3468
Sök

Bil Utanför StandardSpecifikationen (VW T3)

Ett sedan länge urspårat projekt. Från början skulle jag bara ha en VW-buss för att få plats med många modellflygplan i och som jag tänkte snygga till lite grann innan jag började använda den. Sen fick jag se ett riktigt snyggt... Visa mer

Kärnkraftstomte
258 373 Visningar
Uppdaterades senast 16 december 2019
Kärnkraftstomte
775 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
#1
Edit:

Detta är vad jag har kvar just nu, plockar bort ur listan efter hand:

UTSIDAN AV BILEN:

Bättringsmåla på undersidan (låg prioritet, 3 timmar).
Svart tvåkomponentsfärg

Byta fönsterrutorna i framdörrarna (låg prioritet, 2 timmar).
De nuvarande är lite repiga, har bättre liggandes, innefattar även montage av vindavvisare

Skaffa dimljus (helst nåt passande xenonkit) (låg prioritet, 20 timmar).
Innefattar en del plastningsarbete i kjolpaketet samt lite eldragning, måste därför göras före omlackering.

Justera dörrar (låg prioritet, 3 timmar).
Vill slippa att smälla igen dörrarna.

Förbereda karossen på omlackering (låg prioritet före regbesiktning, 40 timmar).
Matta ner lacken och spackla om sjunket spackel sen tidigare

Montera kontrasttape (låg prioritet eftersom att bilen måste lackeras om först, 2 timmar)
Mellan rutorna på sidorna

Koppla in elen till dragkroken (medel prioritet, 3 timmar).
En 7G1,5 RKK till elkopplingsdosan i motorutrymmet samt ett säkringsblock på vägen.

Byta till borttagbar dragkrok (efter regbesiktning, 4 timmar).
Kjolpaketet bak måste kapas upp, kapning samt svetsning i dragkrokskonsollen och sist plasta och spackla ihop kjolpaketet igen, görs före omlackering.

INSIDAN AV BILEN:

Bygga färdigt väggpaneler och montera (medel prioritet, 10 timmar).
Väggpanelerna måste klarlackas, några behöver ett till lager kolfiber på grund av genomslipning. Hålen för fästclipsen sitter lite långt in så dessa måste dras ut med ett specialverktyg som måste tillverkas

Montera instrumentpanel (hög prioritet, 2 timmar).
Slangar till värmeutblås och fastsättning av vväxelspakskåpa.

Mugghållare i rostfritt stål (låg prioritet).
Ska vara utdragbar ur växelspakskonsollen.

Växelspaksknopp och damask (medel prioritet eftersom att backspärren går att påverka "manuellt", 1 timme).
Inbyggd strömbrytare för backspärren i knoppen.

Koppla in instrument, och knappar (hög prioritet, 5 timmar).
Styrningen till indikeringslamporna, knappar för varningsblinkers, bakrutedefroster och dimljus. Blå bakgrundsbelysning i knapparna och till elhissarna som byter färg till grönt när knappen är intryckt (varningsblinkersen blinkar rött).

Inbyggd dator i instrumentpanelen (låg prioritet men vill ha den på plats före panelen byggs ihop, 2 timmar).
En tillbockad plåt som laptopen ligger på samt fäste så att den ligger still och mjukt utan att den blir varm, Elektronik som startar upp datorn när motorn har varit igång i 15 sekunder samt stänger av den när man tar ur nyckeln.

Montera framsäten (hög prioritet, 5 timmar).
Elektrisk frammåt/bakåtdrivning med ändlägesbrytare, 180 graders snurrmöjlighet på sätena.

Bygga rock and rollsoffa längst bak (medel prioritet eftersom att alla alla säten måste vara på plats när man reggar bilen men annat är viktigare, 6 timmar).
Bakersta sätet ska kunna fungera både som säte, säng och plant bagagerumsgolv.

Montera solskydd (låg prioritet, 1 timme).

Kalibrera hastighetsmätaren (hög prioritet men får vänta tills bilen är rullande igen, 1 timme).
Har en 2km uppmätt sträcka som måste köras.

Skaffa taxibatteri (låg prioritet, 2 timmar).
Bättre batterikapacitet under baksätet.

Skaffa kylskåp (låg prioritet, 1 timme).
Där det finns utrymme för det.

Skaffa larm/centrallåsstyrning (medel prioritet, 3 timmar).
Viktigt när bilen sen kommer att stå utomhus.

Bygga billjud (låg prioritet, 8 timmar).
Tvåvägssystem fram 6x9:or bak, plastning av högtalarhållare krävs.

MOTOR, VÄXELLÅDA OCH KRINGUTRUSTNING:

Catchtank för vevhusventilationen i rostfritt stål

Kolla oljenivån i växellådan

Fullservice på motorn så småningom:

Byta kamrem (låg prioritet före regbesiktning, 2 timmar, motorn ur).
Byta kamremsspännare (låg prioritet före regbesiktning 1 timme, motorn ur).
Byta kamremsrullar (låg prioritet före regbesiktning, 1 timme, motorn ur).
Byta vattenpump och termostat (låg prioritet före regbesiktning, 1 timme, motorn ur).
Byta vissa packningar (låg prioritet före regbesiktning, två timmar, motorn ur).
Byta tändstift (låg prioritet före regbesiktning om inte avgasvärdena är dåliga, 1 timme).
Montera trimmet (låg prioritet, 1 timme).
Montera trimkammar, smidda kolvar, plana topparna (höja kompet), etanolkonvertera samt byta sprut (låg prioritet 30 timmar, motorn ur).
Hälla i ny olja och byta filter (igen)... (låg prioritet, 1 timme).
Eventuell kompressor (i så fall skippar jag att plana topparna) (låg prioritet, 30 timmar).
Eventuellt byte till Lotus Espirit/Ford GT40-specad låda med bland annat helgjuten ingående axel och förstärkt 5:e växel (låg prioritet tills vidare, 4 timmar, motor+växellåda ur).

Detta har jag kvar att inhandla:

Smidda kolvar och kammar med högre lyft (låg prioritet).
Skulle vilja att någon byggde mig ett vettigt rostfritt avgassystem också, med både extraktorgrenrör och markfrigång samtidigt (svår nöt att lösa, Ferrita kanske kan?) (låg prioritet).
_______________________________________________________________________________________

Här börjar orginalinlägget:

Hej, detta blir mitt första inlägg på det här forumet smile

Många projekt har jag startat, några har jag även slutfört och nu tyckte jag att det var dags för ett nytt igen. tongue

I och med att jag sysslar med modellflyg på fritiden så ville jag ha en stor bil som jag får plats med många modeller i och även rejält med kringutrustning i form av verktyg, bränsle med mera. Dessutom är jag inte ute efter något som går snabbt eftersom att jag nog antagligen bygger mig en gocart med MC-motor på om något år eller två wink

I dag går jag i skolan och känner därför inte för att betala någon försäkring, därför skaffade jag mig bilen nu så att den förhoppningsvis är någorlunda färdig till i maj nästa år då jag är färdig med pluggandet (avställd i dagsläget). Dessutom har jag då hunnit att fylla 25 år så att det blir billigare.

Nu har jag snackat för mycket så nu tycker jag det är dags att visa mitt projekt...

Så här ser den ut idag 11 september 2007:
http://www.garaget.org/archive/66960/63330/63330-577118.jpg
Festbuss var det nån kompis som sa... men i första hand får det bli en modellflygarbil!

Jag tänker starta med att bygga mig en ny instrumentbräda i glasfiber och med ett lager kolfiber ytterst så det blir snyggt.
Panelen som sitter i nu är så kantig och ful (jag gillar runda former tongue) dessutom så vill jag ha nya instrument i. Varvräknare finns ingen t.ex (någon som vet varvtalsområdet på en wasserboxer?).

Mina föräldrar hade en passat förut där instrumenten lös blått och rött när det var mörkt, såg ut som på bilden:
http://www.garaget.org/archive/66960/63330/63330-577270.jpg
Det tyckte jag såg häftigt ut och så vill jag att mina instrument lyser också men jag vill även att de ser lite silvriga ut när det är ljust.

Finns det någon som har några tips på var man kan få tag i något passande?

Bilen ska sedan snyggas till både interiört och exteriört och jag har lite små planer men jag tar ändå gärna emot lite tips om någon har några såna?
Senast redigerat av MagnumR (12 oktober 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Fordonselektriker
27 Inlägg
11 september 2007
#2
Låter sköj!! big_smile

Får skriva vidare imorrn! Nu är det sängen som gäller!

Burn rubber! Not Gasoline!

1 997 Inlägg
11 september 2007
#3
Låter bra de där!
Får se hur de här slutar. eller ja först hur de börjar hehe tongue


10 Inlägg
11 september 2007
#4

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
12 september 2007
Trådstartare
#5
Jag såg den där bil(d)en häromdan och den finnishen samt några liknande kjolar skulle jag mycket väl kunna tänka mig.
Jag hittade även den här: http://www.garaget.org/?car=32620
Fast det har inte högsta prioritet i och med att en omlack är rätt kostsam. Men vi får se vad som händer i framtiden. smile
Senast redigerat av MagnumR (12 september 2007)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
12 september 2007
Trådstartare
#6
Vet inte om den här tråden borde ligga under projekt kanske, jag började att plocka isär panelen idag. För att komma åt bättre slet jag dän golvmattorna som jag ändå ska byta ut. Där fick jag se att det var blött, hmm obra tänkte jag och slet bort alla tyg och gummimattor. Jag slet även bort ljudisoleringsmattorna och under en av dom (den vid passagerarsätet fram) upptäckte jag ett rosthål och även med en del rost på plåten runt om som än så länge var helt...

Jag är dålig på att svetsa så tunn plåt så jag popnitar bara en plåt över hålet som jag tätar med lite sikaflex eller nåt sådant.

Jag har satt in en kupévärmare nu som jag låter stå på under natten så är förhoppningsvis fukten ute i morgon.

PS. Är det verkligen ingen som har några tips på blålysande mätartavlor?
Senast redigerat av MagnumR (12 september 2007)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

10 Inlägg
13 september 2007
#7
Meddela mig när Du är färdig

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#8
Det är kul att jag får nån liten respons på det jag skriver i alla fall, jag får väl ta lite bilder i morgon och hoppas att nån har nåt litet tips. sad

Du "blå bussen" föresten (min är blå också) menar du när jag är färdig med allt? (kommer inte att vara klart förrän i maj) eller menar du när jag är klar med instrumentpanelen?

Instrumentbrädan kommer inte att kunna bli klar förrän någon ger mig tips på var man kan köpa blålysande hastighets samt varvmätare, måste väl finnas andra än Passat som har dessa? Hastighetsmätaren på min buss fungerar genom att en vajer som roterar går in i själva "klockan", är dagens hastighets och varvräknare elektroniska eller fungerar det fortfarande lika dant på moderna bilar?

Hade jag ställt en liknande teknisk eller designfråga på något modellflygforum hade jag haft minst 10 olika svar vid det här laget så ni behöver inte vara blyga wink

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

GOES wild
325 Inlägg
13 september 2007
#9
Mycket intressant projekt, vill bara påpeka att detta skall ligga under Projekt trådarna!

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
#10
Om någon moderator ser tråden så får han eller hon gärna flytta den. wink

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
#11
En del har hänt sen sist men inte speciellt mycket egentligen...

Kjolarna har kommit hem och jag provmonterade lite...
http://img159.imageshack.us/img159/9479/kopiaavimg5223sm8.jpg
http://img341.imageshack.us/img341/4817/kopiaavimg5224lj7.jpg
http://img341.imageshack.us/img341/6494/kopiaavimg5225th7.jpg
Några av farsans friidrottsprylar fick duga att "hålla fast" grejerna.
http://img186.imageshack.us/img186/5345/kopiaavimg5226wd7.jpg
http://img341.imageshack.us/img341/5063/kopiaavimg5227id9.jpg
http://img186.imageshack.us/img186/8373/kopiaavimg5228nb1.jpg
Det blir lite slipa och spackla innan det blir perfekt, och sen kommer ju hela bilen bli i en annan färg sen. Troligtvis blir den röd men även flaggblå kan vara aktuellt. Den är ju registrerad som "flerfärgad"
Vindrutan är lite otät därav plasten, ska skaffa en ny gummilist har jag tänkt.
Hur sätter man fast kjolarna på bilen permanent? Limmar man eller skruvar man och sen spacklar över skruvskallen?
Hade tänkt att få en snygg övergång mellan kjol och hjulhus, funkar det att ta fogskum som jag sen slipar till rätt form och sen plastar och spacklar uppepå?


Jag upptäckte att det hade börjat rosta i mellan skarvarna där karossen är punktsvetsad ihop, därför har jag nu dremlat ur alla dessa och dragit en hel söm längsmed dessa så jag förseglar plåtskarvarna permanent.
Före:
http://img179.imageshack.us/img179/1659/kopiaavimg5235og0.jpg
Efter svetsning:
http://img182.imageshack.us/img182/5703/kopiaavimg5233rj6.jpg
Efter slipning:
http://img181.imageshack.us/img181/7411/kopiaavimg5234ar7.jpg
Ska ta bort färgen och tenna alla skarvar ordentligt sen så att jag slipper rosten en gång för alla.

http://img179.imageshack.us/img179/2218/kopiaavimg5245kb0.jpg
Dessa kapskivor till dremel funkar att "slipa ur" plåtskarvarna med men jag använde mest de billigare spröda bruna något mindre kapskivorna som man ändå inte kan ha till så mycket vettigt.

Jag har slitit ur det mesta av den gamla inredningen:
http://img341.imageshack.us/img341/5697/kopiaavimg5236cp1.jpg
Vad lång bussen ser ut på den här bilden:
http://img185.imageshack.us/img185/3084/kopiaavimg5238yg4.jpg
Innertaket som syns på bilden ovan ska bli svart, likaså nackstöden på sätena:
http://img181.imageshack.us/img181/2012/kopiaavimg5244yn8.jpg
Elhissar från 1980-talets Audi 100 ska tydligen passa i dessa minibussar:
http://img186.imageshack.us/img186/4710/kopiaavimg5237ka0.jpg


Så här kommer den nya inredningen att se ut, jag gillar svart ganska bra.
Panelerna i kolfiberklädd masonit:
http://img184.imageshack.us/img184/9128/kopiaavimg5230gv7.jpg
Resten, alla lackerade plåtytor + där jag har slitit dän gammal vinyl samt samtliga stolpar kommer jag att klä med sånt här:
http://img296.imageshack.us/img296/3388/kopiaavimg5231rq5.jpg


Jag använder de gamla innerväggarna (panelerna) som mallar, sprayar med svart färg (för att förhindra genomlysning), målar på med epoxy, lägger på kolfiberväven:
http://img184.imageshack.us/img184/957/kopiaavimg5239re7.jpg
Kolfiberresterna kan man bygga många landninsställ av sen.
Sen är det epoxy igen samt ett lager 25 grams glasfiber för att få lite djup i kolfibret samt att man kan slipa ytan jämn utan att slipa själva kolfibern:
http://img296.imageshack.us/img296/9205/kopiaavimg5241mg6.jpg
Och sist måla på med epoxy igen, sen är det bara att lägga på plasten och börja skrapa ur alla luftbubblor.


Den gamla instrumentpanelen var precis sönderborrad plus att jag ville ha dit ytterligare instrument så jag har bestämt mig för att göra en ny.
Pluggen:
http://img182.imageshack.us/img182/6632/kopiaavimg5243yh2.jpg
Har precis börjat bearbeta gjutformen, den gick sönder lite när jag med våld samt övervåld separerade den från pluggen vilket jag får fixa till:
http://img185.imageshack.us/img185/8123/kopiaavimg5229jm7.jpg
Några av grejerna jag har använt när jag har plastat:
http://img183.imageshack.us/img183/3739/kopiaavimg5242by3.jpg
Lamineringsepoxy, formepoxy (samt härdare till dessa), PVA samt vax, har även gått åt en del polyester samt glasfiberspån.


Om någon undrar vad det är för en "bula" i mitten av panelen så är det för att den här lilla saken ska sitta där:
http://img186.imageshack.us/img186/88/kopiaavimg5247lz2.jpg
Har väl tänkt att ha nån gamal laptop inne i panelen för att sköta om musik samt GPS sen.


Mittensätet får stå nere i källaren så länge:
http://img341.imageshack.us/img341/7881/kopiaavimg5246ml5.jpg
Ska fixa några snygga överdrag till dessa sedan, det blir väl svart med gult i mitten av varje sittplats tror jag, skaffar väl även nån något mindre gulsvart ratt också. Förarsätena byter jag nog ut mot några sportstolar eller nåt när jag får pengar över.


Stökigt värre är det men här är i alla fall några av de modeller som ska få åka med bussen i sommar (om den hinner bli klar):
http://img183.imageshack.us/img183/4439/kopiaavimg5232fw1.jpg

Den här tråden börjar mer och mer likna en projekttråd än en ren stylingtråd, ingen moderator som håller med?
Senast redigerat av MagnumR (31 december 2007)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

med lem
1 147 Inlägg
31 december 2007
#12
intressant. du verkar duktig på det med smile

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
31 december 2007
#13
Kalasbra jobb du gör ! smile

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Oseriös Aktör
592 Inlägg
31 december 2007
#14
jag brukar drömma mig bort till sånhärna stora byggen..riktigt fint du gör

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#15
Jag är väl lite överambitiös (stavning?) kanske men jag är lite sån av mig.
Mycket är det man vill göra, både interiört, exteriört och funktionsmässigt... Får hoppas att jag inte tappar sugen mitt inne i projektet sen bara.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#16
Det finns ingen som har några bra svar på frågorna jag ställde tidigare?

Hur sätter man fast kjolarna på bilen permanent? Limmar man eller skruvar man och sen spacklar över skruvskallen?

Hade tänkt att få en snygg övergång mellan kjol och hjulhus, funkar det att ta fogskum som jag sen slipar till rätt form och sen plastar och spacklar uppepå?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Diamond
540 Inlägg
3 januari 2008
#17
detta börjar se grymmt ut ju.. när du äändå är på gång, orkar du fixa farsans caravelle med:P

hehe

I'm Rick James Bitch!

i övrigt värdelös.
613 Inlägg
3 januari 2008
#18
MagnumR skrev:
Det finns ingen som har några bra svar på frågorna jag ställde tidigare?

Hur sätter man fast kjolarna på bilen permanent? Limmar man eller skruvar man och sen spacklar över skruvskallen?

Hade tänkt att få en snygg övergång mellan kjol och hjulhus, funkar det att ta fogskum som jag sen slipar till rätt form och sen plastar och spacklar uppepå?

det där med snyggare övergång har du nog en bra teori om.. det bör funka fin fint..!

och en varv mätare kan du ju köpa på biltema. å sen belysingen kan ju skötas av någe blått neon rör..!


Öh, barlös.
300 Inlägg
3 januari 2008
#19
Du borde ju kunna göra silverfärgade "mätar pilar", sen borde du kunna koppla in dioder som sitter i panelen så kan du ju ha en på och av knappför dem.

401 Inlägg
3 januari 2008
#20
interesant projekt...mycket bra jobb du gör...
förslag: vita eller svarta bakljus och blinkers skulle sitta fint..



Sök