3034
Sök

740 turbomotor, vad behövs för 350hk?

1 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
#1
undrar vad som håller för att ta ut typ 350-400 ur ett ft block vad för kolvar stakar och lager ska man ha? och vad för sprut? kan man mappa original vem kan?


X-L-R-8
20 september 2007
#2
Ring och hör med Autotech i trollhättan .. att få 300 - 400 hk är nog inga problem om ekonomin tillåter..

1 058 Inlägg
21 september 2007
#3
nya orginal lager, orginal kolvarna och h-profilstakar klar den effekten. folk har plockat 550hk och mer med standard kolvarna i dessa motorer. vet dock ej om det finns några undantag vad gäller årsmodell.

PoLoud =D

120 Inlägg
21 september 2007
#4
om du får ut över 300hk med orginal lager och orginal kolvarna i en 740 så kan du nog köra i någon timme... för dom går ganska fort kan jag säga.. byt till bättre kolvar etc.. annat grenrör, fläsketurbo, porta, plana, och en del imon elen.. sen finns det la en jääävlans massa andra saker man kan göra.. men.. håller ekonomin då? smile

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.

10 287 Inlägg
21 september 2007
#5
Bullshit. Vi har byggt Volvomotorer i garaget sedan början av 90-talet och aldrig haft några lagerproblem vare sig på B23 eller B230FT. Blocken spricker innan lagren ger sig. Vad kör du på för olja om du har sådana problem?

Jag körde två år och 3000mil med 360 Hkr med orginalkolvar. Sålde sedan bottendelen till en kille som kör med den bottendelen fortfarande.
Skall man bygga för hållbarhet över 400Hkr så bör man dock se sig om efter bättre kolvar.

/Göran



Liy skrev:
om du får ut över 300hk med orginal lager och orginal kolvarna i en 740 så kan du nog köra i någon timme... för dom går ganska fort kan jag säga..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
21 september 2007
#6
Som jag skrev så kan du köra runt 350 med orginal kolvar men skall du börja gå över 400 så bör du byta.

Stakar är dock ett måste att byta (till H-profil: Verdi eller SPM)

Det går att plocka 400Hkr både ur Motronic och LH2.4. Det krävs dock erfarenhet för att få det att lira 100% på dom effekterna. Turbocenter har chip i alla fall till LH2.4.

/Göran


hallqvist skrev:
undrar vad som håller för att ta ut typ 350-400 ur ett ft block vad för kolvar stakar och lager ska man ha? och vad för sprut? kan man mappa original vem kan?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 058 Inlägg
21 september 2007
#7
jag vet åtminstone en motor som helt säkert har orginal  kolvar och bromsat 550+kusar, så 400 hästar är iaf för mig en helt säker effekt på dom kolvarna.

PoLoud =D

948 Inlägg
21 september 2007
#8
och om allt är inbalanserat och viktjusterat så borde det ju hålla bättre med

10 287 Inlägg
21 september 2007
#9
Jag förutsätter nog att man gör sånt "automatiskt" om man trimmar till dubbla orginaleffekten. I orginal får det skilja typ 17 gram mellan kolvarna/stakarna och inom ett gram skall man ligga.

/Göran


TobbeTT skrev:
och om allt är inbalanserat och viktjusterat så borde det ju hålla bättre med

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sleeper
3 084 Inlägg
21 september 2007
#10
det lättaste om du vill ha 3-4000 hk är att köra med 100%rent syre wink fast motorn kanske inte håller så länge.. xF

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

948 Inlägg
21 september 2007
#11
Sharky skrev:
Jag förutsätter nog att man gör sånt "automatiskt" om man trimmar till dubbla orginaleffekten. I orginal får det skilja typ 17 gram mellan kolvarna/stakarna och inom ett gram skall man ligga.

/Göran


TobbeTT skrev:
och om allt är inbalanserat och viktjusterat så borde det ju hålla bättre med
Men många verkar ju inte tänka på det utan bara effekt effekt effekt utan att tänka på att det ska hålla ett tag..
Jo köpte volvos egna kolvar till min motor och vilken skillnad som sagt som mest tror jag det skillde 11g men fick hjälp med detta.. spm stakarna var det bättre skillde bara knappt 1 gram på en stake så det var överkomligt

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
21 september 2007
#12
Ofan, intessant tråd... lär ju följa den... har nämligen en 740 stående med en b230ft motor o 940:ins halvsynkade låda (kommer inte ihåg siffror nu) plus hydral koppling... tänkte på att plocka lite hästar ur den men har gått länge o funderat på hur det ligger till just med hållbarheten...

Liksom ja känner inte för att skicka bilen till autotech o paya upp 100 000 för att få det gjort... klart man lägger ut cash men helst inga miljoner.... Har ju fortfarande lite trouble att få bilen att ladda batteriet o gå jämt osv. så lite småpill e allt kvar men nästan desto bättre då man kan planera trimmet lite mera big_smile

så 350hk känns verkligen helt rimligt smile

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
21 september 2007
#13
Sushikocken skrev:
det lättaste om du vill ha 3-4000 hk är att köra med 100%rent syre wink fast motorn kanske inte håller så länge.. xF
Fan den volvon skulle ja vilja åka


1 503 Inlägg
21 september 2007
#14
LindeMan skrev:
Sushikocken skrev:
det lättaste om du vill ha 3-4000 hk är att köra med 100%rent syre wink fast motorn kanske inte håller så länge.. xF
Fan den volvon skulle ja vilja åka
Ja fatta den går nog lite..undrar om den har orginalkolvar? lol smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

692 Inlägg
20 maj 2011
#15
ursäkta om man lånar tråden lite men tänkte bra fråga ni skrev att det är bra om man byter till bättre lager o det kan ja hålla med om men vad för lager finns det har letat som en tok efter ett par lager men inte hittat något någon som har lite tips vad lagrena kan heta eller var dom kan finnas.smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

3 292 Inlägg
20 maj 2011
#16
GTCOUPE skrev:
ursäkta om man lånar tråden lite men tänkte bra fråga ni skrev att det är bra om man byter till bättre lager o det kan ja hålla med om men vad för lager finns det har letat som en tok efter ett par lager men inte hittat något någon som har lite tips vad lagrena kan heta eller var dom kan finnas.smile
Oppsss.. 4 år sen nån skrev i denna tråden sist.. haha

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

692 Inlägg
20 maj 2011
#17
Danne_1977 skrev:
GTCOUPE skrev:
ursäkta om man lånar tråden lite men tänkte bra fråga ni skrev att det är bra om man byter till bättre lager o det kan ja hålla med om men vad för lager finns det har letat som en tok efter ett par lager men inte hittat något någon som har lite tips vad lagrena kan heta eller var dom kan finnas.smile
Oppsss.. 4 år sen nån skrev i denna tråden sist.. haha
ja gör vell inget men kunde ju lika gärna fråga smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

8 242 Inlägg
20 maj 2011
#18
GTCOUPE skrev:
ursäkta om man lånar tråden lite men tänkte bra fråga ni skrev att det är bra om man byter till bättre lager o det kan ja hålla med om men vad för lager finns det har letat som en tok efter ett par lager men inte hittat något någon som har lite tips vad lagrena kan heta eller var dom kan finnas.smile
Behövs inga bättre lager. Och finns inga bättre att tillgå i egentlig mening heller om man inte ser till att få några man själv har behandlade.


692 Inlägg
20 maj 2011
#19
okej:smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P


Sök