icky skrev:
Uttrycket "muskelbil" kom väl ursprungligen egentligen till som en försvenskning av det amerikanska uttrycket "ponycar".
Ponycar-eran startade 1964 då den första Mustangen släpptes ut på gatorna och fortsatte till och med 1971, 1972 kom de låg-kompade "smog-motorerna" kom som som en följd av Californiens miljöbestämmelser.
Tex så sjönk effekten på Cryslers 440hp motor från 350hk till 290hk iom "smogningen" från 1971 till 1972.
426HEMI togs helt bort ur programet till 1972.
Ett OPEC-mötet i Saltsjöbaden resulterade i oljekris över hela världen och dessa muskel-bilars värde blev med ens väldigt lågt.
Minns hur man på tidigt 1980-tal såg annonser i Start o Speed och Colorod på HEMI-bilar för runt 30,000:-..
Då kostade en beggad SAAB 99 Turbo ungefär samma pengar..
Uttrycket "ponycars" (eller muskelbil) betecknar en högprestanda-vagn snarare än en modell.
Dodge Dart tex fanns ju med 340-maskin på 275hk och en handfull ex tillverkades även med 426 HEMI maskiner, dessa klassas definitivt som muskelbilar medans jag inte skulle kalla en Dart med 273:a eller rak-sexa för en muskelbil osv..
Crysler 300 och de nya Mussarna mfl är definitivt att klassa som muskelbilar men det känns inte riktigt rätt att kalla dom för "ponycars" som för mig för tankarna på betydligt äldre förlagor.
Hursomhelst är det ju trevliga bilar och känslan att släppa upp kopplingen på en pigg V8 och känna vridet och rytet lär man aldrig växa ifrån..