3620
Sök

200sx s13 drar 2l/ milen!

leo_m83
22 september 2007
Trådstartare
#21
jag hoppas på det för nu har jag kopplat bórt den helt big_smile . Är det den som är problemet så hamnar den under bilen och ska jag köra över den. Har felsökt nästan hela bilen i snart 3 månad nu , varje dag konstant. Börjar verkligen få slu på ideer

539 Inlägg
22 september 2007
#22
jag hoppas att du har kollat hur din lyftfilter ser ut, alla vet hur viktigt det är.

leo_m83
22 september 2007
Trådstartare
#23
vette om luftfiltret kan göra så att bilen börjar dra 2l/milen. Men visst, det är ju ett bra förslag. Kan föröska köra utan ett tag och se om det gör skillnad / byta ut den bara big_smile

leo_m83
22 september 2007
Trådstartare
#24
Jag kan tilläga att när motorn är kall så är tomgången inte högre än 1000rpm. Vad jag vet så ska motorn ha högre tomgång när bilen är kall dock i mitt fall är den inte. Finns det någon som vet vad som gör att motorn har högre tomgång när den är kall och när temperaturen stiger, minskar timgången stegvis under 1000rpm.

406 Inlägg
22 september 2007
#25
Det där med tomgången skulle jag med vilja ha svar på vad det är. Min tomgång har en tendens att pendla 700-750 varv för att sen lägga sig jämt. Efter ett tag går den upp på över 1000 varv ett tag för att sedan gå ner igen. Precis som om ac:n var igång. Dock var den avstängd. Tog ett tag att få rätt avgasvärde på besiktningen...

Angående din soppaförbrukning. Du har ingen läcka på insugssidan?

My way or the highway? I take both sideways

leo_m83
22 september 2007
Trådstartare
#26
Pillevinken: penlade den upp och ner när motorn var kall eller spelade det ingen roll? För för min del så ligger den där när motorn är kall, ibland till och med runt 500rpm för att sedan gå upp när motorn har blivit varm. Vad gjorde du för att få rätt avgasvärden sedan? Hur ser din bränsle förbrukning ut?

  Jag har kollat alla rör på insugsidan, skulle bli förvånad om jag missade en sån läcka. Om bilen drar 2l/milen vilket den gör så är det en ganska stor läckage på insugs sidan som jag missar big_smile .
Senast redigerat av leo_m83 (22 september 2007)

406 Inlägg
22 september 2007
#27
Ja min drack väl runt litern, var dock upp på 1.8 lit/mil på en 60 mils tripp... Fast det var ju mer lr mindre fullgas...
Jag minns inte dom exakta varvtalen eftersom det var ett år sen bilen var igång sist. När jag besiktiga så hade jag k-sprit i iaf. Det var när den var varm som den gick upp och ner. Det lät precis som ett relä lr något slog till under huven så gick tomgången upp, precis som den gör när ac är igång.

Har du kollat alla slangar så att där inte är någon spricka lr något sånt? Inga hål i IC?
Kollat tändningen?

My way or the highway? I take both sideways

leo_m83
22 september 2007
Trådstartare
#28
Tändningen har jag ställt hos pbz, dock litar jag inte längre på det de gör. Ska ta och kolla upp det själv också så att den verkligen är rätt. Skulle bli väldigt förvånad om den var hål i IC, jag borde väl ha kunnat märka det på tomgången?

Min tomgång är stabil och fint, förutom när den är kall då den gå ner hela vägen till 500rpm, men som sagt går den up igen när den blir varm....

leo_m83
23 september 2007
Trådstartare
#29
Felsökningen fortsätter.

Jag köpte lampa från Biltema för att kolla tändnigen och den stod på 7 grader (ska stå på 15 grader TDC) .  Hade bilen hos PBZ för att de skulle ställa in tändningen och vissligen verkar de inte vara bra på det de gör.

Nu är min fråga, kan 7 raders skillnad verkligen göra så att bilen drar 2L/milen?

Jag uppskatar alla svar

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
23 september 2007
#30
leo_m83 skrev:
Felsökningen fortsätter.

Jag köpte lampa från Biltema för att kolla tändnigen och den stod på 7 grader (ska stå på 15 grader TDC) .  Hade bilen hos PBZ för att de skulle ställa in tändningen och vissligen verkar de inte vara bra på det de gör.

Nu är min fråga, kan 7 raders skillnad verkligen göra så att bilen drar 2L/milen?

Jag uppskatar alla svar

kan jag inte tänka mig..min tändningen har också varit fel men den drack inte mer för det


leo_m83
23 september 2007
Trådstartare
#31
Om det inte är tändningen, vad kan det vara då? 

  Känner någon som man kan lämna bilen till som verkligen kan hitta felet?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
23 september 2007
#32
har du frågat tim om han vet?


leo_m83
23 september 2007
Trådstartare
#33
jag vet faktist inte vem tim är?

2 655 Inlägg
23 september 2007
#34
"Shogun" här på garaget.

leo_m83
23 september 2007
Trådstartare
#35
jaha, jag pratade med han och han sa att det kunde ha varit lambdan som strular. Dock sa han att jag har ju bytt den så att det borde inte vara den som är paj. Desutom brukar ECU säga till om den är paj ( felsökning steg IV och då ska gröna dioden i boxen blinka vid 2000 rpm) vilket den gör också.

Jag börjar verkligen få slut på ideer nu. Har provat allt som jag vet som kan påverka soppa förbrukningen direkt och indirekt, dock utan resultat. Kan det vara fel på själv motorn?

Man kan aldrig veta med ca18det
Senast redigerat av leo_m83 (23 september 2007)

406 Inlägg
23 september 2007
#36
Sitter inget fågelbo i luftfiltret?

Nä jag är med slut på ideer. Föresten... har du kollat spridarbilden?

My way or the highway? I take both sideways

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
23 september 2007
#37
Har du gjort komp prov på den? kan vara någon ventil som är bränd därför den drar så mycket.

Du ska ha jämt över alla cylindrar och så ska det ligga på ca 9-15bar


leo_m83
23 september 2007
Trådstartare
#38
Pillevinken: Jag har faktist inte kollat på spridarna bilden, dock täntke jag sätta ditt mina skyline spridare med z32 lmm och chip nu i veckan och se om det blir någon skillnad i bränsle förbrukningen. Skulle bli väldig förvånad om bilen drog mindre soppa men man ska aldrig säga aldrig.

Jag kollade filtret också idag och den verkade vara fint. Men det ska inte spela roll eftersom LMM sitter efter luft filtret och om motorn fick för lite luft så borde lmm mäta det och borde istället minska på soppan och inte feta till med 2l / milen som i mitt fall.


whitesnake: Kom testet har gjort och jag har kollat alla cylindrar så att de går.

cyl 1: 9.9 bar
cyl 2: 9.7 bar
cyl 3: 9.3 bar
cyl 4: 9.5 bar

Jag trodde också att de kunde vara det men motorn har nyligen varit total renoverad och kompen ser ganska bra ut....


   Det börjar bli ganska deprimerande nu. Jag ställde ju tändningen men eftersom bilen drar så mycket soppa så började den hacka och hålla på. Tyde på att den hann inte bränna alla soppa, så jag ställde tillbaka tädningen till det gamla dvs 7 grader och nu går det i alla fall att köra med den....


Jag kan tilläga att det stinker bensin om avgasröret.

Jag tackar alla som försöker hjälpa till här smile
Senast redigerat av leo_m83 (23 september 2007)

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
23 september 2007
#39
Hur går bilen annars? Är den trött? Hackar? Eller går den bra?

Det kan vara styrboxen som har gett upp, se om du kan låna en av någon annan och prova med det.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
23 september 2007
#40
tycker du ska bli medlem i klubben..det finns kanske nån annan än tim som vet vad problemet är..var bor du?



Sök