3707
Sök

SAAB 9000 som helt har tappat kraften

4 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#1
Hej,
Jag har en SAAB 9000 från -90 (27000mil). För ungeför en vecka sedan tyckte jag att den började kännas klen. Sedan dess har jag kört den en hel del och nu är den verkligen klen. Jag måste köra den på högre varv och lägre växlar än vanligt. Där jag tidigare körde på 3an måste jag nu ha 2an osv. Den accelererar otroligt segt och det är nu omöjligt att köra om på landsväg.

Motorn låter som den brukar i mina amatöröron. När man öppnar huven hörs visserligen ett tickande, men det är rätt svagt och har funnits länge.

Vad kan det här bero på?

mycket tacksam för svar smile

hej
291 Inlägg
19 september 2007
#2
hej!


kolla så du både har olja i motorn, och att kylarvatten finns. notera även att oljan ska se bra ut. och kylarvattnet ska se bra ut. ingen olja eller så.

annars kan du ha gjort något lustigt smile

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
19 september 2007
#3
wakman skrev:
Hej,
Jag har en SAAB 9000 från -90 (27000mil). För ungeför en vecka sedan tyckte jag att den började kännas klen. Sedan dess har jag kört den en hel del och nu är den verkligen klen. Jag måste köra den på högre varv och lägre växlar än vanligt. Där jag tidigare körde på 3an måste jag nu ha 2an osv. Den accelererar otroligt segt och det är nu omöjligt att köra om på landsväg.

Motorn låter som den brukar i mina amatöröron. När man öppnar huven hörs visserligen ett tickande, men det är rätt svagt och har funnits länge.

Vad kan det här bero på?

mycket tacksam för svar smile

Hmm kanske dags för liten smärre check på motorn? kolla över tändstiften och pröva sätta i ett par nya istället så kanske den får lite mera fart, skräp i soppa rören? den hostar inte till då och då?

men skulle chansa på att de är tändstiften som är på väg att gå sönder..

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

355 Inlägg
19 september 2007
#4
Om det är turbo i bilen så kolla alla laddtrycks slangar.


55 Inlägg
19 september 2007
#5
Ta även en titt på wastegate-armen... Låsningen där har en förmåga att hoppa bort ibland vilket leder till 0 laddtryck...

Där har vi vad jag tror iaf wink

Edit: Om du har turbo då dvs wink
Senast redigerat av jika (19 september 2007)

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå och BMW 328CI ;)

5 710 Inlägg
19 september 2007
#6
Flyttar till rätt forum.

MVH Jonas
..............

741 Inlägg
19 september 2007
#7
Exakt det fenomendet fick en kompis när hans Saab 9-5as Turbo hade rasat..
Senast redigerat av Joo (19 september 2007)

14 Inlägg
19 september 2007
#8
Sbr?

4 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#9
Tack för tipsen! Jag ska kolla tändstiften idag, men dom är bytta för ett år sedan. Kylarvatetn finns och även olja, den är mindre än ett år gammal.

Bilen har ingen turbo, det är en SAAB 9000 I16 CC55D.

Skulle det kunna vara något med kopplingen? Eller kamaxeln?
Motorn låter som den brukar, så jag är funderar på om det kan vara något i överföringen från motorn. Men jag vet väldigt lite om bilar.

Pilot
78 Inlägg
19 september 2007
#10
Det är inte så att du har bytt bromsljus? vet att på saab 9000 så sitter det en tvåpolskontakt bak och sätter du då en lampa med bara en pol så flippar bilen ur fullständigt och tappar kraft

Är det en Fågel? Är det ett Flygplan? Nej det är en Röd Riskokare

5 710 Inlägg
19 september 2007
#11
Shamzin skrev:
Det är inte så att du har bytt bromsljus? vet att på saab 9000 så sitter det en tvåpolskontakt bak och sätter du då en lampa med bara en pol så flippar bilen ur fullständigt och tappar kraft

Hmm....ursäkta mig men vad pratar du om nu?
Ett lampbyte som kan få bilen att "flippa ut fullständigt" roll


>>wakman, det är lite klurigt att kunna hjälpa dig när du själv inte vet om det är motorn eller transmissionen som strular och det låter som att du skulle behöva höra med en verkstad eller någon som kan bilar.
Har du ingen kompis som kan hjälpa dig?

MVH Jonas
..............

121 Inlägg
24 september 2007
#12
Tror inte det är transmition.
Har du automat? issåfall kan det va att den bli seg.

Du säger att motoroljan är mindre än ett år men det vi undrar är hur mycket olja det finns?
Hade själv en 86 9k 2.0 16v som jag fylde på en deci i veckan.
Bromsar ligger dom på kanske?
Kolla om fälgarna blir varm när du kört en bit.
(Åtgärd= montera isär oken och konditionera upp dom.)
husomhellst lycka till!

redigerad..

Just det.. skulle kunna vara avgassystemet som e helt igensatt? isåfall skulle den kunna tappa all kraft.. men iof. inte speciellt troligt. (bilen borde bli ännu svagare på höga varv.)

Tycker du ska kolla i kylmedian har du olje inslag kanske? då har du förmodligen en knäkt topp packning. (Bilen kan då oxå ryka endel.)
Senast redigerat av Du (24 september 2007)


2 164 Inlägg
24 september 2007
#13
Skulle säga att de är nått med turbon.
Har du graderad laddtrycksmätare du kan kolla hur mycket du laddar?
Kolla över alla vakumslangar så dom är hela annars får du inte mer än atmosfärsikt tryck.
Sen är de även bra och se om MV är dålig lika så AVn.

MVH

F


5 710 Inlägg
24 september 2007
#14
Fredrik-79 skrev:
Skulle säga att de är nått med turbon.
Har du graderad laddtrycksmätare du kan kolla hur mycket du laddar?
Kolla över alla vakumslangar så dom är hela annars får du inte mer än atmosfärsikt tryck.
Sen är de även bra och se om MV är dålig lika så AVn.

MVH

F

roll
Hur vore det om man läste tråden innan man svarar wink

MVH Jonas
..............

101 Inlägg
24 september 2007
#15
hur gammalt är avgassystemet?
kan vara någon ljuddämpare som rostat sönder och satt igen avgaset, har råkat ut för det på iaf. två bilar

Mvh Nisse

Avstängd
19 Inlägg
27 september 2007
#16
det kan vara magnetventilen byt den så blir det nog bra

god forgives i dont

8 883 Inlägg
27 september 2007
#17
GranCan skrev:
det kan vara magnetventilen byt den så blir det nog bra

Kan bli problematiskt att "byta" magnetventil på en icke turbo, han har nämligen ingen wink

Fotograf på tierpidag.se

Avstängd
19 Inlägg
27 september 2007
#18
Hamilton skrev:
GranCan skrev:
det kan vara magnetventilen byt den så blir det nog bra

Kan bli problematiskt att "byta" magnetventil på en icke turbo, han har nämligen ingen wink

hahaha oj då men då e det väl inget att ha;-)

god forgives i dont

X-L-R-8
4 oktober 2007
#19
Kan vara Di-kassetten!  hör med en auktoriserad saabverkstad får du se ..

4 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
#20
Tack för alla tips!
Det är nu fastställt att det är kopplingen som är utsliten.
Att byta själv verkar omöjligt för en utanmekarerfarenhet. Det bästa pris jag hittat för att byta lameller på verkstad är 5700:- vilket verkar helt ok för det arbetet. Men det är en gammal bil så jag får se om det är värt att kosta på ett återupplivningsförsök.
/erik


Sök