1536
Sök

vad händer om man har en bas på fel ohm antal gemfört med steget eller hur man ska säga??

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
kan det vara skadligt för steget om man har en bas på 6ohm?  steget kan spela mellan 1 till 4 ohm om jag fattat det rätt, så kan det vara skadligt för steget? eller är det bara hur lätt/svår driven dom är??

tack på förhand smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

166 Inlägg
13 september 2007
tror inte det inte finns någon gräns för vad som är skadligt för steget uppåt. Tror att det är bättre för steget desto mer ohm basen är i.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
okej, som jag trodde med, men vart lite tveksamm när en polare sa att det kunde vara skadligt för steget om det var för mkt ohm och liknande smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

8 Inlägg
16 september 2007
Det är inte skadligt, för Ohm är ju motståndet som går genom steget , hade det vart så att du hade 0.5 på basen och 2 på steget så kan det vara skadligt, men inte tvärt om

1 631 Inlägg
16 september 2007
Jag provar förklar det enkelt:

- Ohm = motstånd
- Ohm-talet varierar med musiken du spelar. Den är alltså inte alltid 4, 6, 8 eller vad som nu står i specen för basen.
- 0 Ohm = kortslutning. Då om inte förr går steget sönder.
- Alla steg klarar en belastning på 4 Ohm och uppåt (6, 8 osv). Vissa klarar även 2, 1 och en halv Ohm.
- Man säger typiskt att steg är stabila i 1, 2, 4 Ohm i stereo eller bryggat.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

6 Inlägg
3 december 2007
så man kan alltså ha en bas på 6 ohm till ett slutsteg i bilen..  utan att steget går sönder?tongue

Janzzon was here :D

719 Inlägg
3 december 2007
ja du kan köra med 6ohm men du tappar effekt såklart fast ökad kontroll.

Så kör på.

live free, die young.

6 Inlägg
4 december 2007
stämmer det gurenius  du som värkar ha kolla på sånt.. ? roll

Studerande
463 Inlägg
4 december 2007
gurenius skrev:
Jag provar förklar det enkelt:

- Ohm = motstånd
- Ohm-talet varierar med musiken du spelar. Den är alltså inte alltid 4, 6, 8 eller vad som nu står i specen för basen.
- 0 Ohm = kortslutning. Då om inte förr går steget sönder.
- Alla steg klarar en belastning på 4 Ohm och uppåt (6, 8 osv). Vissa klarar även 2, 1 och en halv Ohm.
- Man säger typiskt att steg är stabila i 1, 2, 4 Ohm i stereo eller bryggat.

Tack! Bra förklaring! smile

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

21 761 Inlägg
4 december 2007
När impedansen blir högre så får steget mer kontroll på basen, det stämmer. Men samtidigt så minskar uteffekten, som Scratch skriver.

Har man ett steg som klara av 1 Ohm, då utnyttjar man ju inte steget speciellt mycket om man har en bas på 6 Ohm. Jag tror att man iaf kan driva en 2 Ohms bas med tillräckligt bra kontroll så att man inte upplever den som bluddrig och oexakt, men det där får gurenius säga sitt om eftersom han är betydligt mer rutinerad än jag.

Man kan åtminstone konstatera att det inte är skadligt för steget att driva en 6 Ohms bas. Elektroniken beter sig tvärtom jämfört med mekaniken. När man har en mekanisk sak som har högt motstånd, då får ju drivmekanismen (tex en motor) jobba hårdare och blir varm.

Högt motstånd inom elektroniken betyder att strömmen blir lägre och effekten minskar, då behöver drivkällan (tex steget) jobba mindre vilket gör att den inte blir lika varm.

Ungefär så kan man resonera.

1 631 Inlägg
4 december 2007
Janzzon_ skrev:
så man kan alltså ha en bas på 6 ohm till ett slutsteg i bilen..  utan att steget går sönder?tongue

Javisst. Du tappar effekt men vinner kontroll. Det är en balansgång och det är därför viktigt att välja grejor som funkar ihop. Är steget väldigt klent från början så lär du inte kunna spela speciellt högt.

Men vad är det för basar du har på 6 Ohm?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

6 Inlägg
4 december 2007
gurenius skrev:
Janzzon_ skrev:

Javisst. Du tappar effekt men vinner kontroll. Det är en balansgång och det är därför viktigt att välja grejor som funkar ihop. Är steget väldigt klent från början så lär du inte kunna spela speciellt högt.

Men vad är det för basar du har på 6 Ohm?

Ghost 15" ... är igentligen till konsärer.. men tänkte testa ha en i bilen:P

21 761 Inlägg
4 december 2007
Vad heter basen mer exakt, modell?

De där basarna brukar ha hög känslighet i midbasregistret tror jag, men inte i den djupa basen. De har liten slaglängd och behöver ofta ganska stora lådor.

6 Inlägg
5 december 2007
Drönirettab skrev:
Vad heter basen mer exakt, modell?

De där basarna brukar ha hög känslighet i midbasregistret tror jag, men inte i den djupa basen. De har liten slaglängd och behöver ofta ganska stora lådor.

Ghost  K-3865  15"...

tokfrans
982 Inlägg
5 december 2007
är inte det en gammal PA bas?

6 Inlägg
5 december 2007
k1mm0 skrev:
är inte det en gammal PA bas?

jag tror det .. fick den av en kille som jag hjälpte.. han sa att han hade haft den i sin bil och den spelade bra.. ?

tokfrans
982 Inlägg
5 december 2007
pa basar har jätte hög värkningsgrad så dom spelar högt med lite effekt.. men driver man på med mera efffekt så bottnar dom lätt då dom knappt har något xmax

6 Inlägg
6 december 2007
k1mm0 skrev:
pa basar har jätte hög värkningsgrad så dom spelar högt med lite effekt.. men driver man på med mera efffekt så bottnar dom lätt då dom knappt har något xmax

så du menar att det är ingen bra högtalare att ha i bilen? är det ingen bra bas i dom ?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
9 november 2010
undrar uti dom basarna köpte mig 2 st  sånna basar men färdiga låder men  vete fan vad jag ska göra med dom ..

http://members.fortunecity.se/ljudoljus/ghost.htm
Senast redigerat av christofer_k (9 november 2010)

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
9 november 2010
Mer motstånd (R) är inte farligt,
Det du kommer att uppleva är att du inte får ut lika mkt effekt (P).

Räkne exempel:
U (spänning)= 12v
R (motstånd)= från 4 till 6 ohm

I=U/R -> I=12/4=3A
         L-> I=12/6=2A

P=UxI -> P=12x3=36W  (med 4ohm)
         L-> P=12x2=24W  (med 6ohm)

Enkel ellära för att påvisa motståndet inverkan på effekten...

Sök