på någon bil då jag lagt ner "min själ" i arbetet.

Detta är då min åsikt enligt detta.
Senast redigerat av MTY120 (24 oktober 2005)

7 Inlägg
24 oktober 2005
#22
MTY120 skrev:
bmw750 skrev:
MTY120 skrev:
om man tar en hel bit på en cuperad ruta blir det oftast ett helvete,
(jag har lagt i 3 remsor på min bil)
och BMW750 , varför 2 lager ?
Det finns 4% solfilm som blir svart,
(har det själv på min bil),

jo men 4% film är oftast dyr, svår att hita, samt svår att lägga då den är lite tjockare, men den är grym att använda om man vet vad man gör.. men till dom som är lite av noviser, så är dubbla filmer bra mycket bättre...

Dyr ? nej du , jag brukar köpa mina rulla för mellan 150 - 250kr,
svåra att få tag i? nej nej, det är bara att knata in på en vanlig ok mack,
fast dommars 4% är ... skit ! (svår att jobba med)
det är iaf lätt här i norrland att få ta i 4%, jag tycker inte att 4% är svårare att jobba med,

men om man tycker att det är svårare att jobba med tjocksolfilm så borde "gummi" solfilm vara ännu svårare ?
när det är det absolut lättaste man kan jobba med
(dom säljer sån film på etc Danmobility) om jag inte minns helt fel,
jag har inte själv lagt allt för många rutor med sånna men la åt min kompis på hans 240 å det var mkt mkt mkt lätt att lägga med den,
jag tycker att det är bara jobbigare med "tunn" solfilm etc ok solfilm å sånna dära,

men det är mitt tycke.
om man vill lägga solfilm å vill få det bra får man vara berädd att lägga ner lite tid, det är inte man bara sopar dit å sen är det klart.


Punisher :

samma där du säger att det är sån skillnad av att lämmna in till en som kan "lägga" solfilm skulle aldrig falla mig in,
(för jag vill ha så mörkt som möjlig med andra ord så nära som 4% som möjligt) , för alla jag sett som lämnat in å lagt solfilm hos "glas mästare som är auktoriserade" för att lägga solfilm å valt mörkaste nyans så har det bara sett ut förjävligt,
men om man vill ha ljusare solfilm runt om som dom flesta väljer nu förtiden  så då är det ju fint att lämmna in
och det dära att det är smuts / veck / bubblor då en "amatör" lägger solfilm?
det tycker jag var RIKTIGT dumt sagt,

då jag har varit seriös å lagt film på min bil så har det då sett ut hur bra som helst (inga bubblor / veck ) och istället för att betala 1500 - 2500kr så har det kostat mig inte fullt 500kr +´att man får det roligt att pyssla på med bilen smile men bakrutan , den ska vi inte tala om hur bra den blev på min senaste bil smile
BTW! om man är SERIÖS så behöver det inte se ut förjävligt inuti,
det har det inte gjort på någon bil då jag lagt ner "min själ" i arbetet.

Detta är då min åsikt enligt detta.

Ok svår o övertala då....Men jag kan lova dig att den "skitfilmen" du köper på macken eller var du nu köper den, är det FORTFARANDE skillnad på kvalitet.
Ok, en Volvo 240 när man precis har fått sitt körkort kanske tycker att det är fint att göra det själv. (typ bildoktorn) ...BTW innehåller inte mackfilmen något uv-skydd vilket bidrar till att filmen blir blå/lila efter typ en sommar.
Till skillnad på en solfilm av kvalitet som håller minst 5 år utan att blekas.
Men jag är seriös med min bil iaf (ST220) o tänker inte nån klåpare arbeta med den.  Ett tips till : En glasmästare är inte en duktig solfilmsmontör bar FÖR ATT HAN ARBETAR MED BILGLAS ... Det finns firmor som arbetar daligen med enbart tona rutor, och dem kan jag lova dig bäst. Lämnade in min första bil hos en bilglasmästare som tyckte att dem kunde det, men ack så fel dem hadde. 2- delad bakruta på en Saab 9-3...?..Han skulle ha 4000 :- för dem men det enda han fick var en riktig fet utskällning + att dem fick plocka ner det igen.  =/
Men nu har jag en firma som gör det åt mig o det ÄR skillnad.

Dont Start if Ya cant Stop......

Funderar på Körkort =P

460 Inlägg
24 oktober 2005
#23
Jag andvänder en varmluftspistol när jag monterar på välvda rutor,
värm och töj filmen så den kan följa rutans form,kräver lite övning innan det fungerar utan svordomar.
Proffsens solfilm är tjockare än den du köper på macken och den är mycket lättare att montera

12 086 Inlägg
25 oktober 2005
#24
carawelle skrev:
Jag andvänder en varmluftspistol när jag monterar på välvda rutor,
värm och töj filmen så den kan följa rutans form,kräver lite övning innan det fungerar utan svordomar.
Proffsens solfilm är tjockare än den du köper på macken och den är mycket lättare att montera

Jag hade för mig det va tvärt om, billig film är tjock, dyr proffsfilm är tunn.. så den inte ska fläka upp sig lika lätt.

ninja_escort
25 oktober 2005
#25
nu har jag själv tonat sidorutorna på min mb 190e, men bakrutan på dessa bilar e inte roliga.. !!! =S men den för solarplexius ta hand om, hehe beställer bara en ruta för bak sen får de ju kanske bli lite skillnad på färg nyans men då blire i vilket fall bra = ) ta ut rutorna om ni kan, det blir mycket mer lätt arbetat.. // pelle

MTY120
25 oktober 2005
#26
Punisher skrev:
MTY120 skrev:
bmw750 skrev:

jo men 4% film är oftast dyr, svår att hita, samt svår att lägga då den är lite tjockare, men den är grym att använda om man vet vad man gör.. men till dom som är lite av noviser, så är dubbla filmer bra mycket bättre...

Dyr ? nej du , jag brukar köpa mina rulla för mellan 150 - 250kr,
svåra att få tag i? nej nej, det är bara att knata in på en vanlig ok mack,
fast dommars 4% är ... skit ! (svår att jobba med)
det är iaf lätt här i norrland att få ta i 4%, jag tycker inte att 4% är svårare att jobba med,

men om man tycker att det är svårare att jobba med tjocksolfilm så borde "gummi" solfilm vara ännu svårare ?
när det är det absolut lättaste man kan jobba med
(dom säljer sån film på etc Danmobility) om jag inte minns helt fel,
jag har inte själv lagt allt för många rutor med sånna men la åt min kompis på hans 240 å det var mkt mkt mkt lätt att lägga med den,
jag tycker att det är bara jobbigare med "tunn" solfilm etc ok solfilm å sånna dära,

men det är mitt tycke.
om man vill lägga solfilm å vill få det bra får man vara berädd att lägga ner lite tid, det är inte man bara sopar dit å sen är det klart.


Punisher :

samma där du säger att det är sån skillnad av att lämmna in till en som kan "lägga" solfilm skulle aldrig falla mig in,
(för jag vill ha så mörkt som möjlig med andra ord så nära som 4% som möjligt) , för alla jag sett som lämnat in å lagt solfilm hos "glas mästare som är auktoriserade" för att lägga solfilm å valt mörkaste nyans så har det bara sett ut förjävligt,
men om man vill ha ljusare solfilm runt om som dom flesta väljer nu förtiden  så då är det ju fint att lämmna in
och det dära att det är smuts / veck / bubblor då en "amatör" lägger solfilm?
det tycker jag var RIKTIGT dumt sagt,

då jag har varit seriös å lagt film på min bil så har det då sett ut hur bra som helst (inga bubblor / veck ) och istället för att betala 1500 - 2500kr så har det kostat mig inte fullt 500kr +´att man får det roligt att pyssla på med bilen smile men bakrutan , den ska vi inte tala om hur bra den blev på min senaste bil smile
BTW! om man är SERIÖS så behöver det inte se ut förjävligt inuti,
det har det inte gjort på någon bil då jag lagt ner "min själ" i arbetet.

Detta är då min åsikt enligt detta.

Ok svår o övertala då....Men jag kan lova dig att den "skitfilmen" du köper på macken eller var du nu köper den, är det FORTFARANDE skillnad på kvalitet.
Ok, en Volvo 240 när man precis har fått sitt körkort kanske tycker att det är fint att göra det själv. (typ bildoktorn) ...BTW innehåller inte mackfilmen något uv-skydd vilket bidrar till att filmen blir blå/lila efter typ en sommar.
Till skillnad på en solfilm av kvalitet som håller minst 5 år utan att blekas.
Men jag är seriös med min bil iaf (ST220) o tänker inte nån klåpare arbeta med den.  Ett tips till : En glasmästare är inte en duktig solfilmsmontör bar FÖR ATT HAN ARBETAR MED BILGLAS ... Det finns firmor som arbetar daligen med enbart tona rutor, och dem kan jag lova dig bäst. Lämnade in min första bil hos en bilglasmästare som tyckte att dem kunde det, men ack så fel dem hadde. 2- delad bakruta på en Saab 9-3...?..Han skulle ha 4000 :- för dem men det enda han fick var en riktig fet utskällning + att dem fick plocka ner det igen.  =/
Men nu har jag en firma som gör det åt mig o det ÄR skillnad.

Dont Start if Ya cant Stop......

Jag har inte snackat NÅGOT om kvalliten,
(föresten så köpte en kompis "foliatec's" bästa solfim)
å den har hållit skit, sämmre än min "billiga film",
jag sa bara hur BRA det såg ut, och för att man har en 240 måste man nyss fått körkort ?
jasså ? jag har haft min solfilm i snart 3 år å den har INTE blivit lila / blå / grön, så det stämmer inte,
ja jag vet det finns en sån firma inte allt för långt ifrån mig " åströms glas",
bästa i norrbotten, och det ser ut bra å så inga veck , men min brors tjej har lämmna in sin mb 190 dära å efter ca 1 ½ år så började filmen på fram rutan uppe i hörnet lossna, å det har det dock inte gjort för mig å jag som är en "amatör" håller det bättre ?
jag känner några "amatörer" som lägger lika bra som en aktoriserad glasmästare, BARA man är seriös å har lite erfarenhet så blir det då bra.

MTY120
25 oktober 2005
#27
bmw750 skrev:
kan vi ena oss att denna tråden börjar bana iväg?? alla har vi våra knep för att underlätta solfilmsmontage...

ja det har du väll rätt, i min åsikt är att om man är seriös å lägger ner sin själv å har någolunda erfarenheter av att lägga solfilm blir det GR8,

Nu orkar jag inte argumentera nå mera smile

jag har sagt mitt i detta,

20 Inlägg
25 oktober 2005
#28
jag har tonat 2 405or och en merca 230 kombi.405:orna har inte roliga rutor. jag har använt varmluftpistol för att töja ut filmen och har blivit väldigt nöjd med resultatet.


IT-Tekniker
144 Inlägg
25 oktober 2005
#29
Jag tonade min bil helgen som gick.. började med ena sidorutan som inte blev så bra längst nere i hörnet, svårt att komma åt, ska försöka göra det bättre. Sen tog jag bakrutan, den blev tyvär ett par veck på sidorna. Slutligen sista sidorutan som blev hur bra som helst! Inte ett jäkla fel. Så efter lite träning så lär man ju sig! Så jag är övertygad om att nästa gång jag tonar en hel bil att det kommer bli riktigt bra för nu vet jag misstagen jag gjorde sen innan. Använder man varmluftspistol blir det avsevärt mycket lättare.

Punisher: Dig är sån jag kallar lat smile Man (jag) gör det inte bara för att det är billigare, det är kul att göra saker själv. Sen köpte jag filmen hos en som håller på med just solfilm för 750kr, och det är proffsfilm det.
Senast redigerat av dG (25 oktober 2005)


IT-Tekniker
144 Inlägg
25 oktober 2005
#30
bmw750 skrev:
LAT??? ha ha... nej men smidig, varför göra det själv när man kan lämna bort det?? speciellt om man inser sina brister och inte kan själv, istället för att helt göra bort sig...

För att det känns jäkla bra att göra saker själv, man känner sig händigare då +att man lär sig saker! Alltid kul. Och "inser sina brister", har man inte testat kan man ju inte inse sina brister big_smile


7 Inlägg
25 oktober 2005
#31
bmw750 skrev:
kan vi ena oss att denna tråden börjar bana iväg?? alla har vi våra knep för att underlätta solfilmsmontage...

Håller med dig.
Jag skiter i vikket. Förmodligen e det för
att jag har råd att lämna in den för ett
PROFFSIGT solfilmsmontage wink
Over and out.............................................d-_-b

Funderar på Körkort =P

IT-Tekniker
144 Inlägg
25 oktober 2005
#32
bmw750 skrev:
jo, om mna inser med en gång att detta är ingen ide´. jämför med att du skulle försöka göra hjärnkirurgi, du kommer nog att lägga ner innan du ens kommer in i operationssalen. skämt åsidå, ibland så inser man att det inte är lönt..

ja ibland kan man ju inse det.. men ofta lär man sig saker man inte trodde man kunde lära sig bara man tränar, men så är det nog med i stort sett allt.


460 Inlägg
25 oktober 2005
#33
Det är inte så stor skillnad på tjockleken,men det märks när man värmer och töjer den.proffsfilmen tål mer och har bättre reptålighet och lim.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
7 Inlägg
28 oktober 2005
#35
Ingen kan allt men alla kan nåt, heter det antar jag.....
Lat? Kanske det, men det beror inte på lathet det beror antagligen
att jag har öga för detaljer och är lite av en perfektonist (stava.nu..).


Catch ya on thE FilpSidE...`-_-´

Funderar på Körkort =P

IT-Tekniker
144 Inlägg
29 oktober 2005
#36
oki.. jaja jag kontaktar väl dig igen om ett par år när jag tonat ett antal fler bilar och du vid det laget inte ser skillnad på om den är inlämnad eller inte wink


20 Inlägg
16 maj 2006
#37
Låt dom som vill "proffstona" lämna in sina bilar. Men låt också dom som vill tona själva göra det. Om man skriver en tråd för att få tips om hur man tonar, så vill man INTE ha råd som "lämna in den". Om man tycker att egen montering är mer prisvärd så ska man ju göra det. Du kan tona precis lika bra hemma, bara du lär dig och använder bra grejjer. Dom som gör det proffisionellt har ju knappast tagit någon spruta som gör dom übertonare. Dom har lärt sig, precis som du kan göra!

Alla vet att man kan lämna in bilen oavsett vad man vill göra med den. Det behöver man knappast gå in på Garagets forum för att förstå, eller hur?

Människor som har "insett sina brister" har fattat fel. Det handlar inte om att inse att man inte kan göra något, utan att förstå att du kan lära dig något. wink

If you dont take the turn, you aint never gonn'a learn.

1 453 Inlägg
16 maj 2006
#38
Don_greco skrev:
Låt dom som vill "proffstona" lämna in sina bilar. Men låt också dom som vill tona själva göra det. Om man skriver en tråd för att få tips om hur man tonar, så vill man INTE ha råd som "lämna in den". Om man tycker att egen montering är mer prisvärd så ska man ju göra det. Du kan tona precis lika bra hemma, bara du lär dig och använder bra grejjer. Dom som gör det proffisionellt har ju knappast tagit någon spruta som gör dom übertonare. Dom har lärt sig, precis som du kan göra!

Alla vet att man kan lämna in bilen oavsett vad man vill göra med den. Det behöver man knappast gå in på Garagets forum för att förstå, eller hur?

Människor som har "insett sina brister" har fattat fel. Det handlar inte om att inse att man inte kan göra något, utan att förstå att du kan lära dig något. wink

Bra sagt! Sen kan man ju alltid vara bekväm och lämna in bilen ÄVEN om man vet hur man ska göra wink


IT-Tekniker
144 Inlägg
16 maj 2006
#39
Don_greco skrev:
Låt dom som vill "proffstona" lämna in sina bilar. Men låt också dom som vill tona själva göra det. Om man skriver en tråd för att få tips om hur man tonar, så vill man INTE ha råd som "lämna in den". Om man tycker att egen montering är mer prisvärd så ska man ju göra det. Du kan tona precis lika bra hemma, bara du lär dig och använder bra grejjer. Dom som gör det proffisionellt har ju knappast tagit någon spruta som gör dom übertonare. Dom har lärt sig, precis som du kan göra!

Alla vet att man kan lämna in bilen oavsett vad man vill göra med den. Det behöver man knappast gå in på Garagets forum för att förstå, eller hur?

Människor som har "insett sina brister" har fattat fel. Det handlar inte om att inse att man inte kan göra något, utan att förstå att du kan lära dig något. wink

Bra sagt som sagt wink


20 Inlägg
28 maj 2006
#40
sveddan skrev:
Don_greco skrev:
Låt dom som vill "proffstona" lämna in sina bilar. Men låt också dom som vill tona själva göra det. Om man skriver en tråd för att få tips om hur man tonar, så vill man INTE ha råd som "lämna in den". Om man tycker att egen montering är mer prisvärd så ska man ju göra det. Du kan tona precis lika bra hemma, bara du lär dig och använder bra grejjer. Dom som gör det proffisionellt har ju knappast tagit någon spruta som gör dom übertonare. Dom har lärt sig, precis som du kan göra!

Alla vet att man kan lämna in bilen oavsett vad man vill göra med den. Det behöver man knappast gå in på Garagets forum för att förstå, eller hur?

Människor som har "insett sina brister" har fattat fel. Det handlar inte om att inse att man inte kan göra något, utan att förstå att du kan lära dig något. wink

Bra sagt! Sen kan man ju alltid vara bekväm och lämna in bilen ÄVEN om man vet hur man ska göra wink

självklart kan man det, det är upp till var och en smile

If you dont take the turn, you aint never gonn'a learn.


Sök