2671
Sök

etanol..

xPuffra
196 Inlägg
22 oktober 2005
#21
ja kör min 740 på etanol å den går kanon!!


764 Inlägg
22 oktober 2005
#22
Omg.....

TeQuilla

404 Inlägg
23 oktober 2005
#23
Jag känner personligen många som kör på ren etanol i sina bilar och än så länge inga haverier, men visst är väl risken större för ett haveri än med bensin i motorn då den ursprungligen inte var tänkt att köras på etanol.

Däremot känns det inte som att en standardbil där man börjar köra på etanol efter kanske 20000 mil kommer åka till skroten pga etanolen, det finns många andra faktorer som påverkar där.


2 Inlägg
23 oktober 2005
#24
Karlzzon The One skrev:
bmw750 skrev:
Karlzzon The One skrev:
han kör på ren de är en nära vän har varit i närheten när han konverterade och tankade

jaså?? hur gjorde han??

genom att höja insprutningstrycket kolla drotz 244 den bilen går på e85

jag har kört på e85 några veckor med höjt bränsletryck och bilen går skit bra förutom vid kallstarter , den har ungefär samma effekt , går runt 50 öre billigre per mil

ha spriten där den hör hemma.... i tanken!!!!!!!!    tänk på miljön!!!!!!!!!!


Evolution
1 627 Inlägg
23 oktober 2005
#25
Vad är etanol ?
Etanol, etylalkohol , är en alkohol bestående av två kolatomer, en syreatom och sex väteatomer. Etanol är utmärkt som lösningsmedel och bränsle, etanol brinner bra och vid fullständig förbränning bildas endast koldioxid och vatten. Den kemiska beteckningen är C2H5OH.


Hur tillverkas etanol ?
Etanolen som används i E85 framställs genom att man jäser grödor som vete och sockerrör är och är därför en förnyelsebar energikälla.. Det innebär att E85 bidrar mycket lite till växthuseffekten och är ett mer miljövänligt bränsle än till exempel bensin och diesel. Skatten på E85 är av detta skäl låg.


Vad är E85 ?
E85 är ett bränsle för personbilar som innehåller 85% etanol och 15% bensin samt bränsletillsatser för bättre förbränning och startegenskaper. E85 innehåller även kräkmedel och färgämne.


Var tillverkas E85 ?
Etanol och E85 tillverkas i Sverige av SEKAB och Agroetanol, Agroetanol är en kooperation vars främsta ägare är Sveriges lantbrukare.


Finns etanol i vanlig bensin ?
I stort sätt all 95-oktanig bensin i Sverige innehåller 5% etanol och det klarar de flesta bensinbilar utan problem. Många testar att köra med högre inblandning och många bilar kan klara av inblandningar på ca 10-20%.


Drar bilen mer när den går på E85 ?
Etanolen innehåller redan ca 30% syre. Det gör att det går åt mindre luft i förhållande till bränslet. Därför måste motorn få mer bränsle för att förbränningen ska bli fullständig. Eftersom etanolen har ett högre oktantal och man därför får ut mer effekt blir bränsleökningen per mil oftast kring 30%. Om bilen inte självmant drar ca 30% mer bränsle på ren E85 (dvs om bilen går ojämt eller dåligt på ren E85) måste den sannolikt konverteras.


Blir det billigare att köra på bilen E85 ?
E85 har ett så pass lågt pris jämfört med bensin att det blir billigare att tanka etanol även om bilen drar mer per mil. Den största vinsten är dock att du bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser, du minskar vårt beroende av importerad olja och bättrar på handelsbalansen samtidigt som du ger mer jobb åt sveriges lantbrukare.


Vilket oktantal har E85 ?
E85 har ett oktantal på 104 RON, det betyder att man kan öka kompressionen utan att motorn “spikar”. Låginblandning av E85 ger högre effekt. Etanol tillför syre bundet i bränslet och därför ökar verkningsgraden. Detta kan ge sig uttryck i piggare bil eller lägre bränsleförbrukning.


Ger etanoldrift farliga avgaser ?
Nej, i stort ger en konverterad bil mindre farliga avgaser än innan konverteringen.


Blir bilen svårstartad på vintern ?
Etanol förångas inte lika lätt som bensin vilket leder till att det blir svårare att starta en kall motor. När motorn väl har startat går den som vanligt. Det bästa sättet som rekommenderas av både miljö- och ekonomiska skäl är att använda motorvärmare vid temperaturer under 5-10 plusgrader, det bör ju man göra även om man använder bensin. Har man inte möjlighet att använda motorvärmare kan man tillfälligtvis använda startgas. Man kan även bygga in bränsleförvärmare eller använda den befintliga som finns i vissa VW och Audi. Ett annat alternativ är naturligtvis att nollställa etanolregulatorn och tanka bensin på vintern om man inte har tillgång till motorvärmare eller startgas.


Är etanol och E85 skadligt för motorn ?
Nej. Påståendet kommer från bilindustrin, men det finns inga belägg för att E85 är skadligt för varken motor, slangar eller packningar. Industrin som tillverkar materialet i bränslesystemets komponenter hävdar tvärtom att bensin fräter mer på bilens komponenter än etanol gör (etanol finns ju redan i all 95-oktan bensin): Bensin är mer skadligt för motor, slangar och packningar m.m. än etanol.
Bilar tillverkade före 1987 får vem som helst konvertera själv utan särskilda tillstånd, bara man gör en registreringsbesiktning efteråt (ungefär som när man monterat en dragkrok), det verkar ju konstigt om bilar från 1987 och senare skulle vara av så dålig kvalitet att de inte tål bränslet!


Varför säljer biltillverkarna inte konverteringskit ?
Volvo & SAAB säger att de inte tänker ta fram ett konverteringskit eftersom det skulle bli så dyrt att ingen skulle ha råd att köpa det. Samtidigt lanserar de och många andra biltillverkare nya bilar som kan köra på etanol och E85: Man kan kanske ana ett samband ?
Därför beslutade vi att ta fram ett enkelt etanolkit som är lätt att montera och passar nästan alla insprutningsbilar
taket från www.tankaetanol.nu
Senast redigerat av Karlzzon The One (23 oktober 2005)

Fäll ner pungen och landa

764 Inlägg
23 oktober 2005
#26
Vissa verkar lättroade.

TeQuilla

Evolution
1 627 Inlägg
23 oktober 2005
#27
bmw750 skrev:
TeQuilla skrev:
Vissa verkar lättroade.

ja jo nåt så in i H*E, för att det är propaganda, lyssnar ni på allt som står på nätet??

nepp gör du de verkar ju som du bara lyssnat på skadlig propaganda angående etanol och misstat allt där de står att de funkar bra och är inga problem
Senast redigerat av Karlzzon The One (23 oktober 2005)

Fäll ner pungen och landa

240 Inlägg
23 oktober 2005
#28
jag hade en 240 - 88 med b230 f i som jag körde på ren etanol så de går att sörru bmw nisse smile

å om de är så dåligt har du själv kört på de länge i en vanlig bil å fått en motor att rasa?

719 Inlägg
23 oktober 2005
#29
En fråga inom ämnet! Har hört att etanol ska öka effekten i spc turbo bilar mkt för att etanol klarar mkt högra laddtryck stämmer detta?

Ska nog börja köra på etanol efter årsskiftet då det ska finnas en miljö pump på varje mack.

live free, die young.

Evolution
1 627 Inlägg
24 oktober 2005
#30
Scratch skrev:
En fråga inom ämnet! Har hört att etanol ska öka effekten i spc turbo bilar mkt för att etanol klarar mkt högra laddtryck stämmer detta?

Ska nog börja köra på etanol efter årsskiftet då det ska finnas en miljö pump på varje mack.

Man kan med etanol ha högre komp utan att motorn spikar på grund av högre oktan tal etanol har 104

Fäll ner pungen och landa

bilmekaniker
131 Inlägg
24 oktober 2005
#31
jag har en kompis som kör på etanol och det funkar fel fritt det har inte varit någr bekymmer med slangar och sånt skit och desutom vart det  betydligt annat ös i den:) så nu snickras det på en ännu vassare etanol motor som baseras på en vanlig b23..


638 Inlägg
24 oktober 2005
#32
bmw750 skrev:
TeQuilla skrev:
Vissa verkar lättroade.

ja jo nåt så in i H*E, för att det är propaganda, lyssnar ni på allt som står på nätet??

Har hållt på med motorer osv sen typ födseln, jobbat som mekaniker några år nu.

Och jag litar mycket lite på saker som står på nätet, men om du inte provat skiten själv så tycker jag du ska knäppa igen och sluta diskutera då du absolut inte vet vad du pratar om. Mycket skumt att en mängd personer klarar av att köra på skiten även fast du säger att det är totalt omöjligt?

Du behöver inte tro att du är bäst på allt här på forumet bmw750. Ingen som orkar lyssna på ditt skitsnack du drar? Lägg som sagt ner diskutionen då du har fel i detta.

Har sagt mitt här och orkar inte diskutera emot en person som inte kan inse att han har fel!

Kommer väl nånting här snart!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
25 oktober 2005
#34
Går mycket bra att köra på etanol och att höja bränsletrycket, DOCK under förutsättning att tändningen justeras eftersom etanol behöver tidigre antändning, ANNARS KAN man KANSKE få problem med motorras i ett SENARE skede. Men mr. Bmw, vet du inte att du redan kör på 10% etanol?

Understöder förövrigt Renjägarn.

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
25 oktober 2005
#35
Ursäkta fel tal av mig. Skall vara 5%
Alla bensinbolag Blandar i 5% i bensin. Kostdnadseffektivt vet du?

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

IT-Tekniker
144 Inlägg
25 oktober 2005
#36
bmw750 skrev:
ser man på, det var som fan... ingen aning, skall inte säga nåt...
men det förvånar mig inte... kan man blanda ut korv med öron kan man blanda soppa med etanol... smile

så du kan släppa fram humorn ibland bmw750 big_smile


bilmekaniker
131 Inlägg
27 oktober 2005
#37
bmw 750 du verkar ju va helt dum i huvet..vart har du fått allnegativ info om etanolen ifrån?? regeringen lr efter som dom förlorar pengar på det?
det går alldelaes utmärkt att köra på etanol och motorn håller om man vet vad man gör när man konverterar..men du kanske ä en plattfot som tyccker du ä skit bra på allt men isjälva verket suger sten hårt på allt


etanol för miljön och bilens bästa:)


214 Inlägg
30 oktober 2005
#38
Jadu BMW 750, en teoretiskt tanhgentbordsråtta säger att det inte går att köra på E85.. Eller att motorn skulle gå sönder, vart finns uppgifterna om rasade motorer då? smile

Jag har kört en motor ganska hårt, 7000rpm ca 5 minuter i sträck en längre tid och det enda jag gjorde var att byta bränslefilter för inget gick ju sönder.

Men jag anpassade motorn efter E85, om man inte gör de så går motorn sönder, men det gör de om de går snålt på vanlig bensin också, ganska självklart, faktum är att man kan köra en E85-motor snålare än om det hade varit en bensinmotor, utan risk för ras.

Sedan så säger alla som är negativa till E85 exakt samma sak, men varifrån de får allt vet de inte, från första början så hade någon duktig tangentbordsråtta blandat ihop metanol och etanol, skiljer bara en bokstav, men ack så mycket som skiljer.. Metanol är aggresivare (E85 är snällare mot plast o gummi än bensin enligt Hydroscan) och bildar ett anta syror vid förbränning, bla myrsyra, mindre bra faktiskt.

Sedan så tar man någon australiensk rapport om E20 som inte stämmer alls, eftersom de jämför med nya prylar och det stämmer inte mot vad som händer vid förbränning, sedan Ameriskanska nissar som skyddar oljeindustrin och biltillverkarna som medger att de ljugit, iaf Saab.

Kolla på BSR, de har kört i 17000mil med en Volvo 850 och plockat isär motorn och fann inget ökat slitage som biltillverkarna påstod, då sa Saab att de bytt tank pga andra omständigheter än E85-användanet, Ford säger att man bytt ventilsäten för att man ville vara säkra på hållbarheten.

Bosch säger att dagens spridare absolut tål E85, de äldre vet man inte eftersom de inte testats.

Bränslpumpar för alkohol är det bara Aeromotive som säljer, de säger att både metanol och etanol är lika frätande, och nämner båda under alkoholer, och det går ju inte eftersom det är helt olika varandra. Därför så funkar std. bräsnlepumpar om de tål de ökade flödet, Saab säger även där att de bytt för de inte beräknas hålla i 10 år. Men det gör ändå inte dagens bränslepumpar som sitter i 9-5.

För att avsluta kan man ta E85 bilarna som körs i rallyskogen, Trollspeed och Trendab har byggt flera Saabar (säkert andra bilar också, men det saknar jag uppgifter om) och de har inte rört motorn invändigt och det funkar fint, och inte skulle väl Trollspeed och Trendab skita i om en motor skulle kunna gå sönder?

Nej ni, tanka E85, mappa om efter lambda 1 eller lägre, E85 kan mappas för max effekt om man lägger sig runt 0,7-0,8 i lambda.

Fyll tank, hick..! smile

106 Inlägg
5 januari 2006
#39
Jag håller med chevalillis!!!
Bmw750 fattar noll!
Min polare har en helt orginal Dodge van med v8, han kör på ren etanol (utan att ändra några inställningar) det funkar och motorn rasar fan inte!!!
Man bli ju full i skratt när man ser vad "förså sig påare" tror!

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!

Scania arbetare
364 Inlägg
6 januari 2006
#40
Bränslepumpen brukar ta skada av att blanda etanol och bensin...

Audiholic!


Sök