2318
Sök

Xenon ljus och besiktning ?

Inläggskritiker
990 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#1
Har beställt ett riktigt Xenon kit, 8000k vad säger besikningen om detta ?
Har dom nån maxgräns på vad för typ av "K" lampor man får ha, tex 6000k max. osv.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Administratör
2 978 Inlägg
6 september 2007
#2
Du får inte ha eftermonterat xenon överhuvudtaget om du inte även har automatisk höjdljustering på halvljuset vilken man oftast inte har om inte xenonet suttit original.....

En kopp av den svarta såsen...

141 Inlägg
6 september 2007
#3
Stämmer, man får inte ha eftermonterad xenon, men jag hade det på min Audi och det var inga som helst problem att bli godkänd med lamporna. För att besiktningsmannen ska kunna se nivåregleringen så måste han antingen ha en medhjälpare som ser på medans han sätter igång bilen, eller en vägg där han kan se nivåregleringen, annars helt omöjligt. Har man en sk lins på strålkastarna så tittar dem inte ens på det, bara höjden e rätt inställt från början så det inte blir misstänksamt.


Vad gäller svar på den frågande. Orginal sitter det 4300K från fabrik och dessa lyser vitt. Bästa ljusflödet har du mellan 4300-6000K därefter minskar ljuseffekten en aning. JAg körde med 8000K på Audin och det va så jäkla snyggt att jag saknar ord, och man syns! Jag ska byta ut mina orginal xenon till högre färgtemperatur, det kommer bli 8000K igen. Så kör hårt, de e lätt att installera och se till att höjden på ljuset ser bra ut så får du inte problem med besiktningen heller.

Mvh Alex
Senast redigerat av Alexx (6 september 2007)


Mustangfrälst
199 Inlägg
6 september 2007
#4
Går i liknande tankar.
Om jag inte förstått fel får man väl inte ha över en viss temperatur för då blir det för blått?? Någon sanning i detta?

Men självklart vill man ju ha så blått det bara går smile

//Danne

Classic Mustang Club Sweden - För alla årsmodeller utav Mustang och Shelby
Classic Mustang Club Sweden @ Facebook

Inläggskritiker
990 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#5
Goffen skrev:
Du får inte ha eftermonterat xenon överhuvudtaget om du inte även har automatisk höjdljustering på halvljuset vilken man oftast inte har om inte xenonet suttit original.....

Sitter justerbar reglering i Aeron, 4 lägen på höjden på ljusen dock ej automatiskt.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#6
Alexx skrev:
Stämmer, man får inte ha eftermonterad xenon, men jag hade det på min Audi och det var inga som helst problem att bli godkänd med lamporna. För att besiktningsmannen ska kunna se nivåregleringen så måste han antingen ha en medhjälpare som ser på medans han sätter igång bilen, eller en vägg där han kan se nivåregleringen, annars helt omöjligt. Har man en sk lins på strålkastarna så tittar dem inte ens på det, bara höjden e rätt inställt från början så det inte blir misstänksamt.


Vad gäller svar på den frågande. Orginal sitter det 4300K från fabrik och dessa lyser vitt. Bästa ljusflödet har du mellan 4300-6000K därefter minskar ljuseffekten en aning. JAg körde med 8000K på Audin och det va så jäkla snyggt att jag saknar ord, och man syns! Jag ska byta ut mina orginal xenon till högre färgtemperatur, det kommer bli 8000K igen. Så kör hårt, de e lätt att installera och se till att höjden på ljuset ser bra ut så får du inte problem med besiktningen heller.

Mvh Alex

Vad är det för "lins" du pratar om ?
Jag kommer köra med 6000-8000k på på min.
Hur är det med höjden, nån spec riktlinje ? bättre att dom står för lågt än för högt väl ?

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

141 Inlägg
7 september 2007
#7
Det finns upp till 10.000K och då lyser det väldigt blått hela tiden och då börjar det se skumt ut, liknar inte xenon längre och du tappar riktigt mycket ljusflöde.

Lins, det är en konkav format glas (rundformat) där du inte kan se själva lampan. Det finns vissa bilar där man ser själva xenonlampan, men alla nya har denna lins. Titta på mina bilder på bilen så förstår du vad det är för nåt. Dem har man speciellt till xenonstrålkastare för dem bryter ut ljusbilden bredare på vägen.
Bästa ljusflödet får man på 6000K men går man upp till 10.000K då e det på tok för mycket och man förlorar det positiva med xenonen, ljuset.


Administratör
2 978 Inlägg
7 september 2007
#8
Jag har 4200k i mina original xenon och så köpte jag 4350k i en sats till helljuset och redan då är det blåare än original dock inte jättemycket men det syns. Finns bilder på min sida för att få en känsla för hur blått det blir. Och som sagt det måste vara automatisk reglering. Jag hittade en bild på nån hemsida som kan ge lite klarhet i mörkret smile http://www.radicast.se/bilder/lightbox/ … lafyrk.jpg
Senast redigerat av Goffen (7 september 2007)

En kopp av den svarta såsen...

141 Inlägg
7 september 2007
#9
Goffen skrev:
Jag har 4200k i mina original xenon och så köpte jag 4350k i en sats till helljuset och redan då är det blåare än original dock inte jättemycket men det syns. Finns bilder på min sida för att få en känsla för hur blått det blir. Och som sagt det måste vara automatisk reglering.

Måste för att SBP säger det ja, men man behöver inte ha det om ljusinställningen är i rätt höjd.
Visst börjar det bli blåare men den blir vit ganska snart också med 4350K. Först efter 6000K börjar det blåa synas mer för xenongasen hinner aldrig bli så uppladdad för att lampan ska lysa vitt. Så ju högre färgtemperatur man väljer desto blåare blir det pga att den inte kan värma upp lampans gas.


83 Inlägg
7 september 2007
#10
Man måste väl ha högtrycksspolning också?

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.

141 Inlägg
7 september 2007
#11
Hoolmgren skrev:
Man måste väl ha högtrycksspolning också?

Det är mer eller mindre standard hos dem flesta biltillverkarna


1 418 Inlägg
7 september 2007
#12
Alexx skrev:
Det finns upp till 10.000K och då lyser det väldigt blått hela tiden och då börjar det se skumt ut, liknar inte xenon längre och du tappar riktigt mycket ljusflöde.

Lins, det är en konkav format glas (rundformat) där du inte kan se själva lampan. Det finns vissa bilar där man ser själva xenonlampan, men alla nya har denna lins. Titta på mina bilder på bilen så förstår du vad det är för nåt. Dem har man speciellt till xenonstrålkastare för dem bryter ut ljusbilden bredare på vägen.
Bästa ljusflödet får man på 6000K men går man upp till 10.000K då e det på tok för mycket och man förlorar det positiva med xenonen, ljuset.

Det finns faktiskt upp till 12 000k men dom lyser mer lila än blått.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

141 Inlägg
7 september 2007
#13
Lindberg88 skrev:
Alexx skrev:
Det finns upp till 10.000K och då lyser det väldigt blått hela tiden och då börjar det se skumt ut, liknar inte xenon längre och du tappar riktigt mycket ljusflöde.

Lins, det är en konkav format glas (rundformat) där du inte kan se själva lampan. Det finns vissa bilar där man ser själva xenonlampan, men alla nya har denna lins. Titta på mina bilder på bilen så förstår du vad det är för nåt. Dem har man speciellt till xenonstrålkastare för dem bryter ut ljusbilden bredare på vägen.
Bästa ljusflödet får man på 6000K men går man upp till 10.000K då e det på tok för mycket och man förlorar det positiva med xenonen, ljuset.

Det finns faktiskt upp till 12 000k men dom lyser mer lila än blått.

Dem kan göra 15.000K om de e så, men till vilken nytta skulle det vara om ljusflödet blir sämre redan vid 8000K?


8 156 Inlägg
7 september 2007
#14
Man får väl montera xenon i helljus och extraljus?
Det är väl bara halvljuset som man måste ha automatisk nivåjustering på?

När det gäller färgen så finns det ett regelverk där med.
(Men jag har ingen aning om hur man tolkar det.)
Saxat från "Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar"
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm


7 §     Ljusets färg skall vid nominell spänning ligga inom det område som bestäms av följande gränser i det av internationella belysningskommissionen (CIE) fastställda koordinatsystemet.

För vitt ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot blått     x ³ 0,310
2.       Gräns mot gult      x £ 0,500
3.       Gräns mot grönt   y £ 0,150 + 0,640x; y £ 0,440
4.       Gräns mot rött      y ³ 0,382

För gult ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot rött      y ³ 0,138 + 0,580x
2.       Gräns mot grönt   y £ 1,29x – 0,100
3.       Gräns mot vitt      y ³ -x + 0,966
4.       Gräns mot spektralt ren färg y £ -x + 0,992

För orangegult ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot gult      y £ 0,429
2.       Gräns mot rött      y ³ 0,398
3.       Gräns mot vitt      z £ 0,007

För rött ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot gult      y £ 0,335
2.       Gräns mot purpur z £ 0,008

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

7 Inlägg
7 september 2007
#15
#1, Det finns upp till 30000 Kelvin. (totalt värdelöst såklart)
#2, Det finns många bilar med projektorlinser som absolut inte har Xenon t.ex gamla Bmw och audi från 80/90 talet... Även motsatsen finns, ex nyare Volvo med xenon har gammal hederlig strålkastare, så det har absolut ingen betydelse.

Är man ute efter bra ljus = köp ~4300k
Ute efter att se frän ut = ~6000k


Ett tips till folk som vill ha bra och billiga extraljus är att köpa Sim (Hellakopia) och eftermontera xenon (~700 kr per sats på Ebay) totalkostnad per extraljus ca 1000 kr...

2 600 Inlägg
11 september 2007
#16
om man ha reducerat halvljus va händer då kan man få igenom bilen då tongue kan inte så mycket om det här.

gör som jag kör gubba racer=)

Maskinmekaniker
5 Inlägg
26 december 2007
#17
Gäller reglerna för nivåreglering och högtrycksspolning även MC?? Nån som vet vilken paragraf man ska titta i?

Saab 900 i16 -89
Ford Mustang -64½

8 Inlägg
21 februari 2009
#18
Hej

en liten fråga

jag har xenon ljus orginal med automatisk nivåreglering 

har 4300K orginal

vad säger besiktingen om jag sätter i 6000K

//Bolle


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2009
#19
Vad jag har läst så brukar dom inte bry sig i om man har 4350k eller 6000k, kör man högre än så dock så kan dom bli gnälliga. Får se på måndag hur det går med min, ska besikta då med 6000k i halvljus. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (21 februari 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

90 Inlägg
21 februari 2009
#20
Bollebus skrev:
Hej

en liten fråga

jag har xenon ljus orginal med automatisk nivåreglering 

har 4300K orginal

vad säger besiktingen om jag sätter i 6000K

//Bolle

Besiktade min förra bil med 8000k och vita LED-positionsljus, utan problem.


Sök