4128
Sök

Remote med i lågnivåkabeln??

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
Jag undrar hur en remote som sitter fast på lågnivåkabeln ska kopplas in? Ska den kopplas in på samma sätt som en separat remote? Logiskt sätt borde de vara så.. men undrar isf varför dom har gjutit fast den i lågnivåkabeln?? För jag köpte en lågnivå kabel där de satt en sån remote, den hade runda skor i båda ändarna, inte många stereo apparater som har en rund anslutning till remoten väl tongue
Senast redigerat av Tall3n (18 september 2007)

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)

Driifter;)
1 630 Inlägg
18 september 2007
den sa väl kopplas som alla andra? till remoteuttaget på steroen o förmodligen har du väl en stump över så de eävl bara klippa bort den där runda skon ..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
Amazon_123GT skrev:
den sa väl kopplas som alla andra? till remoteuttaget på steroen o förmodligen har du väl en stump över så de eävl bara klippa bort den där runda skon ..

jo precis va jag tänkte tongue Tycker det verkar onödigt att ha med den i samma bara hehe

1 661 Inlägg
19 september 2007
VAdå onödigt? Då slipper du ju dra en extra 5m kabel genom bil. Skitbra juh.,

804 Inlägg
19 september 2007
Det är ingen remote med lågnivåkablar. Det är en jordningskabel för att minska risken för störningar. Man drar alltid strömkablar (remote och pluskabel) seperat från lågnivåkablen för att undvika störningar, varför skulle man då koppla ström på jordningskablen som går mellan lågnivåkablarna när det ökar risken för störningar rejält?

Superstar
511 Inlägg
19 september 2007
Jag har fått höra att det är remote kablen som sitter ihop med vissa lågnivå kablar. dock inte på alla.

Ska väl kopplas in på den som räknas som remote ut från stereon. Blå/vit (Atenna) i många fall har jag för mej?

//K

804 Inlägg
19 september 2007
Katamso skrev:
Jag har fått höra att det är remote kablen som sitter ihop med vissa lågnivå kablar. dock inte på alla.

Ska väl kopplas in på den som räknas som remote ut från stereon. Blå/vit (Atenna) i många fall har jag för mej?

//K

En del företag säljer det som inbyggd remote men man vill aldrig ha en kabel med spänning på liggandes parallelt med en lågnivåkabel just för att det är kablar som ligger parallelt som ger störst störningsrisk. Ska en lågnivåkabel korsa en spänningskabel ska detta helst göras vinkelrätt, vilket är omöjligt med den inbyggda jordningskablen a.k.a. "remote".
Sen att dunka-dunka-raggare med skrutiga mds-prylar inte förstår bättre än högt dunk = "bra ljud" är en annan femma. wink

10 287 Inlägg
19 september 2007
Mjääää, Mjaaa, och Mjooo...

Väl filtrerad likspänning parallellt eller på samma tråd som lågnivån är inga problem. Många professionella mikrofoner matas med 48V där denna spänning (fantommatning) ligger i samma ledare som den som lågnivån går på.

Jag har tillochmed konstruerat högkänsliga mätutrustningar (bla till ABB Drives) där skärmen matas med likspänning för att få så bra stördämpning som möjligt.

I bilstereosammanhang så kanske man skall ta det säkra före det osäkra men det skulle vara kul att höra från några av våra installatörer (Jonash, Decibel) om man har trillat dit på störningar från remotekabeln.

/Göran

baaki skrev:
En del företag säljer det som inbyggd remote men man vill aldrig ha en kabel med spänning på liggandes parallelt med en lågnivåkabel just för att det är kablar som ligger parallelt som ger störst störningsrisk)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

16 197 Inlägg
19 september 2007
Sharky skrev:
Mjääää, Mjaaa, och Mjooo...

Väl filtrerad likspänning parallellt eller på samma tråd som lågnivån är inga problem. Många professionella mikrofoner matas med 48V där denna spänning (fantommatning) ligger i samma ledare som den som lågnivån går på.

Jag har tillochmed konstruerat högkänsliga mätutrustningar (bla till ABB Drives) där skärmen matas med likspänning för att få så bra stördämpning som möjligt.

I bilstereosammanhang så kanske man skall ta det säkra före det osäkra men det skulle vara kul att höra från några av våra installatörer (Jonash, Decibel) om man har trillat dit på störningar från remotekabeln.

/Göran

baaki skrev:
En del företag säljer det som inbyggd remote men man vill aldrig ha en kabel med spänning på liggandes parallelt med en lågnivåkabel just för att det är kablar som ligger parallelt som ger störst störningsrisk)

håller me dig till fullo smile   får man störning för man kör remoten ihop me lågnivån så e de nog nån annat som e knas eftersom de e typ max 1amp i den kabeln..  fast de finns de "idioter" som tror man kan driva både de ena å de andra me remoten..*S*
Senast redigerat av evilaudio (19 september 2007)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

75 Inlägg
19 september 2007
Jag hade min remote dragen tillsammans med min biltema-lågnivå i gamla bilen, och jag märkte då inga störningar. Jag är absolut ingen audiofil, och det är möjligt att någon med bättre hörsel än jag hörde störningar, men varken jag eller nån annan som någonsin åkt i bilen har klagat på störningar, så det funkar.

Min anläggning var inget avancerat, originalhögtalare med en baslåda i skuffen, med annan setup kanske jag fått störningar, vad vet jag. Men det går! smile

340 Inlägg
19 september 2007
Jag håller med de att det borde gå utan problem. Sen kan man iof få störningar med denna remotekabel men inte märka det. Iom att ett baslutsteg dela vid ca 100Hz lär man aldrig höra störninngar även om det finns där. Värre är det med vanliga högtalare.

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
baaki skrev:
Det är ingen remote med lågnivåkablar. Det är en jordningskabel för att minska risken för störningar. Man drar alltid strömkablar (remote och pluskabel) seperat från lågnivåkablen för att undvika störningar, varför skulle man då koppla ström på jordningskablen som går mellan lågnivåkablarna när det ökar risken för störningar rejält?

När du säger de, så låter de bra logiskt faktiskt tongue

10 287 Inlägg
19 september 2007
Hur många här har roddat i musiksvängen? Dom multikablar med mikrofonsignaler från scen som går ner till mixerbord brukar ha en 230V kabel tejpad tillsammans med mulitkabeln. Och det brukar röra sig om >50m långa kablar.
För mikrofonsignaler pratar vi mikrovolt i signalnivå, i bilstereosammanhang är signalen volt.
Jag har under mina år i musiksvängen aldrig varit med om inducerade störningar från den 230V matning som går tillsammans med multikabeln.

Nu är i o f s bilstereojox mycket känsligare (sämre konstruktion, single ended signalering) än vad man använder professionellt men jag har svårt att tro att en statisk 12V matning för remote (med en dI/dT som är i princip noll) skulle störa.

Hoppas någon av dom i yrket verksamma installatörer som finns här kan replikera.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 911 Inlägg
19 september 2007
De gånger jag märkt av störningar p.g.a. remote i lågnivån så har kabeln inte varit av någon höjdarkvalité och har då även blitt störd av annat än just remoten.

Av ren vana kör vi dock remote i egen kabel samtidigt som vi drar ström, safe before sorry.
Kostnaden är en 10;a extra kanske och man ska ju likförbaskat ner och rodda under listerna smile

Dåre
274 Inlägg
20 september 2007
baaki skrev:

Det låter mycket logiskt !

Ät mig

Sök